۱۴۰۲.۰۲.۲۳

سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب با برپایی کارگاه‌های استانی، میز گفتگویی را برای نویسندگان و استادان فراهم می‌کند تا همه درباره موضوع واحد و مهم انسان ایرانی، انقلاب اسلامی و ایران رو به آینده صحبت کنند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، تیمور آقامحمدی، معاون مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مسئول امور استان‌های مرکز آفرینش‌های ادبی، این روزها در حال برنامه‌ریزی برای بخش استانی یکی از مهمترین و جریان‌سازترین اتفاقات ادبی کشور است. انتشار فراخوان و برگزاری نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره  داستان و شعر انقلاب نوید تغییراتی را داد که در راستای افزایش کمی و کیفی آثار ادبی محقق می‌شود و از آنجا که در این دوره زمینه برای ورود عموم نویسندگان و شاعران و علاقه‌مندان به داستان‌نویسی و شاعری فراهم شده، بخشی از اتفاقات سیزدهمین جشنواره  داستان و شعر انقلاب در استان‌های کشور خواهد بود. آقامحمدی در این باره توضیحاتی را ارائه کرده که می‌خوانید:

جشنواره داستان و شعر انقلاب در سیزدهمین دوره چه رویکرد متفاوتی نسبت به ادوار گذشته دارد؟

این جشنواره در سیزدهمین سال برگزاری، با نگاه تازه‌ای به جریان ادبی کشور وارد شده و فرصتی برای افرادی است که به ایرانِ روبه جلو فکر می‌کنند؛ بنابراین هر نویسنده و شاعری که در این گستره، اندیشه و دغدغه دارد و به افق پیش روی ایران فکر می‌کند، می‌تواند در بخش‌های مختلف این جشنواره شرکت کند. به عبارتی دیگر با نگاه تازه و تحولی که در این دوره از جشنواره شکل گرفته، سعی شده برنامه‌های متنوعی طراحی شود و صرفاً به نشست خبری، افتتاحیه و اختتامیه یا انتظار برای خلق آثار ادبی بسنده نکنیم.

این طراحی شامل چه برنامه‌هایی می‌شود و با چه هدفی به مرحله اجرا در می‌آید؟

یکی از اتفاقات این دوره، برگزاری نشست «صبح تماشا» است که به بازخوانی آثار داستانی برگزیده ادوار پیشین می‌پردازد. در گام نخست این نشست، رمان «تشریف» نوشته علی اصغر عزتی پاک با حضور محمداسماعیل حاج علیان به خوانش درآمد و مورد بررسی قرار گرفت تا ضمن معرفی داستان برگزیده دوره گذشته جشنواره، به این نکته بپردازیم که چه آثاری و با چه نگاهی خلق شده‌اند.

در بخش دوم برنامه‌ها بهزاد دانشگر، دبیر علمی جشنواره، کارگاه‌هایی را در سطح کشور طراحی کرده که با برگزاری آنها از اردیبهشت تا مردادماه به روند نگارش و آفرینش ادبی در حوزه داستان و شعر کمک می‌شود؛ بنابراین هم منظری به نگاه نویسنده‌ها اضافه خواهد شد و هم روند نگارش تسهیل و تشریح می‌شود.

آیا این کارگاه‌ها جنبه آموزشی دارند؟ بحث محتوایی آنها چیست و برگزاری آن چه ضرورتی دارد؟

این جشنواره فرصت خوبی برای کسانی است که به صورت جدی فعالیت می‌کنند، هم نویسندگان حرفه‌ای و هم کسانی که در معرض و موقعیت نوشتن هستند. در این کارگاه نکات فنی و تکنیکی آموخته نمی‌شود بلکه آنها دعوت می‌شوند تا گفتگویی درباره مسائل مهم ایران داشته باشند و چالش‌های امروز کشور مطرح شود. نویسندگان شاخص در این کارگاه‌ها درباره مفاهیم ذهنی خودشان، درون‌مایه‌ها و اینکه چه گذشته و چه آینده‌ای در ایران داریم صحبت می‌کنند.

آیا در این جلسات به داستان نویسی و شعر هم سمت و سو داده خواهد شد؟

جشنواره به هیچ‌وجه موضوعاتی را سفارش نمی‌دهد و دیکته نمی‌کند؛ بلکه دبیرخانه با این رویکرد جدید تشکیل شده که فضا را برای دریافت نگاه‌های تازه و عرضه آثار جدید باز بگذارد؛ آثاری که مسئله اصلی آن انسان ایرانی، انقلاب اسلامی و ایران رو به آینده است. جشنواره در حقیقت میز گفتگوی نویسندگان و استادان را فراهم می‌کند تا همه درباره موضوعی واحد و مهم صحبت کنند.

در این کارگاه‌ها به چه موضوعاتی پرداخته می‌شود؟

در کارگاه‌های جشنواره  داستان و شعر انقلاب که با حضور دبیر علمی و یک یا دو داستان‌نویس و شاعر برگزار خواهد شد به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توانیم اثر ادبی برای انقلاب اسلامی و ایران خلق کنیم؛ همچنین در جلسات به این موضوع اشاره می‌شود که منظور ما از موضوع این جشنواره چیست و آیا صرفاً به وقایع انقلاب می‌پردازد یا اتفاقات پس از انقلاب را نیز می‌تواند شامل شود؟ اینکه در سال 1402 به عنوان یک ایرانی چطور می‌توانم فکر کنم و مسائل جاری و دغدغه امروز خود را چطور می‌توانم بیان کنم.

این کارگاه‌ها چه دستاوردی خواهند داشت؟

بعد از گذشت دهه‌ها از انقلاب در جایگاهی قرار داریم که به‌صورت جدی و بدون لکنت می‌توانیم از مسائلی صحبت کنیم که متعلق به ما و سرزمین ما است؛ بنابراین کسی که اندیشه پاسداری، پیشرفت و توسعه ایران را دارد می‌تواند دید و مسئله مورد نظر خود را به زبان  داستان و شعر  مطرح کند. بر همین اساس کارگاه‌های جشنواره  داستان و شعر انقلاب، برای نویسنده و شاعر ایرانی فرصتی فراهم می‌آورد تا خودش را بیان کند و امکان این را داشته باشد که به مسائل ایران نگاهی عمیق تر، دقیق تر و ادبی تری داشته باشد.

با توجه به گستردگی موضوعی این دوره از جشنواره و شرایطی که برای جذب علاقه‌مندان به داستان نویسی و شاعری فراهم شده، دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با چه نگاه و معیاری در استان‌ها کارگاه برگزار می‌کند؟

پالایشی به واسطه صحبت با دبیر علمی جشنواره صورت گرفته که قرار شد وضعیت ادبی استانها بررسی شود و با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در سطح کشور وجود دارد، برای برپایی کارگاه برنامه‌ریزی کنیم؛ یعنی اگر ببینیم ظرفیت ویژه‌ای در یک استان در حوزه شعر وجود دارد، کارگاهی را در همان استان برگزار می‌کنیم یا اگر این ظرفیت وجود دارد که کارگاهی به صورت منطقه‌ای برپا شود، تمام توانایی استان‌ها را در برپایی کارگاه لحاظ کنیم.

همه این موارد به این موضوع برمی‌گردد که با توجه به شناخت قبلی که از وضعیت جریان‌های ادبی، کانون‌ها و وضعیت فرهنگی استان‌ها داریم کارگاه‌هایی را طراحی و تا مردادماه برگزار کنیم.

نخستین کارگاه جشنواره  داستان و شعر انقلاب در کدام استان برگزار شده؟

اولین کارگاه این جشنواره روز 18 اردیبهشت ماه با حضور بهزاد دانشگر دبیر علمی در استان یزد کلید خورد و ما امیدواریم در ادامه کارگاه‌های جدی تر با حضور پرشور علاقه مندان برگزار شود.

تفاوت کارگاه‌های جشنواره با کارگاه‌ها و جلساتی که در دیگر رویدادهای ادبی برگزار می‌شود چیست؟

مهم‌ترین مزیت این کارگاه‌ها روشنگری این موضوع است که ما با چه نگاهی روبه‌رو شویم یعنی این کارگاه ها میز تخصصی برای گفتگویی می‌شود که  دبیر علمی و هنرمندان با داستان نویسان و شاعران خواهند داشت.

علاقه‌مندان به داستان و شعر چطور از زمان برگزاری این کارگاه‌ها اطلاع یابند؟

علاقه‌مندان می‌توانند به سایت‌های «پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری»، «سپهر جشنواره‌ها و رویدادهای هنری»، «ادب فارسی» و «اثرخانه» مراجعه کنند و مطالب مربوط به جشنواره و کارگاه‌های استانی را که در مراکز استانی حوزه هنری برگزار می‌شود، مطالعه کنند.

این میز گفتگو شامل چه مدت زمان خواهد بود؟

کارگاه‌های استانی یک‌روزه هستند و با توجه به ظرفیت و فضای هر استان می‌تواند در قالب دو نشست صبح و بعدازظهر ادامه پیدا کند.

اساتید کارگاه‌ها چه کسانی هستند؟

استادان و زمان برپایی کارگاه‌ها با پیشنهاد بهزاد دانشگر و همفکری دبیرخانه جشنواره هفته آینده مشخص و معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha