۱۴۰۲.۰۲.۱۱

تازه‌ترین نشست ساعت شعر در سالن سلمان هراتی حوزه هنری با حضور برخی اساتید شعر همچون ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی، سعید بیابانکی، علی داودی، فریبا یوسفی و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان به نشست ساعت شعر عصر ۱۰ اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ این نشست که با اجرا و مدیریت محمود حبیبی کسبی نخستین شماره «ساعت شعر» در سال جدید است و با گرامیداشت رویدادهای مهم ادبیات فارسی در اردیبهشت ماه برگزار شد.

سعید بیابانکی در این نشست به مناسبت گرامیداشت روز سعدی که نخستین روز اردیبهشت بود، گفت: سعدی در ادبیات لقب افضل المتکلمین یا روانترین گویندگان را دارد. سعدی از آن دسته شاعرانی است که هم در نثر و هم در نظم قدرتمند و تونا بوده است.

بیابانکی افزود: غزل‌های سعدی در اوج و کمال است و در سجع استاد است. بوستان کتابی است بر وزن شاهنامه فردوسی که آغازش ما را به یاد شاهنامه می‌اندازد. این در حالی است که هیچ شباهت محتوایی ندارند. بوستان ده باب دارد و گویی برای همه بشریت صحبت کرده است و فقط به فارسی زبانان تعلق ندارد.

وی در پایان گفت: چند حکایت بسیار مشهور در بوستان است که دوران مدرسه آن ها را خواندیم. به عنوان مثال «یکی روبهی دید بی دست و پای» که از این دست حکایت در بوستان بسیار است. پیشنهاد می‌کنم هر شب چند حکمت و شعر از این کتاب را مطالعه کنید چرا که آثار این کتاب گویی برای همین لحظه زندگی ما گفته شده است‌ و هیچگاه کهنه و قدیمی نمی‌شود.

یاد استاد براتی پور در ساعت شعر

حبیبی کسبی در ادامه این نشست گفت: استاد براتی پور که چندی پیش این دنیای فانی را وداع گفتند از آغازگران چنین نشست‌هایی در حوزه هنری بودند. این شاعر بزرگوار سال‌ها در این نشست‌ها به شعر و ادبیات فارسی خدمت کرد.

بیابانکی نیز در تایید صحبت‌های حبیبی کسبی گفت: استاد براتی پور که عمری را با شعر و ادبیات فارسی و دنیای شهر سعدی زندگی کرده بود همزمان با روز گرامیداشت فردوسی درگذشت و گویی همان‌گونه که زندگی کرد سفر آخرتش هم شاعرانه بود.

 رهی معیری را بیشتر با تصنیف می‌شناسیم

فریبا یوسفی از دیگر شاعران حاضر در این شماره از ساعت شعر بخاطر سالروز میلاد رهی معیری در ۱۰ اردیبهشت نیز چند بیتی شعر از این شاعر خواند و سپس گفت: رهی معیری را بیشتر با تصنیف شد خزان می‌شناسیم چرا که این اثر بخوبی خلق شده بود و دارای ویژگی‌های موسیقایی بود به همین دلیل هم ما بارها آن را شنیده ایم.

یوسفی افزود: این‌ تصنیف و تصنیف‌های مشابه این شاعر بخاطر زبان ساده و روانی که دارد و متاثر از شعر سعدی است. به همین دلیل بسیار در اذهان عمومی خوب ثبت شده است.

یوسفی با بیان توضیحاتی در مورد سال تولد و محل مقبره این شاعر افزود: در ادامه با خواندن برخی از غزل‌های این شاعر گفت: آنچه بیشتر موجب شهرت رهی معیری شد غزل‌های اوست. این آثار از سوی موسیقی‌دانان بسیاری به آثاری شنیدنی تبدیل شد و به ماندگاری بیشتر آن کمک کرد.

وی ادامه داد: شیوه روان و ساده رهی برای هر شنونده ای جذاب و گیرا است و هر طیفی از نسل های گوناگون با آن ارتباط برقرار کردند و خواهند کرد.

طنزعشق و علاقه گل آقا بود

ناصر فیض نیز به بهانه سالروز درگذشت کیومرث صابری معروف به گل آقا که ۱۱ اردیبهشت است گفت: صابری بعد از علی اکبر دهخدا و نسیم شمال از جمله فعالان طنز مطبوعاتی است که با شیوه‌های گوناگون طنز جریانات مبتلابه جامعه را به صورت روزانه بیان می‌کرد.

فیض افزود: مقایسه طنز گل آقای پیش از انقلاب با پس از انقلاب دارای تفاوت‌های بسیاری بود. گل آقا که از دانش علوم سیاسی آکادمیک بهره می‌برد بجای ورود به فضای کاری رشته تحصیلی خود، عشق و علاقه اش را که طنز بود ادامه داد.

وی ادامه داد: گل آقا برای‌ پیشیرد اهداف خود در بیان طنز مورد نظر خود برخی سیاسیون را دعوت می‌کرد تا به سبب نزدیکی با آنها طنز مورد علاقه خود را منتشر کند.

فیض ادامه داد: این در حالی است که مجله گل آقا پس از حدود ۶۰۰ شماره به تعطیلی کشانده می‌شود و چندی بعد مریض شد.

وی در پایان گفت: اعتقادات درست مذهبی و متناسب با حاکمیت و ملت منجر به موفقیت‌های او شد و شاید تنها طنزپرداز موفق پس از انقلاب بود. با اینکه مجله گل آقا بسیار شاخص بود و اما هیچگاه ادعای طنزپردازی نداشت و به مجله خود فکاهی می‌گفت.

ادامه این نشست با شعر خوانی شاعران حاضر و تحلیل و بررسی این اشعار از سوی اساتیدی همچون داودی، یوسفی، حبیبی کسبی، بیابانکی و فیض پیگیری شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha