۱۴۰۱.۱۱.۱۹

ویژه برنامه آغاز رویش 44 رمان در «باغ رمان ایرانی» با حضور محمدرضا شرفی خبوشان مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و داستان نویسانی چون سیدحسن حسینی ارسنجانی، کامران پارسی نژاد، تیمور آقا محمدی، حامد جلالی، حميد بابایی، سارا عرفانی، خسرو عباسی خودلان و امید شیخ باقری در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این جلسه محمدرضا شرفی خبوشان مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با اظهار خوشحالی از اینکه در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به جایگاهی رسیده‌ایم که نویسندگان جوان با کمک حوزه هنری می توانند 44 رمان تولید کنند، گفت: در روزگاری در همین حوزه هنری به دنبال جزوه‌ای بودیم که عناصر داستان‌نویسی را بنویسیم و به افراد تحویل دهیم اما امروز بخاطر رشد دانش و علاقه‌مندی افراد به داستان، جوانان به انجمن‌ها و کارگاه‌ها رفته‌اند و به جمعیتی رسیده‌اند که می‌توان از میان آنها افرادی را برگزید که در طول یکسال رمان بنویسند. وی رمان‌نویسی  را امری بزرگ و کاری خطیر دانست و درباره رمان‌نویسان باغ رمان ایرانی بیان کرد: 44 رمان مورد نظر توسط افرادی نوشته می‌شود که نیاز به آموزش ابتدایی ندارند یا می خواهند وارد وادی اولین رمان شوند و زیر نظر اساتید به تجربه این کار ادامه دهند. شرفی خبوشان در سخنانش از دو برنامه و فرصتی که در قالب رویش 44 رمان «باغ رمان ایرانی» برای رمان‌نویسان مهیا می‌شود، صحبت کرد که برنامه نخست مربوط به حضور اساتیدی است که به جوانان اعتماد کنند، ایران را دوست داشته باشند و حوزه هنری را خانه خود بدانند. وی برنامه و فرصت دوم را ویژه دانشجویان و جوانانی معرفی کرد که زیر نظر اساتید قلم بزنند و به رمان‌نویسی بپردازند. وی افرادی چون وحید حسنا، داود خدایی، سیده عذرا موسوی، حامد جلالی، بهزاد دانشگر، کاظم مزینانی و حمید بابایی را همراهان خود در این رویداد فرهنگی هنری معرفی کرد. مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: این برنامه فقط نقطه اتصال مربیان به هنرجویان نیست، بلکه حوزه هنری در تمام مراحل همراه آنها خواهد بود و اگر نیاز باشد اردوی مسافرتی برگزار می‌کند یا منابعی در اختیار داستان‌نویسان قرار می‌د‌هد و شرایط و زمان کافی برای نوشتن در نظر گرفته خواهد شد. لازمه کار فرهنگی ذوق زدگی است خبوشان لازمه کار فرهنگی را ذوق زدگی معرفی کرد و افزود: کار فرهنگی کردن ایثار و از خودگذشتگی می خواهد و در شرایطی که کار فرهنگی با کمترین بها، جایگاه و محل اعتنا روبه روست، چنین اقداماتی با ذوق فرهنگی میسر می شود و این در حالی است که بیشترین نیاز اعتنابخشی به فرهنگ است. در بخش دیگری از این نشست کامران پارسی نژاد به عنوان منتقد ادبی به سخنرانی پرداخت. وی با بازگویی خاطره‌ای از نگارش اولین اثر فیروز زنوزی جلالی که در حوزه هنری منتشر شده گفت: حوزه هنری در اینکه ظهور ذهنیت نو داشته باشد و نویسندگان متعهد و توانمندی را به جامعه ادبی معرفی کند، سابقه ارزشمندی داشته است. وی با بیان اینکه در حوزه ادبیات داستانی مسئله مهم اهمیت این ژانر ادبی در ایران است تصریح کرد: ادبیات داستانی می‌تواند گوشه‌ای از ژانر ادبی را غنا بخشد  در حالی که چندان به این موضوع اهمیت داده نمی‌شود. من در جایی خواندم که ادبیات داستانی می تواند امنیت جامعه را تامین کند و این نشانگر نقش محوری آن در سر و سامان دادن به مسائل اجتماعی و فرهنگی است. پارسی نژاد اظهار کرد: این ژانر ادبی به قدری گستره عظیمی دارد که می تواند ساحت هستی را در تمام ابعاد وجودی خود منعکس و تحلیل کند و نسبت به جهان هستی نظریه دهد. وی با اشاره به سابقه ادبیات داستانی در ایران گفت: ما در حوزه شعر توانستیم به خاطر پشتوانه دستگاه‌‌های حکومتی رشد خوبی داشته باشیم و من معتقدم تا زمانی که حکومتگران سرمایه لازم ایجاد نکنند نمی‌توان خیلی به اینکه نویسندگان به صورت خودجوش جریان ساز باشند، امید داشت. اگر پشتوانه لازم برای ادبیات داستانی ایجاد شود شاهد رشد چشمگیری در این حوزه خواهیم بود. اهمیت رمان در تجربه‌اندوزی پارسی‌نژاد درباره اهمیت و جایگاه رمان در زندگی تشریح کرد: رمان خواندن، مقوله بسیار مهمی است و از آنجا که بسیاری از افراد چون علوم انسانی نمی‌دانند و به روانشناسی و جامعه شناسی و مباحث علوم دینی  اشراف ندارند، عملا در زندگی روزمره دچار مشکلات متعددی می‌شوند. وی تاکید کرد: افرادی که رمان نمی خوانند از زندگی عقب هستند؛ چراکه بخشی از رمان صرفا سرگرمی است و بخش دیگر آن مسئله تجربه‌اندوزی است. در بخش بعدی این جلسه  حامد جلالی متنی با عنوان «مثل زنبور در باغی پر از گل!» را قرائت کرد. وی در سخنانش انسان را موجودی خودخواه و منفعت طلب معرفی کرد که همین ویژگی نقطه قوت او در نویسندگی و حتی انسانیتش محسوب می‌شود. در ادامه تیمور آقا محمدی دبیر پروژه آغاز رویش 44 رمان در «باغ رمان ایرانی» به ظرفیت موجود در حوزه داستان نویسی اشاره کرد و در ادامه مطلبی با عنوان «کاری که فقط رمان می تواند بکند» قرائت کرد. در بخش بعدی حميد بابایی، سارا عرفانی، خسرو عباسی خودلان و امید شیخ باقری مقالات و داستان های کوتاه خود را برای حاضران قرائت کردند. باقری در پایان مقاله خود باغ رمان ایران را پروژه‌ای با ظرفیت بالا دانست که به جذب استعدادها و معرفی داستان نویسان تراز اول با آثاری درخشان و ماندگار در آینده نزدیک، می‌پردازد. سپس نعمت اللهی به داستان سیدحسن حسینی ارسنجانی به نام «زندانی کوچک» و تاثیری که این اثر بر خوانین نسبت به انقلاب و بالعکس داشت، اشاره کرد. وی با اشاره به فعالیت نعمت الله در حوزه خوشنویسی، بازیگری، عکاسی و رمان‌نویسی به جایگاه رمان پرداخت و افزود: تنها جایی که می‌توان زوایانی ذهن را روی کاغذ آورد و به سراسر دنیا عرضه کرد، حوزه داستان و داستان‌نویسی است. نعمت اللهی ادامه داد: تاثیر تجربه زیستی حسینی ارسنجانی در رمان نویسی بسیار زیاد و عمیق است و همین امر در برقراری ارتباط مخاطب با اثر بسیار تاثیرگذار است برای مثال من اثر «مبصر کلاس هشتم» را طی یک شب تا صبح خواندم و این اثر را به عنوان یک منبع داستان نویسی پیشنهاد میکنم. تقدیر از سیدحسن حسینی ارسنجانی وی در بخش پایانی سخنانش به توجه به نویسندگان دوره‌های قبل تاکید کرد. با پخش کلیپی از سیدحسن حسینی ارسنجانی، این نویسنده از سوی محمدرضا شرفی خبوشان مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و حاضران در جلسه مورد تقدیر قرار گرفت. سیدحسن حسینی ارسنجانی در این جلسه به خاطرات خود در حوزه داستان نویسی اشاره کرد و در ادامه چگونگی انتشار کتاب «مبصر کلاس هشتم» را بازگو کرد. وی در سخنانش به بی‌مهری یک انتشارات در شیراز نسبت به یکی از آثارش اشاره کرد و به اهمیتی که در تهران برای انتشار داستان‌هایش شده بود، پرداخت. ارسنجانی خاطره‌ای از آشنایی با امیرحسین فردی را شرح داد و در ادامه از ورودش به حوزه هنری سخن گفت. وی همچنین در بخش پایانی سخنانش طرح باغ رمان ایرانی را پروژه‌ای قابل اجرا در مدارس دانست. در بخش پایانی آغاز رویش 44 رمان در باغ رمان ایرانی نهال سروی توسط سید حسن حسینی ارسنجانی در حیاط حوزه هنری کاشته شد. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha