۱۴۰۱.۰۷.۲۶

طرح پژوهشی حوزه هنری استان قم با عنوان «پیش‌بینی دغدغه‌های فرهنگی هنری جامعه از طریق تحلیل شبکه‌های اجتماعی» با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی هنری استان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری،‌ دکتر نعمت الله امانی مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در ابتدای نشستی که روز دوشنبه 25 مهر ماه 1401 با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی هنری استان قم در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، در تشریح علت برگزاری این نشست گفت: این نشست با هدف معرفی طرح برگزار می‌شود تا ذهن عزیزان حاضر در مسیر طرح منعطف شده و نتایج آن مورد استفاده دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد.

وی افزود: فاز دوم این طرح جزء طرح‌های منتخب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم برای بررسی و تخصیص بودجه در سال 1401  است.

نوروزی: 24 میلیون پست در این طرح بررسی شده‌است

دکتر نوروزی مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان قم نیز در ادامه به معرفی طرح پرداخت و گفت: این طرح به سفارش حوزه هنری استان قم و با بررسی ۲۴ میلیون پست اینستاگرامی ۶۵۰ هزار کاربر انجام شد که قابلیت تعمیم آن به لحاظ حجم جامعه آماری، بالاست.

وی در ادامه گفت: در این پژوهش اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال ۹۷ و ۹۸ برای یک بازه زمانی 18 ماهه و مبتنی بر امکانات آن زمان از اینستاگرام و بواسطه شناسایی روش‌ها و الگوریتم‌ها جمع‌آوری شده‌است. در واقع این پژوهش به دنبال پیش‌بینی روند دغدغه‌های جامعه در خصوص مباحث فرهنگی‌ و هنری بوده‌است.

دکتر نوروزی خاطر نشان کرد: حوزه هنری برای فاز دوم این پژوهش پیشنهاد پیاده سازی الگوریتم‌های طراحی شده بر اساس کلید واژه‌های فرهنگ و هنر در قالب یک  سامانه یا داشبورد  رصد  اطلاعات را داده است تا بتواند مبنایی برای تصمیم‌گیری مدیران و دست اندرکاران فرهنگی و هنری فراهم شود.

جلالی: الگوریتمها پیش‌بینی میکنند سلیقه جامعه به چه سمتی سوق پیدا میکند

 همچنین دکتر امیر جلالی بیدگلی مجری طرح به تشریح مراحل کار پرداخت و گفت: در مرحله اجرایی بیشتر به بحث رصد موضوعات مورد علاقه جامعه و پیک‌های مباحث توجه شده‌است. همچنین الگوریتم‌های استخراج شده نشان می‌دهند که سلیقه جامعه در آینده به چه سمتی سوق پیدا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در فاز  اول کلید واژه‌ها بدون محدودیت تعریف و سیستم در پیگیری کلمات باز بوده تا بتوان تمام موضوعات مورد علاقه کاربران را رصد کرد.

جلالی تصریح کرد: در این پژوهش به بررسی روال افزایش یا کاهش علاقه کاربران شبکه‌های اجتماعی به عناوین  مختلف هنری، شناسایی رویدادهای مهم و مؤثر بر نظرات جامعه (اثربخشی رخدادهای مؤثر) و تأثیر موضوعات مختلف هنری بر یکدیگر پرداخته شده‌است.

وی در خصوص فاز دوم طرح نیز گفت: در زمان اجرای طرح این امکان نبود اما در حال حاضر این امکان فراهم است تا پژوهش بر اساس منطقه جغرافیایی انجام شود. در این مرحله، احساس کاربران و نظرات مثبت یا منفی آنها نسبت به موضوع هم قابل ارزیابی‌ست.

در ادامه هر کدام از نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی هنری حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود درباره این پژوهش پرداختند و پیشنهاداتی برای عملیاتی‌تر شدن طرح در فاز دوم ارائه کردند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha