۱۴۰۲.۰۹.۱۳

دکترقدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، در سومین جلسه از سلسله جلسه‌های «سعدی‌خوانی»، که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: سعدی بیش از چند هزار بار از شاهنامه فردوسی متأثر شده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دکترقدمعلی سَرّامی گفت: با اینکه کلیات سعدی حدود ۱۰۰۰صفحه است اما سعدی در جای‌های مختلف از شاهنامه فردوسی تأثیر گرفته و دراخلاق کاملا تحت تأثیر شاهنامه فردوسی است.

 این شاعر و نویسنده ادامه داد: یکی از نشانه‌های تأثیر سعدی از فردوسی، حرمت گذاشتن سعدی به زبان فارسی و ایران است. سعدی در قصائد مدحیه هم از فردوسی تأثیر پذیرفته و با فردیت نیز پیرو وی است. علاوه بر این، سعدی به طور نورمیتولوژیکال(دانشی با عنوان نورمیتولوژی عصبی که ارتباط دگردیسی و تکوین اسطوره‌ها با مغز و اعصاب انسان نیز از جمله مباحث طرح شده در آن است) از فردوسی متأثر بوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به یگانگی معرفت دینی در شاعران بزرگ کلاسیک ازجمله سعدی و حافظ خاطرنشان کرد: سعدی منویاتش را چند ده حس ارائه کرده است.

وی افزود: در رأس همه هنرهای زیبا، یک پیام بزرگ وجود دارد و بدون لحاظ کردن معنی مندرج‌شان، خود آن سامانه در شکل و ریختار هنری آن پیام بزرگ را برای انسان‌های همه اعصار دارند.

این پژوهشگر مطرح زیر ساخت هنر را مبتنی بر هارمونی عنوان کرد و تاکید کرد: در همه هنرها یک سری جزء هارمونی پیدا می‌کنند و یک کل می‌شوند. یعنی یک سری کلمه‌ها هارمونی پیدا می‌کنند و شعر و قصه می‌شوند و یک سری تصاویر سه بعدی هارمونی پیدا می‌کنند و مجسمه می‌شوند بنابراین، من با نیما یوشیج که معتقد است شعر بر سطر استوار است مخالفم. واحد ساختمانی شعر برخلاف تصور نیما نمی‌تواند سطر باشد. متعالی‌ترین اجزای بدن ما در بالاتنه ماست اما این بالاتنه روی پایین‌تنه استوار است. ظاهر داریم اما باطن هم داریم.

سعدی چند هزار بار از شاهنامه فردوسی متأثر شده است

دکتر سرّامی در بخش دیگری از این جلسه ضمن اشاره به امیدواری سعدی با خواندن این بیت: بضاعت نیاوردم الا امید/ خدایا ز عفوم مکن ناامید، به سازشگری سعدی پرداخت و گفت: سعدی چنان سازشگر است که تخلّصِ خودش سعدی را از اتابک زمان خودش «ابوبکر بن سعد بن زنگی» گرفته و به آن هم مفتخر است.

دکتر سرّامی در خلال این جلسه ضمن اشاره به مباحث دیگری چون اعتراف‌گرایی و نسبی‌گرایی سعدی دراندیشه‌ و تعامل واژگانی زبان فارسی با دیگر زبان‌های دنیا، در پرداخت به شعر سعدی در نعت پیامبر اسلام(ص) خاطر نشان کرد: دلیل اینکه سعدی توانسته این‌قدر صمیمانه پیامبر اسلام(ص) را در کتاب بوستان توصیف کند، این است که این شعر را تابع دلش گفته است.

نشست سعدی‌خوانی، هر دو هفته یک‌بار، شنبه‌ها ساعت ۱۶ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه دکترقدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگرایرانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود.

سعدی چند هزار بار از شاهنامه فردوسی متأثر شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha