با حضور معاون راهبری استانهای حوزه هنری، روز پنجشنبه 21 مردادماه، استودیو صدا و تصویر «سوره» حوزه هنری استان اردبیل افتتاح شد.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استانهای حوزه هنری، روز چهارشنبه 20 مردادماه در ابتدای سفر خود در جمع کارکنان حوزه هنری اردبیل حاضر شد و سپس در نشستی صمیمی با جمعی از هنرمندان اردبیل اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که در حوزه هنری شرایط را برای فعالیتهای هنری هنرمندان برجستهای که هر یک در مقام استاد هستند، فراهم آوریم؛ به این منظور نیز در جمعهای استانی پای انتقادات، پیشنهادات، طرحها و ایدههای این دسته از دوستان مینشینیم.
وی افزود: در سالهای اخیر، کوتاهیهایی صورت گرفت که بر اساس آن فضای فرهنگی به محاق رفت؛ از سویی فشارها با کرونا تشدید شد و مجموعهای از عوامل دست به دست هم داد که فرهنگ در سطح کشور وضعیت مطلوبی نداشته باشد.
معاون راهبری استانهای حوزه هنری تصریح کرد: هنرمندان اجر نمیبینند و در صدر نمینشینند، زیرا برخی سیاستمداران فرصت را به هنرمندان نمیدهند که امیدواریم در دولت مردمی- انقلابی اتفاقاتی در این حوزه بیفتد.
وی ادامه داد: در حوزه هنری هم محدودیتهایی داریم، اما ستاد حوزه هنری قرار بر پشتیبانی دارد، یعنی اراده بر این است که استانها تقویت شوند؛ از جمله اینکه خانه خلاق هنری در استان ایجاد کنیم، استعدادهای هنری شکوفا شوند و در فضای توسعه اقتصادی کارهایی انجام گیرد.
مرادی اضافه کرد: اراده بر حمایت است، منتهی باید منطق کمک و پشتیبانی، اصولی و روشن باشد تا نقش خود را درست ایفا کنیم، ما صدای شما خواهیم بود اما در برخی امور متولی امر نیستیم.
وی تصریح کرد: در حوزه هنری استان اردبیل تلاش داریم با حمایت از رشتههای مختلف هنری، تصویری درست از انقلاب اسلامی ارائه شود؛ به فرض رشد انیمیشن سبب رشد رشتههایی مثل طراحی، موسیقی و ... نیز میشود که مرتبط با آن هستند.
مرادی اذعان کرد: بنا داریم شناسنامهای از نامآوران فرهنگی- هنری اردبیل در تصویر عمومی هنر کشور ارائه دهیم تا سهم اردبیل را ارتقاء دهیم؛ بر این اساس، باید نقشه تحولی با طراحی دقیق جدید آماده کنیم تا پشتیبانی درستی انجام شود تا حداقل به چهرههای مطرح کمک کنیم در سطح کشور بیشتر شناخته شوند و هم فرصتی برای رشد و پیشرفت و ارتقای هنر در اردبیل ایجاد کنیم.
کار هنری نیازمند پشتوانه قوی است
روحالله حبیبزاده، از اساتید و پیشکسوتان تئاتر استان اردبیل گفت: بزرگان ما به ما آموختهاند که اول باید گوش بود، بعد زبان؛ از این رو من هنوز محتاج یادگیری و شنیدن هستم، اما آنچه از هنر آموختهام این بوده که کار زیبا، خلاق و هر کار هنری و فرهنگی مستلزم پشتوانهای قوی است از نظر مالی و امکانات و...
وی افزود: با وجود اینکه بیش از ۵۰ سال است کار هنری میکنم، هنوز کارستانی نداشتهام؛ بنابراین از بودجه حرف نمیزنیم و میگذاریم پای رسالتی که بر عهده ماست و وظیفهای که در برابر جامعه داریم!
یک دست صدا ندارد
رسول حاجیزاده، برنده 90 جایزه ملی و بینالمللی در کاریکاتور و تکواندو، تصریح کرد: به جرأت عرض میکنم، هنرمندان در رنجند؛ از جماعت هنرمند، هیچ حمایتی از سوی هیچ ارگانی غیر از حوزه هنری نمیشود، اما یک دست صدا ندارد.
وی با گلهمندی از اینکه هیچ هنرمندی در مسند مسئولیتها جایگاهی ندارد، اظهار کرد: ۲۷ سال است به صورت حرفهای کار هنری میکنم؛ مؤسس خانه کاریکاتور استان و انجمن کاریکاتور ارشاد هستم، اما اگر ورزش را ادامه میدادم، وضعیتم بسیار بهتر از اینها بود.
این کاریکاتوریست که در موضوع هولوکاست و در پاسخ به کاریکاتور توهینآمیز علیه حضرت رسول (ع) آثاری را تولید کرده است، اضافه کرد: 18 ساله بودم که از ژاپن دعوتنامه داشتم؛ نرفتم و حالا باید پاسخگوی این پرسش فرزند 18 سالهام باشم که چرا نرفتم؟!
حال انیمیشن خوب است اما به لطف پروژههای خارجی!
مهدی خروشی، انیماتور اردبیلی درباره کارهای اخیر خود عنوان کرد: غیر از پروژههای مهم مشارکتی، سریالی را برای شبکه دو و شبکه پویا کار کردهام و ضمن تهیهکنندگی و کارگردانی آثاری که کاندیدای جایزه جشنواره فجر بودند، چند پروژه مشارکتی با لبنان، جمهوری چک، ترکیه و روسیه انجام دادهام.
وی گفت: حال انیمیشن در ایران خوب است، اما به لطف پروژههای خارجی؛ به عبارتی، ما کارگر آنها شدهایم و سود کاری را که انجام میدهیم، آنها میبرند.
خروشی ادامه داد: من حتی یک بار هم پیگیر نبودهام اما آنها ما را پیدا میکنند؛ این در حالی است که تهران از ما میخواهد کار را کلید بزنیم، بعد دربارهاش صحبت کنیم، اما نمیدانند که ما امکان پیشتولید نداریم.
وی با توضیح اینکه در همین شهر ۲۰ انیمیشنکار حرفهای برای خارج از ایران کار میکنند، اذعان کرد: ترکیه میگوید اگر بیایید و همینجا کار کنید، دو برابر حساب میکنیم، چک هم پروژههای بزرگتری را به ما پیشنهاد میکند، اما همچنان ترجیح ما این است که به پروژههای داخلی بپردازیم.
عیوضی نیز که در حوزه انیمیشن حرفی برای گفتن دارد، خواستار کانالی ارتباطی با مرکز حوزه هنری برای عرض تقاضا، نقد یا ارائه راهکار شد.
خودجوش کار میکنیم
نوید اچکان، از گرافیستهای جوان و فعال اردبیل نیز تصریح کرد: از سال ۹۶ در قالب مؤسسه مردمنهاد در نمایشگاهها حضور داشتیم و ورکشاپها و نمایشگاههایی هم برگزار کردهایم.
وی درباره برنامههای مؤسسه گفت: ۱۷ نیروی جوان و نوجوان و مردمی داریم؛ حقوق و بیمه نداریم، درآمدی هم نداریم و تنها با حمایت حوزه هنری کارها را پیش میبریم، از جمله نمایشگاه تایپوگرافی غدیر را در پیش داریم که همه کارهای آن به صورت خودجوش انجام شده است.
سند معرفی هنرمندان و آثارشان تدوین شود
حجت مجرد، استاد گرافیک و از چهرههای شاخص هنری استان، نماینده انجمن گرافیک و دارنده مؤسسه «نشان نقرهای»، اظهار کرد: از سال ۶۹ وارد عرصه هنر شدم و از ابتدا در عرصه گرافیک فعالیت دارم؛ از تحصیل و تدریس تا کار حرفهای و در برههای هم در حوزه هنری به عنوان کارشناس مسئول هنرهای تجسمی بودم، اما تکرار تمام این سالها این بوده که «پول نیست» و امروز هنوز هم همینطور است.
وی تأکید کرد: از ورودی بودجه فرهنگی، سرانه ما را مشخص کنید؛ چقدر باید با حداقلها سر کنیم؟ بودجه سالانه حوزه هنری تناسبی با اتفاقات کشوری ندارد؛ سر کلاف را گم کردهایم و صورت مسئله را عوض میکنیم.
مجرد ادامه داد: پیشتر، نشانه ساختاری یا شادابی سیستم بیشتر بود و فکر میکنم مرزبندیها دیگر مشکل را حل نمیکنند، بلکه باید همه را پای کار آورد و طوری رفتار کرد که جذب سیستم شوند؛ زیرا به تجربه ثابت شده که تنها راه موفقیت، مهربانی و عطوفت است.
این مدرس دانشگاه ضمن طرح این پرسش که «طی دو سال بیکاری هنرمندان، حوزه هنری چه اقدامی کرده است؟» گفت: هنوز سندی از کار هنرمندان تدوین نشده، چون هزینهبر است! چرا هنوز کتابی نداریم که فهرست هنرمندان شهر و استان من یا آثارشان در آن معرفی و ثبت شده باشد؟ نداریم؛ چون تحقیق نشده و علت همه آنها پول است در حالی که اینها ذخایر این مملکت هستند.
وی با بیان اینکه مجموعه آثار مرحوم استاد شهرام رضایی گردآوری و تدوین شده اما با گذشت دو سال از مرگ ایشان، هنوز رونمایی نشده است، افزود: یک سال است که کتاب من با عنوان «سواد پوستر» در نشر «سوره مهر» حوزه هنری گرفتار است و دلیل مشخصی هم ندارد، جز اینکه تصور میرود برخی بینظمیها بر کار حاکم است.
مجرد تأکید کرد: برای پیشرفت در کارها، نیازمند توسعه روابط با مرکز و روابط برونمرزی هستیم، کما اینکه فرهنگ و زبان مشترک با آذربایجان و ترکیه داریم اما تاکنون مجالی برای روابط نداشتهایم.
دغدغه هنرمندان توسعه نامتوازن است
زهرا دلاور قوام، جامعهشناس و فعال حوزه فرهنگ و هنر اظهار گفت: حوزه هنری و تیمی که در آن فعالیت دارند، از جان و دل، با دست خالی کار میکنند، اما چیزی که ما در دفاتر تسهیلگری به شکل ملموس میبینیم، این بوده که دغدغه هنرمندان توسعه نامتوازن است.
وی درباره فعالیتهای عملیاتی در حوزه کاری خود نیز تصریح کرد: تاکنون دو کار مشترک چاپ کتاب مقدس اردبیلی و چاپ کتابی در حوزه کودک و نوجوان را پیشنهاد دادهایم که مسئولان حوزه هنری از هر دو مورد استقبال کردند و بر این اساس کتاب نوشته شده و کارهای تصویرسازی آن در حال انجام است؛ با توجه به اینکه در مناطق محروم استقبال خوبی از فعالیتهای هنری داشتیم، انتظار میرود بازخورد مناسبی از این کار بگیریم.
تمرین نقدپذیری در حوزه شعر آیینی شکل گرفته است
کاظم نظری بقا، استاد دانشگاه، مدرس و مؤلف بیش از ۳۰ عنوان کتاب، همچنین مدرس کارگاههای شعر اردبیل اظهار کرد: در حوزه شعر عاشورایی و آیینی به زبان ترکی و فارسی، شاعران بسیاری را از سالهای دور داشتهایم که مسبوق به سابقهاند.
وی ادامه داد: در حوزه ادبیات خودمان (آذربایجان/ اردبیل) از دورههای میانی و عصر حاضر کاستیهای بسیاری در حوزه شعر آیینی داشتهایم و داریم؛ بهویژه از ۱۳ هجری (از قاجاریه به بعد) که افت شدیدی در زبان داشتیم.
نظری بقا افزود: از سال ۸۲ تا ۸۳ مسئول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری اردبیل بودم و هفتهای سه بار جلسه شعر و داستان و نقد داشتیم، تا جایی که این اتفاق در سراسر اردبیل و در محافل مختلف شایع شد.
مدرس کارگاه شعر آیینی حوزه هنری اردبیل ادامه داد: از سال ۹۰ وارد حوزه شعر آیینی شدم و قرار شد کارگاه تخصصی در این زمینه داشته باشیم تا اشکالات لفظ و معنا در این سبک شعر برطرف شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد اشکالات فنی شعر ما برطرف شده است و رشد داشتهایم، تا جایی که خود شاعران به نقادان ادبی تبدیل شدهاند.
وی اضافه کرد: به شکل منطقهای نشست تخصصی سالانه داریم که از نتایج عملی کارگاه شعر آیینی حوزه هنری استان اردبیل محسوب میشود، اما از دیگر نتایج این کارگاه شکستن سد نقدپذیری در فضای شعرهای آیینی است، زیرا تا پیش از آن کسی جرأت نداشت حتی اثر خود را عرضه کند؛ بر این اساس، تمرین نقدپذیری در این حوزه شکل گرفته است.
نظری بقا گفت: مجموعهای از سرودههای شاعران همچنین یادنامه استاد تقوایی آماده شده که از در اجلاس سالانه امسال از آن رونمایی میشود.
سفیران فرهنگی خود را حمایت کنید
مریم رضائی، فعال حوزه رسانه اظهار کرد: یکی از سؤالاتی که من از اغلب هنرمندان میپرسم این است که وقتی میگویید «حمایت نمیشویم»، چه حمایتهایی مورد انتظار است و اساساً تعریف ما از حمایت چیست؟ و البته پاسخها تنها به حمایتهای مالی ختم نمیشوند بلکه انتظار دارند که متولیان فرهنگی، «هنر» را به عنوان شغل حساب کنند. دوم اینکه اغلب هنرمندان ما بیمه نیستند و هیچ پشتوانهای که از این راه سبب دلگرمی آنها شود ندارند.
وی افزود: علاوه بر اینها، هنرمندان ما دوست دارند وقتی برنده جایزه بینالمللی میشوند به عنوان سفیران فرهنگی کشور اعزام شوند و این در حالی است که امروز غمانگیزترین دیالوگ را از مهدی خروشی میشنویم: «ما کارگران آنها هستیم، سود اصلی را آنها میبرند.»
افتتاح استودیو صدا و تصویر «سوره» حوزه هنری استان اردبیل
با حضور میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استانهای حوزه هنری، روز پنجشنبه 21 مردادماه، استودیو صدا و تصویر «سوره» حوزه هنری استان اردبیل افتتاح شد.
امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل در این مراسم گفت: در راستای افزایش تولیدات صوتی و تصویری حوزه هنری، با اعتبارات محدود استانی و با مدیریت فضای موجود، «استودیو صدا و تصویر سوره» راهاندازی شد.
رجبی افزود: این استودیو با استفاده از تجهیزات استاندارد، از نظر آگوستیک و برخی تجهیزات، که به تدریج هم تکمیل خواهد شد، شکل گرفته است تا آثار صوتی و تصویری، از جمله تولید آلبومهای مختلف و تولید برنامههایی برای پخش در تلویزیون یا شبکههای مجازی در این استودیو شکل بگیرد و برای رشد فرهنگ استان کارهای خوب، متین و فاخری تولید شود.
رئیس حوزه هنری استان اردبیل اضافه کرد: گشایش این استودیو با تولید اثر فرخندهای است که قصد کردهایم در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان از آن رونمایی شود؛ کاری تخصصی و فوقالعاده با شعر معروف تاجالشعرا یحیوی (آی باتدی، صبح آچیلدی) که در سفر مقام معظم رهبری به اردبیل، از سوی ایشان دکلمه شد. این کار به همت و تلاش امین رسولی از پیشکسوتان هنری مطرح استان انجام گرفت و تصمیم بر این شد که فتح باب و افتتاح استودیو با این کار فاخر باشد.
امین رسولی، معاون صدا و سیمای مرکز اردبیل نیز گفت: تاجالشعرا یحیوی از اساتید بسیار ارزشمند شعر آذربایجان و ایران، مخصوصاً در زمینه ادبیات مرثیهای بود که سبکهای تازهای به وجود آورد و تصویرسازی و حماسهسازی را وارد شعر مرثیه کرد. اولاً دِینی داشتیم به ایشان و اولیتر اینکه مقام رهبری در سفر خود مشخصاً فرمودند ایشان تاجالشعرای اردبیل هستند؛ اگر اُدبای کشور، منتقدان و کسانی که دستی در این امر دارند ایشان را به مردم معرفی میکردند، تاجالشعرای ایران میشدند؛ لذا برای اینکه فرمایش ایشان اجابت شود، به پیشنهاد دکتر رجبی کار را آغاز کردیم و پس از اتودهای مختلف، به این نقطه رسیدیم که با روشهای کلاسیک و نوین نمیشود نتیجه مطلوبی به دست آورد.
رسولی اضافه کرد: نوحهها را شنیدیم و این ایده به ذهنمان خطور کرد که از سبک سنتی عزاداری اردبیل بهره بگیریم تا در تاریخ ثبت و ماندگار شود؛ لذا سراغ لحنها و ملودیهای قدیمی و ساختار عزاداری رفتیم. (دستههای عزا با طبلها و سنجها وارد حسینیه میشوند، شاهبیت میخوانند، در اواسط رجز میخوانند، روضه، مداحی، یا حسین وا حسین و ....) که در کل ۱۲ دقیقه است، به عشق 12 امام؛ ۷ مداح سطح اول استان در اجرای کار نقشآفرینی کردهاند تا مجموعهای از آهنگهای صوتی مانند تابلوی تصویری خود را نشان دهند. سید محمد عاملی، علیرضا اسفندیاری، عبدالله داداشی، طاهر قلندری، مهدی شوقی، نادر جوادی و برای آنکه از نغمه دلچسب خاندان مؤذنزاده هم بیبهره نباشیم افشار موذنزاده که صدایی شبیه به داوود و رحیم دارد.
وی ادامه داد: کار صوتی است؛ هیچ چیز آرشیوی در آن نیست. ضبط و ارائه دشواری را پشت سر گذاشتیم؛ هیئت آوردیم، زنجیر زدند و به صورت سه بعدی ضبط کردیم. در این کار از هر نظر بسیار در مضیقه بودیم. برای پیدا کردن نینواز حاضر هزینه ها و اگر لازم بود امکاناتی از طریق ستاد تزریق شود چون آوای اول، وداع حضرت است با خیمه و اهل بیت. برای لایه سوم اثر تصویرسازی را در نظر داریم که فکر میکنم به جای کار استودیویی، با جلوههای ویژه و آکسسوارها فضایی را ایجاد کنیم و مادحین را به آن فضا ببریم تا کار زندهتری را داشته باشیم.
حجتالاسلام قاسم جعفرزاده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز گفت: شاخصه و ارزش این اثر در این است که پای دل در میان بوده و با این مدل پردازش، کار نویی هم انجام شده است. این کار را نباید استانی دید و بازخوردهای استانی را در آن مد نظر داشت. شاید بشود حاشیههای ترجمه انگلیسی و فارسی هم داشته باشد و زیرنویس بخورد تا یک کار بینالمللی از آب دربیاید. در جایی که میگوید «زینب نوایه گلدی»، اگر کلام حاج قاسم را که میگوید «ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم» را بیاوریم، به نظر، اتفاق خوبی خواهد بود.
معاون راهبری استانهای حوزه هنری نیز در مراسم افتتاح استودیو صدا و تصویر «سوره» گفت: این قطعه فاخر، کاری است آمیخته با سنتهای ما که از مداحیهای قدیمی، فنون و تکنولوژیهای امروزی در آن استفاده شده و کمتر نمونهای اینچنینی را سراغ داریم.
مرادی بیناباج تأکید کرد: نمیدانم چه سری است که در این خطه نواهای ماندگار مذهبی و حسینی جوشش پیدا کرده و سینه به سینه به امروز رسیده است. این که حضرت آقا تأکید داشتند، در این شعر تصویرسازی روشنی صورت گرفته، شما همان کار را با صدا و موسیقی و افکت انجام دادهاید، اما برای ماندگاری اثر، لازم است که به یک نماهنگ تبدیل شود؛ یعنی حلقه تکمیلی این کار فاخر، با تولید محتوای مناسب، در کنار گروهی حرفهای و کارگردانی خوب، تا اربعین حسینی کار ماندگاری میشود.
وی در پایان افزود: من در این اثر، انقلاب را، دفاع مقدس را و دفاع از حرم را نیز دیدم. در پایان اما جای حاج قاسم خالی است؛ آنجا که میگوید «زینب نوایه گلدی»، اگر کارگردان هنری حاذقی در کنار کار باشد، در آخر این کار، خوب مینشیند. همت جمع را میخواهد تا به اثر مطلوبتر و ماندگاری تبدیل شود. برآورد کنید و با تیم حرفهای کار به خوبی انجام شود. اگر همه چیز رئال هم نبود، از ظرفیت انیمیشن استفاده کنید.
معاون راهبری استانهای حوزه هنری سپس با حضور در قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت زهرا(س) در جمع فعالان فرهنگی و هنری جبهه انقلاب اردبیل حاضر شد و از نزدیک در جریان فالیتهای فرهنگی و هنری فعالان جبهه هنر انقلاب قرار گرفت.
دیدار با سردار ناصر دستاری جانباز 70 درصد قطع نخاعی و بازدید از مرکز نوآوری انیمیشن، رسانه و بازیهای رایانهای صدر اشراق پایان بخش روز نخست سفر میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استانهای حوزه هنری در اردبیل بود.



انتهای پیام/
نظر شما