به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی در ۱۷ آذرماه برگزارکننده رویدادی مهم در شاخه هنرهای تجسمی بود. در حالیکه عقربههای ساعت سه بعدظهر را نشان میدادند، اهل فرهنگ و هنر در طبقه دوم حوزه هنری گردهم آمدند تا افتتاحکننده نقل «نور آمد» با ۳۰ اثر از عبدالحمید قدیریان باشند.
آنچه توجه بازدیدکنندگان را جلب میکرد طراحی شبیه خیمه گالری حبیب الله صادقی بود که این زیست بوم را به فضایی تبدیل کرده که از لحظه ورود تا خروج، تابش نور الهی بر اهل زمین را یادآوری میکند.
نکته جالب دیگر این است که نقل «نور آمد» با تمام نمایشگاههای حوزه هنری به لحاظ تأثیرگذاری و ایجاد فضای گفتگو در زمینه مباحث معرفتی، متفاوت است. از ورودی نمایشگاه که میگذریم با ۳۰ اثر مواجه میشویم که هریک از زاویهای به مفهوم نور پرداختهاند. در میان چند اثر اول، تابلوی سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا را میبینیم که هر بازدیدکننده را برای دقایقی مجبور به توقف و مکث میکند. نمادهایی از کربلا و واقعه عاشورا که عموما با رنگهای گرم نشان داده میشوند به شکل حیرتآوری با نور در آمیختهاند تا باردیگر یادآور جمله «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» باشند.
کمی آنطرفتر تصویری از بیتالمقدس در هالهای از نور به چشم میخورد؛ رنگهایی که گویا جان گرفتهاند تا نور را در قامت هنر به تصویر بکشند. تابلوی کناری از ویران شدن صهیون به واسطه ورود لشگر حزب الله در قدس شریف میگوید و دیگری از کسانی که در جنگی ۱۲ روزه باردیگر پیروزی نور بر تاریکی را در سکوت خبری رسانههای غرب، مخابره کردهاند.
هرچه جلوتر میرویم بیشتر به این نتیجه میرسیم که در قاب نقاشیها، نوری الهی به جان تصویر تابیده و هر رنگ و خطی را به حقیقت نزدیک کرده است؛ گویی که هر قلم بر بوم، داستانی از عشق و معرفت را روایت میکند. این نور، همچون شعلهای مقدس، مفاهیمی عمیق و روحانی را در دل تصاویر جاودانه کرده و با روشنایی خود، راهی به سوی درک عمیقتر از حقیقت و زیبایی باز میکند.
از دیگر بخشهای جالب نقل «نور آمد»، نمایش نقاشیها در فضایی متناسب با هر اثر است. بازدیدکنندگان با استفاده از تکنولوژی و نمایشگری که روی چشمانشان قرار میگیرد خود را در فضایی تصور میکنند که به موضوع هر تابلو نزدیک است و بدین ترتیب به شکل عمیقتری با فضا و وقایع ارتباط برقرار میکنند.
قدیریان که در آثارش نور الهی را به تصویر کشیده، اشاره میکند که خداوند در حال کامل کردن نور بر زمین است. او هدف از برگزاری این نمایشگاه را پیدا کردن راهی برای آثار آیندهاش میداند؛ مجموعه آثاری که از دهه ۶۰ جمعآوری شده و لحظاتی را به تصویر میکشند که خداوند به جامعه نصرت عطا کرده است.
او در معرفی نقل «نور آمد» تلاش کرده تا نگاه توحیدی که طی ۴۰ سال جامعه با آن مواجه بوده را به فضای قابل بحث تبدیل کند.

این نقاش در افتتاحیه نمایشگاهش اعلام کرد که تصورم این است که نیاز داریم تا جامعه به این باور برسد که خدا زنده است. جامعه هنری از نگاه هنر انقلاب و متعهد خیلی فاصله گرفته است و یکی از علتهایش هم نبود چنین فضای گفتمانی است که زمینه تامل و تفکر ایجاد کند و در نهایت به تولید اثر بینجامد.
حجتالاسلام جلالی که دبیر علمی این نمایشگاه است در بخشی از آیین افتتاحیه به چگونگی شکلگیری فضای گفتگو در نمایشگاه «نور آمد» اشاره کرد. او ایجاد پلتفرم و ژانر جدیدی در ارائه آثار را یک ضرورت دانست که روایت را از شکل یکسویه خارج میکند.
او همچنین اظهار کرد که ما هر روز یک میهمان ویژه از دانشگاه و حوزه هنری خواهیم داشت تا بعد از دیدن آثار، درباره نقاشی که برایشان جذاب بوده، گفتمان داشته باشیم و به این سوال که گام بعدی عبدالحمید قدیریان چیست طی ۳۰ روز پاسخ داده شود.
دبیر علمی نقل «نورآمد» پلتفرم نقل را به معنای نقل نابودی اسرائیل تعریف کرد.
حجتالاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ارزش و اهمیت به تصویر کشیدن پیدا و پنهان عالم به انتشار تصاویر آثار عبدالحمید قدیریان در قالب کتاب اشاره کرد.

شهریار بحرانی کارگردان سینما و تلویزیون ایران و مدرس هنر، هم یکی از میهمانان ویژه افتتاحیه نقل «نور آمد» بود که در سخنانی کوتاه یادآور شد که غرب میخواهد به سمت پیاده کردن مادیگرایی در عالم برود و در این مسیر از ابزار هنر بهره میبرد که یکی از شاخههای آن نقاشی است. متفکران در جبهه باطل این نقاشیها را به زبان شفاهی تعریف و توجیه میکنند و این کار، ما را موظف میکند تا وقتی با تولیدات تصویری مواجه میشویم متوجه عمق پیام آنها شویم. اگر چنین ارتباطی صورت گیرد هنر در جامعه تسری پیدا میکند.
او در حالیکه به تابلوی «کوچکترین سرباز» که تصویر حضرت علیاصغر در گهواره را نشان میدهد اشاره میکرد از ضرورت فهم پیام هنرمند از قاب نقاشی سخن گفت و بر اهمیت ارتباط هنر با تفکر عمیق مذهبی تاکید کرد.
محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره که دیگر میهمان این افتتاحیه بود از لذت مخاطب، ایجاد زیست بوم جدید و خلاقانه و قرار گرفتن ایده نقل در مقابل نقد صحبت کرد و به جنسی از آگاهیبخشی اشاره کرد که میتواند مفاهیم جدیدی را خلق کند.

نقل «نور آمد» به همت مرکز آموزش حوزه هنری و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تا ۱۵ دی ماه میزبان بازدیدکنندگان است.
نظر شما