۱۴۰۰.۰۳.۲۴

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، درباره برنامه‌های حوزه هنری برای حمایت از اکران و رونق گیشه و چشم‌انداز این سازمان در بخش تولید محتوا گفت.

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، درباره برنامه‌های حوزه هنری برای حمایت از اکران و رونق گیشه و چشم‌انداز این سازمان در بخش تولید محتوا گفت. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری روز جمعه ۲۱ خردادماه، با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، پیرامون بازگشت رونق به سینماها در دوره بازگشایی مجدد سینماها توضیحاتی را ارائه داد. جعفریان در ابتدا درباره وضعیت دخل و خرج و بازگشایی سالن‌های حوزه هنری در شرایط فعلی، عنوان کرد: در یک سال و نیم اخیر، فضای سینما فضای رکود را تجربه و تحمل کرد، منتها حوزه هنری از گذشته با تعداد صندلی‌ها و سالن‌هایی که داشته، به عنوان یکی از بزرگترین سینماداران کشور بوده که با یک نگاه مأموریتی، در این عرصه حضور خوبی داشته است. وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۵ پرده سالن در اختیار حوزه هنری است که به تازگی چندین سالن هم به آن اضافه شد و در حال افتتاح هستند. ان‌شاءالله تا انتهای امسال در فاز یک توسعه که دوستان ما در مؤسسه «بهمن سبز» برنامه آن را داشتند، به حدود ۱۸۳ سالن هم خواهد رسید. این مدیر سینمایی، در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر سالن‌های حوزه هنری، امکان نمایش فیلم دارند یا خیر؟ بیان کرد: بله. هم اکنون سالن‌ها با همان برنامه همیشگی در تمام کشور فعالیت دارند و طبق ضوابط ستاد مقابله با کرونا، چون سینماها به گروه مشاغل ۲ منتقل شدند، تقریباً شهرها شرایط پایداری را سپری می‌کنند و سینماهای شهرهای مختلف حوزه هنری باز هستند. رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، درباره عدم اعتماد تهیه‌کننده‌ها برای پخش فیلم‌هایشان در سالن‌های سینما با توجه به کم رونق شدن سالن‌ها، گفت: ما در بخش توزیع، آسیب‌شناسی‌هایی کردیم که علت این رکود و عدم رونق سینما، ۳ ریشه دارد که یکی از بحث‌های آن، نگرانی و ترس مخاطبان و مردم از فضای بسته است که با تزریق واکسن کرونا، به‌زودی این نگرانی برطرف خواهد شد. وی ادامه داد: دلیل بعدی، بحث تبلیغات و ترویج است که عمدتاً بار اصلی را در فضای سینمایی کشور، سازمان صداوسیما به عهده داشت که در یک سال و نیم اخیر خیلی کم‌رنگ‌تر شده است و مانع سوم و اصلی حال حاضر کم رونقی سینما، نگرانی یا ترس صاحبان اثر از دیده نشدن فیلم‌هایشان است که اگر ما صاحبان فیلم‌ها را حمایت کنیم که آثارشان را برای اکران بیاورند، این‌ مانع برطرف می‌شود که در نهایت با همکاری صداوسیما، بتوانیم به رونق سینما کمک کنیم. جعفریان همچنین به ارائه بسته تشویقی و حمایتی حوزه هنری به صاحبان آثار اشاره کرد و گفت: با ارائه این بسته، قصد داریم صاحبان آثار را مجاب کنیم که با یک منطق اقتصادی، حاضر شوند فیلم‌هایشان را اکران کنند. این طرح مبتنی بر سرمایه در گردش است که اگر مشارکت سازمان سینمایی ارشاد هم باشد، حوزه هنری با حسن نیت قصد دارد که این اتفاق را رقم بزند. وی درباره جزئیات این بسته‌های حمایتی عنوان کرد: ما روی عدالت، رقابت و تأمین سرمایه در گردش اولیه تمرکز داریم و نسبت به مجموع ظرفیت‌هایی که وجود دارد، یک بسته پیشنهادی به هر فیلم ارائه می‌کنیم و مبتنی بر آن قرارداد اقتصادی بسته خواهد شد. تاکنون ۵ فیلم برای اکران و بهره‌مندی از این بسته‌های حمایتی انتخاب شده‌اند که به‌زودی آماده اکران می‌شوند. رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، در پاسخ به این سؤال که با توجه به رویکرد عدالتی و رقابتی آیا در دوره جدید، شاهد عدم نمایش برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری هستیم یا خیر؟ گفت: دغدغه همه ما در سازمان سینمایی حوزه هنری رونق سینماست و اتفاقاً در نقطه مقابل به دنبال تأمین محتوا برای سینما هستیم. به نظر بنده طرح این مباحث در این شرایط یک رهزن است و اساساً مسئله ما نیست. من فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که در گذشته پیرامون موضوع تحریم افتاده، حواشی رسانه‌ای بوده است که برای بعضی‌ها جذاب بوده تا فیلم‌هایشان بیشتر دیده شود. اما ما در دوره جدید حوزه هنری خود را همگام و هم‌راستا با سازمان سینمایی وزارت ارشاد در این زمینه می‌دانیم و معتقدیم هرگونه اصلاح یا نظری در خصوص محتوا می‌بایست در مرحله صدور پروانه نمایش فیلم‌ها تجمیع شود تا دیگر استاندارد دوگانه رخ ندهد. وی در خصوص تداوم طرح‌های تشویقی، امثال نیم‌بها شدن بلیت سینماها، طرح «سینما ماشین» یا پخش شدن مسابقات ورزشی در سینماها نیز بیان کرد: بعضی از این طرح‌ها که ارائه شد، با موفقیت روبه‌رو نشد و برخی نیز کمک‌کننده بود. در عین حال حوزه هنری تصمیم به ارائه طرح جدیدی گرفت تا مسئله ترغیب صاحبان فیلم به نمایش اثر خود را به‌ صورت کلان حل کند. در بحث آینده‌پژوهی سینما نیز معتقدیم سینما در دوران تازه اتفاقاً نیاز به خلق تجربه‌های تازه دارد و نمی‌توان تصور کرد مثل سابق مخاطب صرفاً برای تماشای فیلم به سینما بیاید. در عین حال که اجازه اجرای بسیاری از این طرح‌ها بر عهده شورای صنفی نمایش و وزارت ارشاد است و نیاز به تعامل است. وی به استقبال سازمان سینمایی حوزه هنری به اکران فیلم‌های خارجی در چهارچوب ضوابط اشاره کرد و گفت: اینکه این فیلم‌های خارجی در شرایط عادی چه بلایی بر سر تولیدات داخلی می‌آورند، تحلیل دیگری دارد؛ اما ما در شرایط فعلی، شاهد این هستیم که صاحبان فیلم‌ها، آثار خود را برای اکران نمی‌آوردند و بسیاری از سینماها تعطیل شده‌اند. در این شرایط اکران خارجی تحت ضوابط قانونی پیشنهاد بدی نخواهد بود. جعفریان در خصوص تسویه سازمان سینمایی حوزه هنری با فیلم‌سازان و سرمایه‌گذارانی که سال ۹۸ فیلم‌های خود را به نمایش گذاشته بودند، گفت: با تمام فیلم‌سازان تسویه به عمل آمد و قبل از سال جدید، با تلاش و همکاری مؤسسه «بهمن سبز»، این امر میسر شد. وی درباره رونق پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایام کرونا و جایگزین شدن آن‌ها به جای سینما، برای مخاطبان گفت: ما در ایام کرونا شاهد این رونق بودیم. اما این رونق دلیلی بر اینکه مخاطب دیگر به سینما نرود، نیست. مخاطب به دلایلی که در بالا به آن اشاره کردم به سینما نمی‌آید که ان‌شاءالله با ریشه‌کن شدن ویروس کرونا، مخاطبان سینما، به سینما بازخواهند گشت. جعفریان با اشاره به آنکه معادلات در سینما صنعتی نیست، گفت: در زیست‌بوم سینما نه بازیگران نقش خود را به درستی برعهده گرفته‌اند، نه شفافیت وجود دارد و نه روابط مشخص است. برای مثال در سینما نهادهای زیرمجموعه ارشاد نظیر فارابی یا تصویر شهر مبالغ حمایت خود از فیلم‌ها یا تجهیز سینماها را در سال‌های اخیر اعلام کردند. منتها در فضای نمایش خانگی این اتفاق وجود ندارد. وی ادامه داد: به‌طور مثال در سال‌های اخیر صندوق نوآوری حمایت‌هایی را در قالب وام و تسهیلات از سامانه‌های مختلف در حوزه اقتصاد دیجیتال آغاز کرده است. یکی از دریافت‌کننده‌های این وام یکی از سامانه‌های ویدئوی نمایش خانگی است که حدود ۶۶ میلیارد تومان از نیمه سال ۹۸ تا آخر سال ۹۹ تسهیلات گرفته اما تاکنون جایی اعلام و شفاف نشده است. جعفریان گفت: اگر ما به دنبال اصلاح ساختار و احیای این صنعت هستیم باید از اینجا شروع کنیم. در این شرایط طبعاً حوزه هنری به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر وارد میدان می‌شود و با ارائه طرح اخیر ایجاد رونق سینما قصد میانجیگری دارد. این مدیر سینمایی درباره برنامه‌های پیشِ روی سازمان سینمایی حوزه هنری در بخش تولید نیز، عنوان کرد: ما در بخش تولید نیز برنامه‌های گوناگونی، اعم از سریال‌سازی، تولید سریال نمایش خانگی، تولیدات سینمایی که بخش ارائه الگو در آن پررنگ خواهد بود و بخش زیست‌بوم انیمیشن فعالیت خواهیم داشت که نسبت به سرفصل‌های سیاست‌گذاری شده، به تولید آثار در این بخش‌ها خواهیم پرداخت. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha