احمد مرجانی شاعر و پژوهشگر معتقد است: آن چیزی که هنر انقلاب را متمایز میکند، موضوع و محتواست که خواه ناخواه از استقلال هویتی برخوردار است.
به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب، احمد مرجانی شاعر و پژوهشگر حوزه فرهنگ خراسان شمالی، به تعریف ژانر و گونه پرداخت و با اشاره به این که هنر انقلاب از دو جهت قابل بررسی است، گفت: به لحاظ فرم نمیتوان آن را دارای ژانری مستقل دانست، زیرا متأثر از سبک و شیوههای بیانی رایج است، اما هنر انقلاب از لحاظ فرم میتواند متأثر از همه ژانرها باشد.
وی ادامه داد: آن چیزی که هنر انقلاب را متمایز میکند، موضوع و محتواست که خواه ناخواه از استقلال هویتی برخوردار است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که شاکله هویت به لحاظ موضوع و محتوا در هنرمند انقلاب شکل میگیرد به گونهای که هر یک از انسانها زیست جهان خاصی دارند که شامل اشیا، اشخاص، ارزشها و نمادها میشود، تصریح کرد: بنابراین باید دید در زیست جهان هنرمند انقلاب چه تحول بنیادینی از وضیعت موجود به مطلوب شکل گرفته است و این تحول بنیادین بینش، نگرش و منش هنرمند را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ ادامه داد: بینش هنرمند انقلاب مبتنی بر محوریت و تقدم قرار دادن ایده و آرمان بر مسائل روزمره زندگی است که عمدهترین ایده و آرمان در بینش یک هنرمند، مشاهده کثرت در وحدت و وحدت در کثرت است.
از نگاه او نگرش هنرمند انقلاب نگرش آیتی و نشانهای به پدیدههای پیرامون است به گونهای که هر پدیده جلوهای از وجه الجمال خداوند است و بنابر قاعده المجاز قنطره الحقیقه هنرمند سعی دارد از ظاهر اشیاء به باطن و ملکوت آن پل بزند (تحول در حوزه نگرش)، اما به باور این پژوهشگر فرهنگ در حوزه منش نیز، هنرمند انقلاب سعی میکند تخلق به اخلاق ا... پیدا کند؛ یعنی به منصه ظهور و بروز رساندن صفات جمال و جلال در عالم شهادت و در زندگی دنیا.
وی ادامه داد: بنابراین حوزه و گستره نگرش هنرمند انقلاب، به اندازه گستره فیزیک تا متافیزیک است و از طرفی زبان هنرمند بیشتر صبغه رمز آلود به خود میگیرد؛ یعنی زبانی تمثیلی، کنایی، استعاری.
مرجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که انقلاب حرکت جوشندهای است که از دل نیازها، آمال و آرزوهای توده مردم ظهور و بروز پیدا میکند، تصریح کرد: پویا بودن و پویا شدن هنر انقلاب در بعد محتوایی باید عهدهدار مطالبه و یا بیان نیاز و آمال و آرزوهای مردم باشد.
وی از این که خوشبختانه در بسیاری از جریانهای ادبی و هنری شاهد چنین رویکردها و دغدغههایی از سوی هنرمندان بودهایم، افزود: اما از سویی در بعد فرم و شکل خواه، ناخواه باید اشراف کاملی به ژانرها داشته باشیم و از ابزارهای کارآمدی هم چون فضای مجازی و چند رسانهای که میتوانند حرکت و پویایی هنر انقلاب را تسریع و تقویت کنند، استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه برگزاری جشنوارهها، سرمایهگذاری خوبی انجام گرفته است. هر چند نیاز به تحولات بیشتری در این زمینه است، اما به عنوان مثال جشنواره مستندسازی عمار، جشنواره فیلم و تئاتر و موسیقی فجر و جشنواره بینالمللی هنر برای صلح و ... میتواند نشانههای خوبی برای تداوم پویایی هنر انقلاب باشد.
این شاعر و پژوهشگر در پاسخ به این که چه موضوعاتی در آفرینش هنر متعهد مغفول مانده است، گفت: باید اولویتهای نظام و هنر انقلابی را برای تحول رو به جلو رصد کنیم و به نظر میرسد این اولویتها شامل توجه به حفظ و صیانت از جامعه نخبگانی اعم از دانشگاهی، حوزوی و اقشار، توجه به مسائل و نیازهای جوانان، تلنگر به حوزه مدیرت کلان و لایههای زیرین مدیریتی و مسئولانی است که فاقد معیار شایسته سالار برای تصدی پست هستند.
وی ریشهیابی و بررسی علل فقر، فساد و فحشا و تحول فکری، فرهنگی و تمدنی در ایران اسلام را از دیگر موارد مطرح کرد.
مرجانی، عمدهترین مانع و چالشها را مربوط به عدم آگاهی در سطح نگرش و بینش عنوان کرد و افزود: عدم آگاهی اقشار هنری درباره مختصات و مؤلفههای هنر متعهد و عدم اطلاع از کارکرد رویکرد هنر متعهد در ایجاد سبک زندگی سالم توأم با سعادت و صلح و آرامش برای مردم و جامعه بشری از چالشهای پیش روست و در واقع هنوز هنرمندان آموزههای لازم را اقتباس نکردند.
وی راه برونرفت از این موانع را ایجاد مؤسسههای پژوهشی و تحقیقی با رویکرد هنر انقلاب دانست و اظهار کرد: ایجاد نهادهای آموزشی، تبلیغی و ترویجی، روی کار آمدن مدیران لایق، حمایت همه جانبه از جامعه هنرمندانی که دغدغه ارزشها را دارند و حفاظت از سرمایههای نمادین در عرصه هنر متعهد و انقلابی در زمره راهکارها برای برونرفت است.
وی با اشاره به این که بیان هنری اگر معطوف به روشنگری و ایجاد گفتمان و بیان مطالبات واقعی و نیازهای اساسی و مادی و معنوی مردم باشد، مورد توجه و حمایت مردم قرار میگیرد، اظهار داشت: هنر انقلاب در سالهای اخیر بنا بر علل و دلایل ذکر شده مورد بیتوجهی و بیمهری متولیان قرار گرفته است و حتی در سیر نزولی و رو به افول به خود گرفته است.
مرجانی، هنر انقلاب را به عنوان هنری مطالبهگر ندانست و به تشریح دلایل آن پرداخت و عدم وجود ساختار لازم در تحول هنری و رسیدن به شاخصههای هنر طراز انقلاب، عدم وجود زیرساختهای لازم برای تحول هنری و ضعیف شدن اراده فردی و جمعی برای تحقق مطالبات در میان جامعه هنری و متولیان امر را از دلایل اثرگذار در این زمینه برشمرد.
انتهای پیام/
نظر شما