۱۴۰۴.۰۱.۲۰

هنر از دیرباز به عنوان عنصری جدایی‌ناپذیر از جوامع بشری، نقشی اساسی در زندگی انسان‌ها ایفا کرده و حاصل خیالات و رویاپردازی‌ها و سیر روح‌ هنرمند در عالم معنا آثاری است که به دست توانای نگارگران خلق و در قابی روی دیوار می‌رود. از این حیث تلاش نهادها و ارگان‌های فرهنگی و هنری برای پرداخت به آثار هنری و معرفی نگاه هنرمند در درک مفاهیم هنری یک ضرورت است.

در این میان، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری که با برنامه‌های هنری سعی در انس هرچه بیشتر مخاطب با هنر و هنرمند دارد، با هدف تبدیل تاریخ هنر شفاهی به سند مکتوب و مصور مدرن‌تر، طراحی از تصاویر نگارگران داشته و شرایطی را مهیا کرده که مراجعان به حوزه هنری با اسکن کیوآرکد هر هنرمند، اطلاعات جامعی از آن نگارگر را بدست آورند.

این دیوار آبی رنگ به صورت پیش‌ساخته است و از هر هنرمند یک ویدئو پادکست دو تا سه دقیقه‌ای ارائه می‌کند. در این دیوار، تمرکز، بجای ارائه آثار، بر روی خود هنرمندان نگارگر است و مخاطب با اسکن کردن کیوآرکد ارائه‌ شده در بخش پایینی هر عکس، می‌تواند در دو تا سه دقیقه سیر زندگی هنرمند را به صورت کوتاه ببیند.

امیرحسین عالی که کیوریتوری دیوار هنرمندان حوزه هنری را بر عهده داشته در این باره می‌گوید: ما می‌توانیم با رسانه‌ای که تحت عنوان موبایل در دست همه ما وجود دارد، با هنر ارتباط برقرار کنیم و به شکل جدیدتری با این مقوله مواجه شویم. انتخاب رنگ آبی و نوع ارائه تصاویر هنرمندان که روی سطح شفاف پرینت گرفته شده تا به واسطه بازی با سایه توجه مخاطب را به خود جلب کرده و بازدیدکننده را یکباره از فضای اداری حوزه هنری جدا کند، همه از ویژگی‌های دیوار هنرمندان است.

دیوار هنرمندان از کدام نگارگران می‌گوید؟

بر اساس سخنان وی، نگارگرانی که در این دیوار معرفی شده‌اند  از پرسابقه‌ترین نگارگرانی هستند که سال‌های تولدشان تقریبا نزدیک به هم است و این نشان می‌دهد همه این افراد از یک نسل هستند و حوزه هنری وام‌دار مرکز هنرهای تجسمی برای راه‌اندازی بوده است.

عالی همچنین لزوم طراحی این دیوار را ترسیم تصویری از آینده برای دانشجویانی که وارد دانشگاه شده و می‌خواهند وارد فضای فرهنگی شوند، می‌داند و معتقد است اگر بخواهیم نسل خوبی در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم، باید فضایی که در آن هنرمند رشد کرده را به نسل جدید بشناسانیم. همچنین از مزایای این پروژه است که ما کسی را مجبور برای آمدن به گالری نمی‌کنیم بلکه خود افراد جذب این دیوار می‌شوند و شروع به اسکن کیوآرکد می‌کنند. این شیوه روانشناختی مدرن است که ما برای کسی باید و نباید تعیین نکنیم ولی با کار فرهنگی مخاطب را جذب اثر هنری سازیم.

در دیوار هنرمندان حوزه هنری این روزها تصویر خشایار قاضی‌زاده متولد ۱۳۴۰، محمدعلی رجبی دوانی متولد ۱۳۳۰، حسین عصمتی متولد ۱۳۴۶، مینا صدری متولد ۱۳۴۸، مرتضی حسینی‌پور شاندیز متولد ۱۳۳۷، پرویز اسکندرپور خرمی متولد ۱۳۳۸ و جمشید سرحدی متولد ۱۳۴۰ نصب شده است و ما در بخش معرفی فعالیت‌ هنرمندی چون قاضی زاده می‌بینیم که وی فارغ‌التحصیل در رشته‌های نقاشی، ارتباط تصویری و پژوهش هنر از دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس تا اتمام مقطع دکترا است. تدریس دروس نظری و عملی گروه‌های گرافیک، نقاشی، تصویرسازی و نگارگری در سطوح و مقاطع مختلف دانشگاه‌های شاهد، الزهرا و سوره؛ استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران؛ مجری طرح‌های تحقیقی با موضوع نگارگری؛ دبیر بخش نگارگری و تصویرسازی چندین جشنواره‌ ملی و بین‌المللی؛ تصویرسازی بیش از ۲۰ عنوان کتاب داستانی کودک و نوجوان؛ ارائه سخنرانی و چاپ مقالات در نشریات هنری بخشی از فعالیت‌های خشایار قاضی‌زاده در حوزه‌های علمی ـ‌ هنری و فرهنگی کشور است. وی با برپایی نمایشگاه‌های انفرادی، شرکت در نمایشگاه‌های گروهیِ داخلی و خارجی و حضور در رقابت‌های هنری موفق به دریافت جوایز و الواح تقدیری متعددی از جمله برگزیده سومین دوسالانه نگارگری اسلامی شده و عضو گروه هنرمندان و پژوهش‌گران مکتب نگارگری کمال‌الدین بهزاد است.

طبق صحبت‌های کیوریتور دیوار هنرمندان حوزه هنری، ایده‌های مرتبط با این برنامه‌ها، ممکن است تقویمی و از پیش فکر شده باشد یا با اتفاقی که یکباره رخ می‌دهد تبدیل به رویداد هنری شود. همچنین مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی غیر از رویدادهای اجتماعی تاریخی، سعی دارد از آثار مَستری که هنرمندان بنام در سال‌های اخیر انجام داده‌اند و در گنجینه حوزه هنری موجود است، بهره ببرد که دیوار آبی هنرمندان از این جنس است.

گزارش از ناهید منصوری

بیشتر بخوانید:

دیوار هنرمندان، تاریخ هنر شفاهی را تبدیل به سند مکتوب و مصور می‌کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha