۱۴۰۳.۰۷.۱۹

سمیه دهقان زاده- خبرنگار، امیر شیخ جبلی، با بیان اینکه فرایند نگارش نمایش «هیوا» باید مبتنی بر آلبوم موسیقیایی انجام می‌شد و این مساله، کار را کمی پیچیده کرده بود، گفت: در نمایش هیوا باید بر اساس مضامین اشعار به سراغ قصه یا داستانی می‌رفتم تا اینکه زمینه داستانی را از شاهنامه اقتباس کردم و داستان روایتی از دختری قهرمان به نام‌هیوا شد که آرزوی دارد روزی قهرمان یک داستان شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، نمایش موزیکال «هیوا» تولید مشترک مرکز موسیقی و دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری است که از ۱۶ مهر اجرای هر روزه آن در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز شده و تا اول آبان ماه ادامه دارد.

«هیوا» نمایشی عروسکی است که با تکنیک سایه به موضوع قهرمان می‌پردازد، این روزها به مناسبت هفته کودک میزبان دانش‌آموزان است و مورد استقبال نیز واقع شده، از این رو با «امیر شیخ جبلی» نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی به گفت‌وگو نشستیم تا از این هیوای قهرمان بیشتر بدانیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

- لطفاً از ایده این نمایش و فرایند نگارش تا اجرای آن برایمان بگویید.

نمایش «هیوا» مسیرو فرایند متفاوتی نسبت به تجربیات قبلی من در زمینه خلق و فرایند آفرینش هنری داشت، چراکه فرایند نگارش باید مبتنی بر آلبوم موسیقیایی انجام می‌شد و این مساله، کار را کمی پیچیده کرده بود.

در ابتدا باید به سراغ متن اشعار ‌و محتوای آن می‌رفتم. پس بررسی محتوای اشعار را آغاز کردم و کدهایی از آن استخراج شد. بعد وقت آن بود کدها را با درامی به هم متصل کنم تا ضمن حفظ عناصر درام، استفاده بهینه و به جا از محتوی انجام شده و بتواند مضمونی را هم انتقال دهد.

در ادامه، چند ایده و خط داستان گونه به ذهنم رسید که کارساز نبود و اگر هم بود نمی‌توانست جایگاه مناسبی برای قطعات موسیقی و مضامین و محتوای آن قائل شود، در نتیجه چند پلان متفاوت را به لحاظ همسویی فرم و محتوا بررسی کردم تا اینکه به نتیجه فعلی رسیدم و در نهایت عناصر تئاتری آن نیز با توجه به بازخوردهای صورت گرفته گویا خوب از آب در آمده است.

- عنوان نمایش و اسم قهرمان اصلی «هیوا» ست، آیا دلیل خاصی برای این انتخاب وجود داشت؟

ابتدا در انتخاب نام «هیوا» سعی در ترجمانی از این اسم داشتم. هیوا، نام‌ یک‌ دختر و معنی آن امید است، بنابراین قهرمان قصه در حد نام و مفهوم با کیفیتی که داشت زمینه ساز خوبی بود.

 حال باید بر اساس مضامین اشعار به سراغ قصه یا داستانی می‌رفتم تا اینکه زمینه داستانی را از شاهنامه گرفتم. در ابتدا خلاصه‌ای دو سطری داشتم: «اپوش‌، دیو خشکسالی و دشمن  تیشتر است جلوگیری از به آسمان رفتن آب‌های باران‌ساز می‌باشد. او دو بار برنده می‌شود و بار آخر تیشتر پیروز می‌شود.» و حال می‌بایست تلاش می‌کردم از چالش حل جنبه‌های دیگر آن عبور کنم تا  هیوا دختری که آرزو دارد قهرمان داستانی شود، به نمایش درآید.

‌- نمایش «هیوا»، نمایشی موزیکال است. لطفاً از کم و کیف پایه موسیقی که نمایش بر اساس آن شکل گرفته برایمان توضیح دهید.

در کنار ۶ قطعه موسیقی که از آلبوم هیوا به آهنگسازی آقای علیقلی استفاده شد، تعدادی قطعات نیز انتخابی و قطعاتی هم ساخته شد تا در ساختمان اثر مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان گفت که از قطعات مورد استفاده از آلبوم هیوا به لحاظ مضمونی بهره بردیم و از قطعات ساخته شده، با ناخالصی بیشتر در فضاسازی‌ها و معرفی کاراکترها استفاده کردیم.

- ما شاهد سانس فوق العاده اجرای این نمایش برای دانش آموزان بودیم، از عکس‌العمل بچه‌ها بعد از تماشا و فضای این اجراهای دانش‌آموزی برایمان حرف بزنید.

این اثر به لحاظ حضور کاراکتر و نقش اصلی که آن را یک کودک بازی می‌کند از نگاه کودکانی که به دیدن او می‌آیند جنبه روان‌ تماشا دارد و تاثیر گذاری آن زمانی که کودک، نقش کاراکتر قهرمان را ایفا می‌کند، دوچندان می‌شود. 

در واقع، همذات پنداری کودکانی که به تماشای نمایش آمدند با  هیوای قهرمان بسیار حائز توجه است به ویژه زمانی که «هیوا» مشخصه‌های یک قهرمان را می‌یابد و در تلاش است  تا از گذرگاه های سخت نبرد با ضد قهرمان داستان (اپوش) گذر کند.

- چالشی برای اجرای این نمایش داشتید؟ اگر بله، لطفا در مورد آن توضیح دهید.

حمایت و پیگیری‌های مادی و معنوی اثر از سوی دست اندرکاران حوزه هنری، از زمان سفارش آن به گروه ما بسیار عالی و حرفه‌ای بوده و این برخورد قاعدتاً برای کارگردان در این پروسه بسیار سودمند و قابل توجه است که فارغ از مسائل و دغدغه‌های چالش برانگیز زمان، محل اجرا، تبلیغات و پشتیبانی بتواند همه افکار خود را بر تولید اثر و توجه به فرم و محتوای سفارش در حال انجام متمرکز کند.

امید که این مسیر روشن بماند و حوزه هنری کودک ‌نوجوان در حوزه تئاتر به سرمایه‌گذاری خود بیش از پیش در قالب حمایت از تولید ادامه دهد و تولیداتی در خور و شأن کودکان به لحاظ مضمون و محتوا به کودکان سرزمینمان تقدیم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha