۱۴۰۳.۰۶.۲۶

در حلقه رندان (شعر طنز، نثر طنز، استندآپ) صد و هشتاد و پنجم، تحت عنوان ویژه برنامه طنز اتقان با حضور محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، یکشنبه ۲۵ شهریور از ساعت ۱۹ الی ۲۱ در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در شب شعر طنز «در حلقه رندان» که در این دوره ذیل جشنواره اتقان با همکاری مشترک حوزه هنری و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، جمعی از شعرای طنزپرداز کشور در موضوع «کار» و اتقان در کار، به شعرخوانی پرداخته و استندآپ کمدین‌هایی از استان‌های مختلف اجرا داشتند.

در این شب شعر در ابتدای برنامه مسابقه‌ای طراحی شد و از حاضران خواسته شد بدون اینکه اسم شغل خود را بیاورند، آن را با یک یا چند بیت شعر یا نثر طنز کوتاه معرفی کنند تا داوری شود.

صد و هشتاد و پنجمین شب شعر طنز در حلقه رندان با اجرای مهدی فرج‌اللهی آغاز شد. فرج اللهی عنوان کرد در این برنامه با اجراهای برگزیدگان جشنواره همراه هستیم، ولی معرفی نفرات برتر و اهدای جوایز اصلی فردا در مراسم اختتامیه جشنواره اتقان انجام خواهد شد.

دکتر عباس احمدی استاد دانشگاه و طنزپرداز، از دفتر طنز شهر قم، اولین شاعری بود که به روی صحنه رفت. در ابتدا یادی از برنامه‌های دفتر طنز قم به نام قمپز شد. سپس وی یک قصیده‌واره دوگویی را در ارتباط با موضوع خاص برنامه یعنی کار خواند که بخشی از آن را می‌خوانیم:

هست بر وفق مرادم گردش ایام، نه

دولت ابراز تاسف می‌کند اقدام، نه

روزگارم هست بد، آن تکه نان هم ته کشید

غصه خیلی می‌خورم پسته و بادام، نه

صبح تا شب پرسه دارم در نت از بیکاری‌ام

مادرم هرشب نصیحت می‌کند بابام، نه

روز مرگم گوشی پیرم گواهی می‌دهد

دست شستم من ز جان اما ز اینستاگرام، نه

سپس مهمانی از یزد به روی صحنه دعوت شد و با ذکر خاطره‌ای از برنامه طنز قندشکن به شعرخوانی پرداخت. علی برزگری خانقاه از یزد خود را با دو بیت شعر معرفی کرده، سپس شعر طنز بلندی درباره مصائب همسر اختیار کردن برای حضار خواند که با تشویق آن‌ها همراه شد.

مجری در اینجا با شعر طنزی حضار را به تشویق واداشت و یادی از سعید بیابانکی مجری سابق در حلقه رندان کرد که استثنائا امشب حضور ندارد.

در بخش بعدی ناصر جوادی از مشهد برای اجرای اولین استندآپ کمدی به روی صحنه آمد.

استندآپ کمدی جوادی راجع به مظلومیت کار در جامعه بود. این اجرا که حدود ده دقیقه ادامه داشت، جا به جا با تشویق حاضران همراه بود.

در ادامه برنامه مجری از عمران صلاحی یاد کرد که سال‌های دور در این برنامه حضور داشت. در کتاب تفریحات سالم اثر طنزی دارد قریب به مضمون درباره کار و شغل که در یکی از کشورهای امریکای جنوبی فامیل یکی از رؤسای جمهور می‌رود پیشش و می‌گوید کاری برای من دست و پا کند. بنده خدا در رودربایستی می‌ماند و پیشنهاد چند وزارتخانه را می‌دهد. آن مرد ناز می‌کند. پیشنهاد استانداری و فرمانداری را می‌دهد و باز قبول نمی‌کند. در آخر آن رئیس جمهور می‌گوید که از اینجا به بعدش دیگر سواد می‌خواهد!

برگزیده بعدی به روی صحنه دعوت شد تا نثر طنزش را بخواند. فرهاد ناجی نویسنده چند کتاب در حوزه طنز است از جمله « یادداشت‌های یک افسر وظیفه» که خاطرات دوران سربازی اوست. ناجی نثر طنزی در موضوع کار خواند با عنوان شجاعت در زیر آتش، با مضمون زنده ماندن در جلسات کاری صبح شنبه!

در ادامه این شب شعر، فرج‌اللهی استاد اکبر کتابدار را دعوت کرد تا درباره چم و خم و فوت کوزه‌گری طنزپردازی برای شرکت‌کنندگان صحبت کند.

شب شعر در حلقه رندان میزبان جشنواره اتقان

استاد کتابدار سخن خود را با شعر معروفی از مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد آغاز کرد:

شهر بدون مرد، شهر درده

قربون شکل ماه هرچی مرده

قربون اون مردای دل‌شکسته

قربون اون دستای پینه‌بسته

مردای ده، مردای کاه و گندم

مردای ده، مردای خوان هشتم

مردای پشت کوه، مثل خورشید

تودلشون هزار جام جمشید

مردای سوخته زیر هرم آفتاب

مردای ناب و کم‌نظیر و کم‌یاب

سپس این استاد طنزپرداز به معنی واژه اتقان پرداخت و پس از آن واژه شهرآشوب را بررسی معنایی کرد و گفت گاهی شاعر می‌آید از مردم یک شهر تعریف می‌کند یا آنان را مذمت می‌کند که بیشتر در حوزه هجو و هزل است و نمونه‌هایی از آن در ادبیات فارسی ارائه کرد. گاهی هم شهرآشوب در مورد حرفه‌ها و صنایع و شغل‌های یک شهر به کار می‌رود.

چون شوخ نمدمال، سیه چشمی نیست

با هیچ کسش به غیر من خشمی نیست

پای از سر من کشید از ناز مگر

دانست که در کلاه من پشمی نیست

پشم در کلاه داشتن در آن دوره نشانه سربازان روس بود و از این دست در ادبیات ما بسیار است.

مجری برنامه در ادامه امید مهدی‌نژاد را به روی صحنه دعوت کرد. این طنزپرداز که مجله سه نقطه در حوزه طنز را نیز منتشر می‌کند، شعری انتقادی در خصوص فضای کار و صاحبان مشاغل کلان در کشور خواند که این شعرخوانی با استقبال زیاد مخاطبان حاضر در سالن مهر همراه بود.

شب شعر در حلقه رندان میزبان جشنواره اتقان

در این بخش از برنامه از دو استعداد جوان طنز با حضور محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و عباس حسین‌نژاد مدیر دفتر طنز حوزه هنری، تقدیر به عمل آمد. خانم برزگر از خراسان رضوی برگزیده کم سن‌وسال این جشنواره و سیده ملیکا طاهریان از چهار محال و بختیاری به روی صحنه دعوت شده و هدایایی از دست چکشیان و حسین‌نژاد دریافت کردند.

عباس حسین‌نژاد در این قسمت از حضار دعوت کرد برنامه‌های طنز و کمدی را به صورت منظم از سایت دفتر طنز حوزه هنری دنبال کنند و از آموزش‌هایی در این فضا استفاده کنند تا طنز در کشور پیشرفت کند.

سپس محمد قریشی از شیراز به شعرخوانی پرداخت. موضوع شعر او دعوت جوانان به تحصیل و کار و مذمت بیکاری بود. همچنین وی در قالب نقیضه با شعرهای شعرای معروف اشعاری سرود:

از جان طمع بریدن آسان بود ولیکن / از تکه‌های رانی مشکل توان بریدن

فرج‌اللهی کمدین بعدی را دعوت کرد تا به اجرا بپردازد. مهدی داودی در موضوع مردی که ابتدا خجالتی است و دنبال کار می‌گردد و سپس رو به کار غیرقانونی می‌آورد، استندآپی را اجرا کرد که مورد توجه بسیار قرار گرفت.

بزرگمهر حیاتی از ماهشهر نثر طنزی در قالب حکایت به یاد زنده یاد منوچهر احترامی خواند که با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد.

در ادامه استندآپ کمدین بعدی سیدمحسن هاشمی از اصفهان بود که به روی سن آمد. قصه او درباره دکتر فشارکی است که به هیچ چیز از قرص و غیره اعتقاد ندارد و فقط آمپول را قبول دارد!

مجری برنامه در انتهای این شب شعر، پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در مسابقه معرفی مشاغل با زبان طنز را خواند. این اشعار توسط محمدجواد یثربی داوری و انتخاب شدند. اسامی برندگان به شرح زیر است:

محمدمتین ذاکری، رئیسی، محیا شفیعی، رحیم کرامت نیا، سما شفیعی اصل، عباس ثمری، آخوندی، حسین هفت تنی

با دعوت این شرکت‌کنندگان به روی صحنه و اهدای هدایایی از کتاب‌های دفتر طنز حوزه هنری از آنان تقدیر به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha