۱۴۰۳.۰۵.۱۴

نشست مسئولان تجسمی مراکز استانی حوزه هنری صبح امروز با حضور محمد زرویی سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی، سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی و مسئولان هنرهای تجسمی در مراکز استانی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمد زرویی با اشاره به دغدغه خود در بخش آموزش و برگزاری کارگاه‌ها در استان‌ها اظهار کرد: همیشه نگاهم کمک، یاری و همکاری با استان‌ها بوده البته در استان‌ها به قدری استعداد وجود دارد که کارهای شگفت‌انگیزی را شاهد هستیم و شاید برای افزایش چنین رویدادهایی نیاز باشد تا نیروی بیشتری اعزام شود که من برای این همکاری آماده هستم.

وی در ادامه از آموزش، تولید، ارائه و حمایت از هسته‌های تولیدی و فعال به عنوان چهار بخش اصلی مرکز هنرهای تجسمی نام برد و با تاکید بر نگاه ویژه‌ای که به بحث تولید دارد از ضرورت غافل نشدن از ظرفیت‌ها و حمایت از کنشگران و رویدادهایی که وجهه هنر انقلاب می‌آورند، سخن گفت.

فراتهران و نگاه عدالت‌محور

سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز بحث فراتهران را مطرح کرد و با اشاره به اهمیت آن بیان کرد: ریشه فراتهران را باید در توجه به دستاورد یکی از استان‌ها در دوره قبل پیدا کرد که هرجا توجه به استان‌ها وجود داشته، موفقیتی حاصل شده است.

وی در ادامه به نگاه عدالت‌محوری که زمینه رشد را برای همه تقویت کند، پرداخت و نگاه تمرکزگرا و تهران‌زده را اندیشه طاغوتی دانست و افزود: تنوع، سوژه، ایده دلیل اصلی در فراتهران نبود بلکه کلیدی‌ترین دلیل این بود که شاید امروز رشد هنر انقلاب از مسیر تهران میسر نشود بنابراین با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان‌های کشور وجود دارد برای پیش رفتن و تحقق هنر انقلاب نیاز به فراتهران است.

محدودیت در بودجه مراکز استانی نداریم و از ایده‌های خوب حمایت می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات مراکز استانی در ادوار گذشته اشاره کرد که از جمله آن کمبود بودجه، عدم باور برای وقوع اتفاقات بزرگ در استان‌ها، سلطه برنامه‌ریزی ستاد بر امور استانی، شناخت محدود سازمان‌های هنری رسانه‌ای از حوزه هنری، عدم نقش‌آفرینی مراکز تخصصی و فراهم نبودن نگاه رشد استانی و عدم وجود طراحی راهبردی در مراکز استان‌ها، بود.

افزایش بودجه

وی درباره اتفاقات و تغییرات رخ داده تشریح کرد: تغییر ذهنیت نسبت به فراتهران برای مدیران حوزه هنری، تحول در حوزه نیروی انسانی، تغییر الگوی برنامه‌ریزی بر اساس زیست بودم و مسئولیت یافتن معاونت راهبردی استان‌ها برای کارهای کلان از جمله تحولات ایجاد شده است. همچنین یکی از دیگر از اتفاقات افزایش بودجه است. وقتی در سال ۱۴۰۰ این پست را تحویل گرفتم بودجه حدود ۱۰ میلیارد بود که سال ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیارد و سال گذشته به ۴۰ میلیارد رسید و امسال هم دوست داریم این عدد به ۱۰۰ میلیارد در مراکز استانی برسد. البته تاکنون چیزی حدود ۲۵ میلیارد بودجه به استان‌ها تخصیص پیدا کرده و فکر می‌کنم تا شهریورماه به ۴۰ میلیارد هم برسد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه محدودیت مالی در زمینه بودجه استان‌ها وجود ندارد گفت: هرجا ایده خوبی وجود داشته ما حمایت کرده‌ایم و عدم همکاری ما بخاطر نبود ایده اتفاق افتاده است.

وی در ادامه سخنانش به رفع مشکلات زیرساختی ۸ استان اشاره کرد و یادآور شد که مسائل استان چهارمحال بختیاری و کردستان هم به زودی مرتفع خواهد شد.

لشکری عامل رشد فراتهران را اراده و تزریق نیروهای باانگیزه، جوان و انقلابی معرفی کرد و یادآور شد: وظیفه ما روایت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و عرصه هنرهای تجسمی جزو مهمترین این عرصه‌ها است که هنر انقلاب به آن نیاز دارد و ما سعی کرده‌ایم در شروع کار با تخصیص منابع و اضافه شدن نیروها به  آن ضریب دهیم.

در بخش دیگری از این جلسه برخی از مسئولان هنرهای تجسمی مراکز استان‌ها به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که به صورت مستمر در استانهایشان اجرایی کرده‌اند، پرداختند و مسائل، چالش‌ها و نیازهای خود از جمله اهمیت آموزش، وابستگی زیاد مراکز استانی به هنر گرافیک، ضرورت معرفی هنرمندان استانی به عنوان چهره هنر انقلاب استان‌ها، اهمیت تولید اندیشه در حوزه هنری به واسطه نشست‌ها و شناخت پارادایم‌های جامعه را مطرح کردند.

برگزاری کارگاه‌های استانی

میری در پاسخ به بخشی از موارد مطرح شده از سوی مسئولان هنرهای تجسمی حوزه هنری استان‌ها از آمادگی برای برگزاری ورکشاپ‌ها در مراکز استانی خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۳ یا ۱۴ کارگاه در استان‌ها برگزار شد و ما با فراهم شدن شرایط و امکان برگزاری کارگاه در مراکز استانی و طبق شیوه‌نامه تعیین شده، دوره‌های آموزشی در استان‌ها برگزار می‌کنیم تا بتوانیم نتیجه خوبی از برگزاری این دوره‌ها بگیریم. همچنین گالری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در تهران هم برای برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی یا حتی منطقه‌ای، در اختیار مراکز استان‌ها قرار می‌گیرد.

محمد زرویی نیز اظهار کرد: اینکه مسئولان هنرهای تجسمی وقتی در رأس کار مدیریتی هستند، کمتر به کار هنری می‌پردازند، ایثار است و باید قدردان آن باشیم. آموزش و پرداختن به هنرِ مسئول هنرهای تجسمی مراکز استانی که هنرمند استانی است خیلی خوب است و ما آموزش‌های ضمن خدمت یا برگزاری کلاس و کارگاه‌ها برای مسئولان استانی را هم انجام خواهیم داد.

محدودیت در بودجه مراکز استانی نداریم و از ایده‌های خوب حمایت می‌کنیم

وی تاکید کرد: در بحث بودجه برای واکنش سریع، ما فضای تعاملی با معاونت راهبری امور استان‌ها داریم ولی لازم است که توجه داشته باشیم که ما در این زمینه نگاه ما، نگاه مردمی است و نه نگاه سفارش کار چون اگر بخواهیم وارد فضای سفارش اثر شویم بحث حسی و اعتقادی زیر سوال می‌رود. ما در نمایشگاه‌ها و کارهای اینچنینی می‌توانیم به صورت غیرمستقیم به سفارش اثر بپردازیم.

گسترش آرت‌شاپ‌ها و گالری‌ها

زرویی همچنین در پایان این جلسه بحث اقتصاد هنر و ضرورت توجه به تمامی شاخه‌های حوزه هنرهای  تجسمی را مطرح کرد و گفت: گرافیک، ۵ یا ۱۰ درصد در اقتصاد هنر سهم دارد و نباید از ظرفیت نقاشی، خط، نگارگری، تهذیب و دیگر هنرها غافل شویم و اگر می‌خواهیم برای آینده گنجینه‌ها کمک کنیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم. همچنین در جلسه اول با لشکری به این نتیجه رسیدیم که نظام نامه‌ای برای گنجینه و گالری‌ها نوشته شود تا استانداردهای لازم برای گالری‌داری مشخص شود. همچنین نیاز است آرت‌شاپ‌ها و گالری‌ها در همه استان‌ها گسترش پیدا کند. ما گالری‌های مجوزدار و فعال می‌خواهیم چراکه علاوه بر ارائه آثار هنری هنرمندان، می‌تواند و نقش مهمی در بحث اقتصاد هنر ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha