حسین حبیبی در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه نگارگری «نقش نهان» به خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: آثار این نمایشگاه در فضای نگارگری تعریف شده و شامل ۸ اثر با مضامین مذهبی و اجتماعی است.
وی اظهار کرد: در این نمایشگاه سعی کردهام آثار به موضوعات اجتماعی روز نزدیک شود، یعنی اگرچه برخی مضامین قدیمی است اما موضوعات جدید را نیز سعی کردهام در فضای نگارگری تعریف کنم و صورتی برای آن قائل شوم.
این نگارگر درباره ظرفیت هنر نگارگری تشریح کرد: من معتقدم نگارگری چون عصای موسی است و یک پشتوانه تمدنی بسیار بزرگ دارد که اگر ما ظرفیتهای آن را بشناسیم، میتواند بسیاری از هنرها را در خود جای دهد. اگر بخواهیم در نگارگری مسائل روز را مطرح کنیم شاید برای برخی از افراد قابل تصور نباشد که هنر نگارگری چه ظرفیتی دارد اما باید اشاره کنم که با این هنر میتوان به بسیاری از مضامین متعدد اجتماعی پرداخت.
نگارگری یک کنکاش و جستوجو است
وی درباره عواملی که باعث رشد نگارگر میشود، گفت: هنرمند نگارگر قبل از اینکه بخواهد وارد فضای انتزاعی نگارگری شود باید یک طبیعتشناس خوب باشد، یعنی صورتهای حیوانی، گیاهی و تمام صورت هستی را به خوبی مطالعه کند تا بعد بتواند آن را وارد فضای هنجاری جدید نگارگری کند که امروزیتر است.
حبیبی که پیش از این در حوزه نقاشی و انیمیشن نیز فعالیت داشته است، در ادامه صحبتهای خود عنوان کرد: نقاشی و انیمیشن در نگارگری کمک بسیار زیادی به من کرده و باعث شده است بتوانم به شکل جدی وارد این عرصه شوم و نگاه بازتری برای نگارگری امروز تعریف کنم. نگارگری برای من یک کنکاش و جستوجو است تا در آینده کارهای جدیتری انجام دهم.
وی همچنین تاکید کرد: در هنرهای تجسمی هنرمند باید طراحی بداند چراکه طراحی طبیعت به هنرمند شناخت میدهد تا بافت، شمایل، حس و حال و معنای اجزای طبیعت را درک کند. برای مثال چنار درختی با عمر طولانی است و بسیار رشد میکند و به همین دلیل نمادی مهم برای هویت ایرانی بوده و در نگارههای قدیم ما نیز مرتب چنار تکرار شده است.
زیبایی حرف اول را میزند؛ حتی در جنگ و پلیدی
حبیبی با اشاره به اینکه نگارگری هنری معناگراست اظهار کرد: وقتی هنرمند نگارگر میخواهد شیر را به تصویر بکشد آن را با صفاتش لحاظ میکند. اگر موجودی درنده و دارای صلابت را بخواهیم تصویر کنیم به شیر میرسیم و به عبارتی از صفت به صورت دست مییابیم که این فرم و محتوا است که در تمام هستی هم دیده میشود. هر فرمی یک محتوا و اثر دارد و اگر امروزیها میگویند چیزی مد شده ملاک مد نیست بلکه زیبایی مد است چراکه هر مدی نمیتواند زیبا شود ولی هر زیبایی میتواند مد شود و این چیزی است که ما در نگارگری به آن توجه میکنیم.
وی افزود: ما در نگارگری تصاویر را از هر زاویهای طراحی نمیکنیم؛ برای مثال اسب یا صورت را از بالا یا روبهرو نمیکشیم بلکه نیم رخ و یا سه رخ آن را طراحی میکنیم چراکه در این هنر زیبایی بسیار مهم است. در نگارگری به هر اندازه که موضوع ما منفی باشد، از آن به حکمت میرسیم و قرار نیست سیاهی و تاریکی را با نگارگری به مخاطب القا کنیم. ما میخواهیم مخاطب از اثر حکمتی دریافت کند تا آموزنده باشد. برای مثال در صحنهای که مربوط به جنگ است، نمیخواهیم خشونت را تصویر کنیم بلکه قصد ما این است شر و خیر را در کنار هم قرار دهیم تا ارزش خوبی مشخص شود.
نگارگری ظهور روح و خیال هنرمند است
حبیبی گفت: نگارگر هیچوقت دنبال این نیست که خود را ملاک قرار دهد بلکه او به عقل کل این عالم ایمان دارد و آن را پذیرفته است، بنابراین در کثرت غرق نمیشود. انسان اگر از خداوند جدا شود وارد وادی مدرن و پست مدرن میشود و شخصیتی خود محور پیدا میکند به همین به هر مسیری که نباید، ورود میکند. هنرمند نگارگر بسیار کثرتگراست و در عین حال به وحدت متصل است.
این نگارگر با تاکید بر باور توحیدی هنرمند بیان کرد: آفتهایی که امروزه دچار آن شدهایم به دلیل تاثیرپذیری از فرهنگ غرب است. من به عنوان کسی که نقاشی را تجربه و انیمیشن را کار کرده میگویم فضای هنری خودمان که نگارگری است، هنری بسیار عمیق بوده که دست هنرمند را باز گذاشته است تا پدیدههای جدیدی به وجود آورد. این پتانسیل باید از سوی هنرمندان جوان مورد استفاده قرار گیرد و به ظهور برسد.
حسین حبیبی در پایان درباره طرحهای خود که بر دیوار گالری عالی نقش بسته است، گفت: تمامی طرحها آن روح و خیال هنرمند بوده و هرآنچه بر دیوار گالری میبینید نهایت ظهور آن روح است که بر اساس آن آثار روی دیوار، خلق شدهاند.
نمایشگاه نگارگری «نقش نهان» تا 6 بهمن ماه میزبان آثار حسین حبیبی است و علاقهمندان برای بازدید از آثار میتوانند از ۲۴ دی تا ۶ بهمن ۱۴۰۳، روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۸ به نشانی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.
نظر شما