۱۴۰۳.۰۳.۲۹

رویداد ملی طنز قلمه با برگزاری کارگاه آنلاین «از سیر تا پیاز طنزنویسی» ویژه مشهد شروع به فعالیت کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، این جلسات آموزشی تحت عنوان کارگاه «از سیر تا پیاز طنزنویسی» در بستر اسکای‌روم دفتر طنز در ۳ جلسه دو ساعته توسط رضا ساکی برگزار شد.

او در ابتدا با یک پرسش که «طنز چیست؟» جلسه را شروع کرد و ضمن درخواست مشارکت از حاضران، مفهوم طنز و طنزپردازی را برای آنها توضیح داد.

در ادامه جلسه اول، ساکی با اشاره به تاریخچه طنز گفت: «تا پیش از دوران مشروطه مفهومی با نام «طنز» وجود نداشت و بعد از مشروطه و در زمان ادبیات معاصر، محققان و مترجمانی شروع به بررسی آثار شاعران و نویسندگان قرون گذشته کردند و بعد از آن مفهوم طنز حتی در آثار شاعرانی مثل حافظ و عطار و سعدی و … هم پیدا شد.»

ساکی با دسته‌بندی نوشته به چهار قسمت هجو، هزل، فکاهه و طنز، هر کدام را تعریف و ویژگی‌های هر کدام را به طور مفصل بیان کرد.

در پایان جلسه اول از شرکت‌کنندگان خواسته شد که با یک خبر شوخی بنویسند.

جلسه دوم با بررسی تمرین شرکت‌کنندگان شروع شد و رضا ساکی با بررسی تمرین‌ها به تفاوت نگاه نویسندگان در توصیف موضوعات متفاوت اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه طنزی که طنزنویس می‌نویسد نباید باعث عادی‌سازی شود، گفت: «طنز باید نقدی اجتماعی در خودش داشته باشد و اگر باعث عادی شدن یک اتفاق ناگوار باشد، طنز نیست و کاربردی ندارد.»

ساکی با اشاره به اینکه طنز می‌تواند در قالب‌های مختلف نوشته شود، گفت: «برای انتخاب قالب می‌توان آثار دیگران را مطالعه کرد و با بررسی این آثار به قالب مورد نظر خود رسید.»

در ادامه جلسه دوم، رضا ساکی قالب طنز شوخی با اخبار که در گل‌آقا با عنوان «انگولک به جراید» نوشته می‌شد را بررسی کرد و از شرکت‌کنندگان خواست برای تیترهای خبری شوخی بنویسند.

در پایان جلسه دوم نیز چند تیتر خبری برای شرکت‌کنندگان فرستاده شد و از آنها خواست که با این اخبار شوخی کنند.

جلسه سوم رضا ساکی با تاکید بر اینکه طنزپرداز باید درباره مسائل مختلف اجتماعی نظر داشته باشد، گفت: «برای طنزنویسی باید از هر علمی یک میزان مشخصی اطلاعات داشته باشیم. ذهن ما همانند اقیانوسی است که در بعضی زمینه‌ها ۱ متر و در بعضی زمینه‌های دیگر ۱۰ متر عمق دارد.

همچنین طنزپرداز باید دید مختص به خودش را تعیین کند. البته این نظرات می‌توانند در گذر زمان عوض شوند و ایرادی ندارد.»

در ادامه تمرین‌های شرکت‌کنندگان بررسی شد و رضا ساکی با بررسی هر تمرین نکات تازه‌ای را به آنها گوشزد می‌کرد.

گفتنی است این جلسات در روزهای پنجشنبه ۲۴ خرداد، جمعه ۲۵ خرداد و شنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فضای اسکای روم برگزار شدند و کارگاه‌های حضوری این رویداد در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ خرداد به صورت حضوری در مشهد، توسط «دفتر طنز» حوزه هنری، با همکاری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha