۱۴۰۳.۰۳.۱۴

جواد سیدآبادی که از عکاسان مراسم تشییع حضرت امام (ره) بوده در یادآوری خاطرات خود به ۷ شبانه‌روز عکاسی از مردم عزادار اشاره کرد.

جواد سیدآبادی در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، خاطرات خود از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ را چنین تشریح می‌کند: «ساعت ۷ صبح بود که در مسیر رفتن به حوزه هنری خبر رحلت امام را از رادیو شنیدم. با ورود همکاران، برنامه‌ریزی برای پوشش تصویری انجام شد و عکاسان به نقاط مختلف از جمله بیمارستان و مصلی اعزام شدند. من هم به سمت مصلی که برای وداع با امام در حال آماده سازی بود حرکت کردم. کار ما به صورت بی‌وقفه تا روز هفتم رحلت ادامه داشت.

در روز تشییع پیکر و اقامه نماز در بهشت زهرا (س)، همراه با آقای گرامی که یکی از همکارانم بود با مشکلات بسیار زیادی خودمان را به جایگاهی که برای تدفین در نظر گرفته شده بود رساندیم. آنجا کانتینرهایی بود که ما برای عکاسی باید بالای آن می‌رفتیم. محافظانی روی کانتینر حضور داشتند که یکی از آنها وقتی بالا آمدن ما را دید به سمتمان آمد. فکر می‌کردیم که می‌خواهد مانع از حضور ما شود اما وقتی به ما رسید یکباره دست خود را دراز کرد و ما را بالا کشید. پس از تسلط روی کانتینر با اینکه لنزهای تله خوبی نداشتیم با همه بضاعتمان از آمدن هلی‌کوپتر و بعد حرکت کردن آن و هجوم مردم عکس گرفتیم و این لحظه‌ای است که هرگز فراموش نمی‌کنم.»

او درباره رسالتی که از نشر رابطه مردم و امام خمینی(ره) برعهده داشته نیز می‌گوید: قرار بود ۷ شبی که در بهشت زهرا (س) بودیم فقط برای غذا خوردن و هماهنگی با همکاران از بهشت زهرا (س) بیرون برویم و به اداره برگردیم و در نهایت هم موفق شدیم ۷ شبانه‌روز تصویر مردم را ثبت کنیم. فکر می‌کنم در روز ارتحال، ۴۰ حلقه را عکاسی کردم البته در حال حاضر نمی‌دانم چه تعداد از آن عکس‌ها در آرشیو وجود دارد.

سیدآبادی با گذشت ۳۵ سال از ارتحال امام ماندگارترین عکس خود را تصویری از روز ارتحال، معرفی کرد که هلی‌کوپتر پیکر را به میان جمعیت منتقل کرده است. او درباره این لحظه می‌گوید: این تصویر را با تکنیک زوم‌بک عکاسی کرده بودم. آن موقع به عنوان یک تکنیک چنین عکس‌هایی کم بود. در این تصویر عکس امام در مرکز کادر قرار دارد و جمعیت با تکنیک به سمت عکس کشیدگی پیدا کرده و جذابیت دارد.  

این عکاس انتشار تصاویر آن روز را بخش پایانی رسالت هنری و اجتماعی خود می‌داند و می‌گوید: حاصل تمام عکس‌هایی که عکاسان از حضور مردم در جماران، مصلی امام (ره)، بهشت زهرا (س) و شام غریبان طی هفت شبانه روز گرفته بودند، برای چهلم امام در قالب نمایشگاهی با عنوان «پا به پای باران» در خانه سوره برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی هم از سوی مردم روبه‌رو شد. همچنین تعداد ۴۰ سری از عکس‌ها به انتخاب معاونت بین‌المللی سازمان تبلیغات اسلامی برای ۲۸ کشور تکثیر شد تا همزمان با چهلم امام به نمایش در آید که بازخورد بین‌المللی خیلی خوبی هم داشت. همچنین ۱۴ سال پیش هم بخشی از عکس‌ها برای نمایشگاهی دیگر احیا شد و در گالری عالی حوزه هنری روی دیوار رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha