۱۴۰۲.۱۲.۱۰

ناصر فیض، مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، شاعر و طنزپرداز، در همایش نشانه‌شناسی فرهنگی، که با تأکید بر آرای یوری لوتمان، چهارشنبه ۹ اسفند با حضور اساتید مرتبط با این حوزه در موزه فرش ایران برگزار شد، راه‌اندازی دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزه هنری را نخستین اقدام جدی حوزه هنری در ارتباط با اهالی زبان عنوان کرد و گفت: دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزه هنری می‌کوشد تا حلقه اتصال هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری و دانشوران دانش‌های زبانی و به‌طور خاص، دانشوران حوزه نشانه‌شناسی فرهنگی و گفتمان‌شناسی باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ناصر فیض در ادامه با اشاره به فعالیت حوزه هنری در چند دهه، به‌عنوان یکی از مراکز تولید فرهنگی، اظهار کرد: حوزه هنری در حوزه‌های مختلفی چون سینما، تئاتر، موسیقی، انیمیشن، آموزش، تجسمی و ادبیات، که یکی از بنیانی‌ترین و گسترده‌ترین بخش‌های این مرکز است، فعالیت چشمگیری در حوزه‌های تعیین‌شده کرده است. احساس می‌شود که ضروری است تا بخش‌های هنری با مباحث گفتمان شناسانه و زبان شناسانه بیش از اینها آشنا شوند.

مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، ادامه داد: حوزه هنری به‌عنوان یک ارگان فرهنگی، هرچند کارهای ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی تولید کرده، اما در تولیدات آتی، با توجه ویژه به زبان فارسی می‌تواند سطح متفاوت‌تری از آثار ارزشمند این مجموعه را در نظر داشته باشد. حوزه هنری در این عرصه پیشتاز بوده و آثاری متعدد ازجمله از زنده‌یاد دکتر کورش صفوی در حوزه زبان تولید کرده است، اما راه‌اندازی این دفتر در حوزه هنری، فضایی برای رخ دادن اتفاق‌های درخشان‌تری در حوزه زبان را ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به‌ضرورت شکل‌گیری ارتباط مستقیم اهالی زبان با بخش‌های هنری اظهار کرد: اگرچه حوزه زبان بیشتر مبتنی بر نظریات است و خیلی در جامعه هنری کشور نمود ندارد، اما برقراری این ارتباط بسیار لازم است چراکه در تولید فرهنگی و هنری، حضور یک مشاور زبان‌شناس در کنار هرکدام از این هنرها برای پرداخت به بحث‌های زبانی در این هنرها الزامی است.

فیض ادامه داد: دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزه هنری می‌کوشد تا حلقه اتصال هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری و دانشوران دانش‌های زبانی و به‌طور خاص، حوزه نشانه‌شناسی فرهنگی و گفتمان‌شناسی باشد. در همین راستا هم تفاهم‌نامه‌ای با انجمن زبان‌شناسی ایران منعقد کرده و مدرسه زمستانه نشانه‌شناسی را هم از شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار خواهد کرد. همچنین دو سال است که جایزه فارسی سینما را برگزار می‌کنیم که پرداخت نشانه شناسانه و گفتمان شناسانه و زبان‌شناسانه به فیلم‌ها و به‌نوعی دامن‌زدن به مباحث دانش‌های زبانی و سینماست.

مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، درباره دیگر فعالیت‌های این دفتر ادامه داد: حدود سی نشست زبان‌شناخت هم با موضوع پرداخت به بحث‌های کلان زبانی برگزار کرده‌ایم. امیدوارم مدیران فرهنگی دیگر مجموعه‌ها و ارگان‌های کلان هم تغییر رویه داده و به فکر انجام کارهای جدی‌تری در حوزه توجه به زبان فارسی باشند.

این طنزپرداز در پایان گفت: بی‌گمان با برقراری این ارتباط هم دانش‌های بومی این عرصه رشد می‌کنند و هم هنر این عرصه عمیق‌تر تولید و دقیق‌تر فهمیده می‌شود. هم اهالی زبان و ادبیات به عرصهٔ فرهنگ و هنر وارد می‌شوند و هم اهالی هنر از دانش اینان بهره می‌برند.

دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری؛ حلقه اتصال زبان‌شناسان با هنرمندان است


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha