۱۴۰۲.۰۸.۱۱

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین که از ۱۱ تا ۲۸ آبان ماه در موزه هنرهای معاصر برپاست پای ۱۰ کاریکاتوریست معروف و مطرح کشورهای لاتین همچون ونزوئلا، کوبا، آرژانتین و... را به ایران باز کرده است. ۵نفر از این هنرمندان با حضور در حوزه هنری انقلاب اسلامی، از نزدیک با بخش‌هایی از فعالیت‌های مختلف حوزه هنری آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این هنرمندان به نام‌های آریستیدس استبان ارناندس گررو(آرس)، رامیرو زاردویا، آدان تولِدو، خوزه آرتورو کمچس و خوسه آرتورو کمچس امروز ۱۱آبان‌ماه میهمان حوزه هنری انقلاب اسلامی بودند و از بخش‌ها و مراکز مختلف از جمله گالری‌ها، گنجیه هنرهای تجسمی و کارگاه هنرهای تجسمی بازدید کردند.

شهدای غواص بزرگترین هنرمندان کشور ما هستند

مزار شهدای گمنام غواص اولین محلی بود که هنرمندان آمریکای لاتین از آنجا بازدید کردند. شهدایی که به گفته سید امیرناصر جاوید، قائم مقام رئیس‌حوزه هنری در امور بین الملل، دستشان را روی شانه هنرمندانی که در حوزه هنری فعالیت می‌کنند گذاشته‌اند و در همه مراحل کاری کمک حالشان هستند.

جاوید درباره شهدای غواص به هنرمندان آمریکای لاتین گفت: ما در حوزه هنری به تمامی رشته‌های هنری می‌پردازیم و قصد داریم امروز بخشی از این رشته‌های هنری را به شما نشان دهیم. اما در قدم اول بخش مهمی از حوزه هنری را به شما نشان می‌دهیم. ما در حوزه هنری پس از انقلاب اسلامی میزبان شخصیت‌های هنری بزرگی بوده‌ایم اما این دوشهید بزگوار از بهترین هنرمندان تاریخ ایران هستند.

وی در ادامه گفت: در حمله صدام به ایران، شهدایی زیادی را برای دفاع از خاک خود تقدیم کردیم. البته این موضوع را باید ذکر کنم که صدام برای ما عراق نیست و عراقی‌ها خواهران و برادران ما هستند. صدام جلادی بود که برای رسیدن به اهداف شوم خود جلادان دیگر را اجیر کرده بود. در۸ سال جنگ ما با صدام، قهرمانان بی‌نظیری داشتیم. بخشی از قهرمانان ما غواصان بودند. دریکی از عملیات‌ها تعدادی از غواصان ما توسط نیروهای صدام اسیر شدند و پس از اینکه دست و پاهای آنها را بستند به داخل آب انداختند. تا سال‌ها هیچکس از سرنوشت این قهرمانان خبر نداشت تا اینکه چند سال پیش پیکر این عزیزان پیدا شد و ما در حوزه هنری میزبان دو نفر از این عزیزان شدیم.

انتشارات سوره مهر، در ادبیات و سینمای ما تاثیر گذار بود

کافه کتاب سوره مهر محل دیگری بود که هنرمندان آمریکای لاتین برای بازدید به آنجا رفتند. در این بخش سعید چگینی، مدیر اداره ارتباطات و رسانه انتشارات سوره مهر میزبان هنرمندان بود. او گفت: انتشارات سوره مهر، جایگاه ویژه‌ای در میان ناشران فعال در کشور دارد. خوشبختانه با توجه به حجم فعالیت انتشارات سوره مهر در کشور می‌توانیم بگوییم که این انتشارات سهم زیادی در آثار منتشر شده در حوزه ادبیات و سینمای کشور داشته است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته ۵۶۰ نوبت کتاب چاپ کردیم که این رتبه خوبی دربین ناشران کتاب است و از این تعداد کتاب، ۱۲۰ عنوان، مربوط به چاپ اولی‌ها بوده که این موضوع هم درجایگاه خود قابل توجه و پراهمیت است‌.

چگینی افزود: مقام معظم رهبری، فردی است که اهل کتاب و کتابخوانی است. ایشان روی کتاب‌ها حاشیه نگاری می‌کنند و برای ما در انتشارات سوره مهر افتخار است که رهبر جمهوری اسلامی ایران حاشیه نگاری‌های مختلفی را روی کتاب‌های سوره مهر داشته‌اند.

وی در ادامه با معرفی کتاب مهاجر سرزمین آفتاب به میهمانان خارجی اضافه کرد: به طور مثال کتاب مهاجر سرزمین افتاب ماجرای خانم ژاپنی است که با یک مرد ایرانی ازدواج می‌کند و مسلمان می‌شود. این خانم نام خود را به سبا بابایی تغییر می‌دهد و پس از اینکه فرزندش در جنگ تحمیلی شهید می‌شود به او لقب اولین مادر شهید ژاپنی را می‌دهند. این کتاب که از سرگذشت زندگی این بانوی محترم نوشته شده مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان بر این کتاب حاشیه نگاری کردند و این موضوع باعث خوشحالی ما است.

در ادامه چگینی، مدیر اداره ارتباطات و رسانه انتشارات سوره مهر به فعالیت‌های این انتشارات درحوزه کودک و نوجوان نیز اشاره کرد و افزود: در بخش کودک و نوجوان سعی داریم با تصویرگری برای کودکان و نوجوانان محتوای آموزشی داشته باشیم. به طور مثال مجموعه‌ای به نام سرگذشت استعمار را در دو طرح ۱۵ جلدی و سه جلدی منتشر کردیم که در این سری کتاب‌ها از ماجرای استعمار در کشورهای مختلف برای نوجوانان و جوانان گفته‌ایم.

به یاد قهرمانان جنگ تحمیلی

نمایشگاه (عکاس چریک) در گالری خانه عکاسان، محل دیگری بود که کاریکاتوریست‌های امریکای لاتین از آن دیدن کردند. نمایشگاهی که در آن بخشی از آثار عکاس جاویدالاثر کاظم اخوان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

هنرمندان آمریکای لاتین در جریان بازید از این نمایشگاه با شخصیتی چون شهید چمران که عکس‌هایی از او توسط کاظم اخوان گرفته شده و همچنین عملیات رزمندگان اسلام در دوران جنگ آشنا شدند.

شگفتی هنرمندان آمریکای لاتین از هنر ایرانی

کارگاه هنرهای تجسمی حوزه هنری بخش بعدی و البته قابل توجه برای هنرمندان آمریکای لاتین بود. محمد زوریی نصرآباد، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری که از ابتدای حضور هنرمندان آمریکای لاتین درکنار آنها بود با توضیح اینکه در حوزه هنری در همه رشته‌های تجسمی مثل نقاشی، خطاطی، مجسمه‌سازی و.... هنرمندان بزرگی مشغول فعالیت هستند، بخش‌های مختلف کارگاه را به میهمانان معرفی کرد.

یکی از بخش‌هایی که بسیار موردتوجه این هنرمندان قرار گرفت و باعث شگفتی آنها شد، بخش خطاطی بود. تا جایی که یکی از هنرمندان آمریکای لاتین گفت ما در کشورمان نگاه هنری به کلمات نداریم اما برایم خیلی جالب بود که در ایران با استفاده از خط یک اثر هنری زیبا را خلق می‌کنند.

گنجیه مرکز هنرهای معاصر قطره‌ای از دریای هنر ایرانی

آخرین محلی که کاریکاتوریست‌های آمریکای لاتین برای بازدید به آنجا رفتند گنجینه مرکز هنرهای تجسمی بود. در جریان این بازدید، محمد زرویی نصرآباد گفت: با توجه به اهمیت آثاری که هنرمندان ایرانی خلق کرده‌اند ما در مرکز هنرهای تجسمی از گذشته تا به امروز حدود ۷ هزار اثر از هنرمندان خریداری کرده‌ایم و حدود ۱۰۰ اثر هنری در بخش نمایشگاهی گنجینه در معرض دید قرار داده‌ایم.

میزبانی حوزه هنری با پخش آثاری از کارهای سینمایی سوره در حوزه‌های مختلف مثل فیلم کوتاه و انیمیشن در سینمای شهید آوینی به پایان رسید و بعدازظهر امروز با اضافه شدن دیگر هنرمندان آمریکای لاتین، افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر انجام می‌شود.

نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» با آثار ۴۰۰ هنرمند با موضوعات استکبارستیزی، ضدصهیونیستی و طوفان الاقصی از ۱۱ تا ۲۸ آبان به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی در موزه هنرهای معاصر تهران برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha