۱۴۰۲.۰۸.۰۹

فاطمه شعبانی، خبرنگار- نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» با آثار ۴۰۰ هنرمند با موضوعات استکبارستیزی، ضدصهیونیستی و طوفان الاقصی از ۱۱ تا ۲۸ آبان در موزه هنرهای معاصر تهران برپا می‌شود. سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر نمایشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری درباره این رویداد بین‌المللی و اثر آن در ابعاد ملی و بین المللی می‌گوید و معتقد است که این نمایشگاه یک رویداد ممتاز هنری در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

سید مسعود شجاعی طباطبایی، درباره تأثیر ارتباط با هنرمندانی مانند هنرمندان آمریکای لاتین در ارتقای سطح هنرمندان ایرانی گفت: با برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی دوسالانه کارتون و کاریکاتور در سال ۱۳۷۱، به معنای واقعی کلمه در معرض اتفاقات بین‌المللی در حوزه کارتون و کاریکاتور قرار گرفتیم. در این رویداد، با هنرمندان مطرح و بنام صاحبنام جهانی آشنا شدیم و مراودات شکل گرفت، علاوه بر این، کارگاه‌های آموزشی و ورکشاپ برگزار شد و همه این‌ها کمک کرد تا وضعیت این هنر در ایران ارتقاء پیدا کند. با برگزاری این رویداد هنری بین المللی، هنرمندان ایرانی با هنرمندان مشهور دنیا ارتباط برقرار کردند و در معرض دید قرار گرفتند. از سوی دیگر شرایط به گونه‌ای رقم خورد که هنرمندان ایرانی چه به عنوان داور و چه به عنوان هنرمند توانستند در مسابقات بین‌المللی دنیا حضور پیدا کنند که خوشبختانه خوش درخشیدند؛ به طوری که اکنون ما جزو سه کشور اصلی در حوزه کارتون و کاریکاتور هستیم.

ورک شاپ و دوره‌های آموزشی

این کاریکاتوریست اضافه کرد: اکنون نیز برگزاری«نمایشگاه کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین»، زمینه‌ای را فراهم کرده تا هنرمندان صاحبنام از منطقه آمریکای لاتین در ایران حضور پیدا کنند،‌ در طی این حضور، تدارک برگزاری ورک‌شاپ، کارگاه آموزشی و نشست‌های تخصصی در موزه هنرهای معاصر دیده شده که قطعاً مورد استقبال قرارخواهد گرفت. بی‌شک حضور هنرمندان بزرگ دنیا و این نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی به بالا بردن سطح کمی و کیفی آثار هنرمندان ایرانی و توانمندی‌شان کمک می‌کند.

اتفاق ممتاز

دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین درباره انعکاس جهانی این رویداد هم  گفت: اگر بخواهم صادقانه بگویم، باید به این نکته اشاره کنم که ما تا به حال از لحاظ بعد رسانه‌ای آنطور که باید و شاید، خوب عمل نکرده‌ایم. این هنرمندان به ایران می‌آیند و حضورشان در فضای داخلی، بازتاب خوبی دارد اما در فضای بین‌المللی باید خیلی با جدیت کار کنیم تا این حضور در رسانه‌ها نمود پیدا کند. این حقیقتی است  که نظام سلطه اجازه نمی‌دهد  که اخبار مثبت ایران و جبهه مقاومت، خیلی در رسانه‌های دیگر کشورها مطرح شده و به گوش مردم جهان برسد اما با این حال، ما نمایشگاه بزرگی برگزار کرده‌ایم که امیدواریم به خوبی دیده شود. این نمایشگاه به نظرم اتفاقی ممتاز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و اولین نمایشگاهی است که هنرمندانی از ۱۵ کشور آمریکای لاتین  که همگی افراد مطرح و شناخته شده‌ای بوده و در عرصه هنری دنیا صاحبنام هستند، در اینجا حضور دارند. امیدوارم با حضور سفرای خارجی و اتباع کشورهایشان و رسانه‌هایشان، به معنای واقعی کلمه،‌ شاهد انعکاس خوب اتفاقات و اخبار این نمایشگاه باشیم.

صدای مردم غزه

شجاعی طباطبایی، با اشاره به اینکه در این نمایشگاه بخش اعظمی از آثار با موضوع جبهه مقاومت و استکبارستیزی و مبارزه با رژیم صهیونیستی اسرائیل به نمایش درآمده است، گفت: بزرگترین گالری موزه هنرهای معاصر به آثار مربوط به غزه اختصاص داده شده است. آثاری که در این گالری به نمایش درخواهد آمد، آثار هنرمندان مطرح در حوزه مقاومت است که همین حضور، به نوعی جریان‌سازی است و انعکاس رسانه‌ای این اتفاق، به نحوی مقابله با رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. ‌امیدواریم در کارگاه‌هایی که در طی نمایشگاه برگزار می‌شود آثاری خلق شود که بتوانند چهره مظلوم مردم فلسطین را به جهانیان نشان دهند و در این زمینه، کارهای مؤثری انجام دهیم.

۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور

حدود ۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور  آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده شده است. همچنین گالری شماره ۵ که به نوعی گالری اصلی موزه هنرهای معاصر تهران به شمار می‌رود به اتفاقات تلخ غزه اختصاص پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha