۱۴۰۲.۰۳.۲۹

سعید بیابانکی در هفتمین جلسه «ساعت شعر» اهمیت و تاثیر جادوی کلمات در ایجاد تحول در زندگی افراد را به شاعران جوان یادآور شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، ناهید منصوری- هفتمین نشست «ساعت شعر» با حضور سعید بیابانکی، محمود حبیبی کسبی، ناصر فیض، فریبا یوسفی و جمعی از شاعران جوان در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

در این جلسه از «ساعت شعر» سعید بیابانکی به همایشی که ۲۶ خرداد ماه برای ثبت جهانی تخت فولاد در اصفهان برگزار شده بود اشاره کرد و در ادامه به معرفی این میراث تاریخی پرداخت.

گورستانی از بزرگان به قدمت هزارسال

بیابانکی در معرفی تخت فولاد یادآور شد: تخت فولاد نام قبرستان قدیمی شهر اصفهان است که با عناوین لسان‌الارض و بابا رکن‌الدین نیز شناخته می‌شود و به لحاظ تاریخی ارزشمند است. این قبرستان که نزدیک به هزار سال قدمت دارد آرامگاه و مدفن دراویش، فقها، علما، هنرمندان، فلاسفه و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی بزرگ و اثرگذاری است.

وی با اشاره به تحولات و تغییر معماری با توجه به ذائقه آدم‌ها و شکل زندگی اجتماعی اظهار کرد: تحولات هزارساله معماری از دوره آل بویه، زندیه، قاجاریه، پهلوی و امروز در این قبرستان مشهود است و همین ویژگی این مکان را به مرور تبدیل به مجموعه فرهنگی تاریخی کرده است.

وی از جمله افرادی که در تخت فولاد دفن هستند را هنرمندانی چون حسن کسایی، از علما رحیم ارباب و سید ابوالحسن اصفهانی و میرزا جهانگیرخان قشقایی و از شاعران میرزا حبیب اصفهانی، آتش اصفهانی و میر سیدعلی حسینی اصفهانی شاعر متخلص به مشتاق برشمرد.

جایگاه اهل قلم

بیابانکی در خصوص جایگاه اهالی قلم گفت: در طول تاریخ، تمدن، عرفان و… می‌بینید که برخی انسان‌های بزرگ به واسطه آشنایی با یک فرد که به صورت تصادفی سر راهشان قرار گرفته و شنیدن یک جمله از آن فرد، مسیر زندگی‌شان تغییر کرده

بنابراین کار شما که با تاثیر و جادوی کلمات روبه‌رو هستید، بسیار مهم است.

ساز دل را تعمیر کن

وی در یادآوری نمونه‌هایی از این دست به رویارویی شمس و مولانا و مواجهه عطار با درویش اشاره کرد و افزود: این اتفاق در مورد علمای تخت فولاد هم به وفور رخ داده برای مثال میرزاجهانگیرخان قشقایی که یک فرد بی‌سواد و مشغول به دامداری در ایل قشقایی بوده روزی برای تعمیر ساز تار راهی شهر اصفهان می‌شود. او در بازار به جایی می‌رسد که بزرگی در حال تدریس عرفان و فقه بوده؛ میرزاجهانگیر خان با دیدن این صحنه محو درس می‌شود و با پایان کلاس استاد علت توقف و حضور میراز را جویا می‌شود. میرزا جهانگیرخان ماجرای آمدنش به شهر را بازگو میکند و استاد جمله‌ای میگوید که زندگی میرزا جهانگیر خان را متحول و او را برای همیشه در اصفهان ماندگار میکند و آن هم بود که «این ساز را رها کن و برو ساز دل را تعمیر کن».

گاه جمله و کلمه زندگی یک انسان را تغییر می‌دهد

رئیس کارگروه آفرینش و ارزیابی شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنین مجددا تاکید کرد: گاه یک جمله یا یک کلمه مسیر زندگی آدم‌ها را تغییر می‌دهد و شما که کارتان با کلمه است کار ارزشمندی انجام می‌دهید.

محمود حبیبی کسبی شاعر و رئیس گروه ادبیات عاشورایی حوزه هنری نیز در بخش دیگر این نشست بازدید از تخت فولاد را در کنار میدان نقش جهان و دیگر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی اصفهان به حاضران در نشست ساعت شعر پیشنهاد داد و سپس در خصوص قدمت این میراث باستانی گفت: درباره قدمت تخت فولاد اختلاف نظر وجود دارد و برخی آن را از دوره یوشع نبی می‌دانند و می‌گویند وی به عنوان انبیای قوم بنی‌اسرائیل آنجا مدفون است.

یک پیشنهاد دیدنی

وی در پایان سخنانش تماشای سریال «مولانا» که با نقش‌آفرینی بازیگران ترک و زیرنویس فارسی تولید شده را به حاضران در جلسه پیشنهاد داد و افزود: این اثر عوالم روحانی و فضای شاعر را به تصویر کشیده و دیدنش خالی از لطف نیست.

در بخش بعدی این جلسه شاعران جوان سروده‌های خود را در حضور اساتید این حوزه خواندند تا یک به یک مورد بررسی قرار گیرد.

جلسه «ساعت شعر» هر یکشنبه ساعت ۱۶ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha