۱۴۰۲.۰۳.۲۳

تازه‌ترین برنامه پاتوق هنر با عنوان «یک صدا برای سیستان» با تقدیر از محمد معتمدی خواننده تک آهنگ «سیستان» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست فعالان رسانه ای، اجتماعی و جهادی برای پیگیری حق آبه سیستان با تقدیر از محمد معتمدی خواننده تک آهنگ «سیستان» در سالن سوره حوزه هنری عصر روز گذشته برگزار شد.

«سیستان» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده به خوانندگی محمد معتمدی است که به تازگی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، از این رو اهالی پاتوق هنر حوزه هنری در تازه‌ترین نشست خود که با عنوان «یک صدا برای سیستان» برگزار شد از خواننده و شاعر این قطعه موسیقی تقدیر کردند.

معتمدی در این نشست هنگامی که برای تقدیر روی صحنه دعوت شد در سخنانی گفت: کار مهم و خاصی که دردی از دل مردم سیستان بردارد را نکردیم. ما تنها در مقابل این درد روی یک پیکره «آخ» گفتیم و با این «آخ» گفتن آن درد درمان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور تسریع در ساخت و انتشار این اثر مجبور شده است صدای زن و مرد بخش‌ گروه کُر در این قطعه را نیز خود به تنهایی اجرا و خوانندگی کند، گفت: همت اصلی برای ساخت این قطعه را بهمن محمدزاده برعهده داشت. محمدزاده شاعر و ترانه‌سرای اثر است و خودجوش شعر این کار را سروده است.

معتمدی ادامه داد: سرطان عنوان نوعی بیماری مهلکی است که بر هر پیکره‌ای رخنه کند رفته رفته رشد خواهد کرد و آن را از پای درمی‌آورد. در ایران ما نیز هجوم مردمی به سوی شهرهای بزرگ و پر جمعیت همانند سرطانی است که به بدنه اصلی کشور آسیب خواهد زد و روز به روز به ضعیف‌تر شدن شهرهای کوچک و روستاهای آن می‌انجامد. اگر از نگاه پزشکی به این رویداد نگاه کنیم تعریف حقیقی از یک سرطان را مشاهده می‌کنیم به این ترتیب می‌توان به آن سرطان مرکزگرایی در ابعاد اجتماعی گفت.

وی با اشاره به نمود واقعی این رویداد مرکزگرایی حتی در تیم‌های باشگاهی فوتبال کشور گفت: هیچگاه مردمی که در شهر خود حامی و طرفدار تیم‌های فوتبال غیر بومی خود بودند را درک نکردم، همواره برایم سوال بود که چرا مردم یک استان یا شهر که خود دارای تیم فوتبال هستند باید از تیم‌های تهرانی مثل استقلال و پرسپولیس حمایت و طرفداری کنند.

معتمدی با بیان اینکه تا کنون به سیستان و بلوچستان سفر نکرده است، گفت: تا کنون هرجای ایران سفر کرده ام بخاطر موسیقی، چه ساخت و چه اجرای آن بوده است؛ اما هنوز هرگز موقعیتی پیش نیامده است تا به بهانه آن به  سیستان و بلوچستان بروم، چرا که تا کنون هیچ برنامه و فستیوالی در این منطقه برپا نشده است. این در حالی است که در مناطقی از هندوستان هم شرایطی مشابه با  سیستان و بلوچستان وجود دارد اما با برپایی فستیوال‌هایی در این مناطق توجهات را به آن جلب می‌کنند و به پویایی و زنده بودن‌اش کمک می‌کنند. نمونه دیگر آن نیز در عربستان است که برای جلب توجه جهانی میلیاردها دلار هزینه و بهترین بازیکن‌های روز فوتبال جهان را خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه تکلیف مردم سیستان و بلوچستان با مسئولین مشخص است و آن، مطالبه رساندن آب به آن مناطق است، گفت: ما هنرمندان برای مانایی و پویایی سیستان می‌توانیم اقداماتی در وسع خود انجام دهیم و نمونه آن برپایی فستیوال‌هایی است که توجهات را به آن سوی کشور جلب کند و به تمرکززدایی در ایران کمک کند تا شاید موجبات رفع مشکلات اولیه زندگی در این مناطق را فراهم کند.

معتمدی در پایان گفت: درست است که با یک گل بهار نمی‌شود اما ما حاضریم تا در هر جمع هنری که برای اقدامی در راستای سرزندگی در سیستان همت کنند حضور یابیم.

مشکل سیستان با دهه های مدیریتی گره خورده است

بهمن محمدزاده شاعر تک آهنگ «سیستان» نیز در این نشست گفت: از طرفی خیلی خوشحالم که چنین جمعی به بهانه سیستان دور هم جمع شدند و از طرفی ناراحتم که این درد کهنه طی سال‌های طولانی درمان نشده است.

وی با بیان اینکه خود اهل سیستان و بلوچستان است اما چند سالی است که مجبور به خروج از آن شده است، گفت: مشکل سیستان با مدیریت چهارساله یا شبیه به آن حل نمی‌شود؛ چرا که معضل آن با دهه های مدیریتی گره خورده است. هر مدیری هم که روی کار آمده است شاید حقیقتا خواسته کاری انجام دهد اما نتیجه چندانی نداشته است.

محمدزاده ادامه داد: مردم مناطق کم برخوردار که هم مدیریت با آنها نامهربان بوده و هم طبیعت با آنها همراه نبوده است اما در آنجا ماندگار شده، ابقای نسل و خودشان مایحتاج اساسی زندگی را تامین می‌کنند، مردمی بسیار هوشمند و سختکوش هستند که می‌توانند در این دشواری دوام بیاورند.

وی ادامه داد: اگر مشکل حق آبه سیستان را به مردم آن واگذار کرده بودند خیلی پیشتر حل شده بود چرا که پیش از مرزبندی ها، مردم سیستان ایران و افغانستان با هم یکی بودند و حتی هم اکنون هم در رفت و آمد هستند و با هم رابطه خویشاوندی و قومی دارند و رگ و ریشه شان یکی است. دولت ها با تمامی تلاش‌هایی که دارند نمی‌توانند این مشکل را حل کنند.

محمدزاده ادامه داد: سیستان خاک بسیار حاصلخیزی دارد و منطقه وسیعی است که در تمام آن حتی یک سنگ هم پیدا نمی‌کنید اما خشکسالی این ظرفیت را نیست و نابود می‌کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با دل‌های مهربانی که برای سیستان می‌تپد فکر و عملی اساسی و سازنده برای سیستان شود چرا که در غیر اینصورت به زودی دیگر نه سیستان و بلوچستانی خواهیم داشت و شاید حتی کرمان را نیز از دست بدهیم چرا که هر سرزمینی به وجود و زندگی مردمانش زنده و پابرجاست.

قطعه «سیستان» اثری برآمده از دل و دلنشین است

میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی و سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این نشست با تقدیر از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در این برنامه گفت: اصولا هر اثر هنری از دو طریق تولید می‌شود که یکی سفارشی و دیگری خودجوش است. آثاری که خودجوش و بر اساس تعصب و دغدغه هنرمند تولید می‌شوند ماندگار و دلنشین می‌شوند.

وی در ادامه یک رباعی با موضوع سیستان تقدیم کرد که به شرح زیر است:

در تلخی این حقایق وارونه
در حیرت از این دقایق وارونه
از شادی موج موج هامون مانده است
امروز هزار قایق وارونه

عرفانپور در پایان گفت: انشأالله با همت هر یک از ما در هر جایگاهی که هستیم این مشکل دشوار و سهمگین رو به بهبودی و حل شدن حرکت کند.

اما فعالان رسانه‌ای، اجتماعی و جهادی که برای پیگیری حق‌آبه سیستان و مناظره و هم اندیشی به این نشست دعوت شده بودند نکات قابل توجهی را از زوایای گوناگون در مورد این موضوع بیان کردند.

اجرای این نشست را منا اورعی که از فعالان رسانه است برعهده داشت. وی با بیان مسئله پیش رو از وضعیت آب در سیستان و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن به اهمیت برپایی این نشست پرداخت و سپس از مریم کثیری فعال رسانه ای دعوت تا در مورد موضوع پیش رو نظرات خود را ارائه کند.

این سکوت دردآور است

مریم کثیری از دیگر فعالان رسانه‌ای که تلاش‌های بسیاری در مناطق گوناگون سیستان داشته است، با حضور در این نشست گفت: این مردم مهمترین رویداد مورد توجه من طی سال‌های گذشته بوده است.

کثیری افزود: متاسفانه تمام دستگاههای حکومتی و غیر حکومتی در سیستان و بلوچستان به بخش محدود و مشخصی اختصاص داده شده است که نتیجه آن محرومیت روز افزون بخش‌های اعظم سیستان بود.

وی با اشاره به تک آهنگ معتمدی که برای سیستان خوانده است گفت: من ساعت‌ها با این قطعه گریستم و باد تمام وجود آن را حس کردم، چنانکه شعر آن را حفظ شدم و در مواقع لازم از آن استفاده می‌کنم. باید خالصانه از معتمدی به عنوان خواننده این آهنگ و بهمن محمدزاده شاعر این ترانه فوق العاده  قدردانی کنیم چرا که یک تنه صدای تمام سیستان شدند و آن را به گوش همگان رساندند.

وی در ادامه این نشست با طرح سوالی گفت: آیا مسئولین و مردم نمی‌خواهند برای سیستان و بلوچستان کاری کنند. کسانی که کاری نمی‌توانند بکنند حداقل در این زمینه سکوت نکنند این سکوت دردآور است. روزهای گرم سال مردم منطقه مظلوم سیستان و بلوچستان دچار کم آبی و بی آبی هستند و شب‌های سرد سال هم دام‌هایشان بر اثر سرما تلف می‌شود. کمترین کار ما برای مردم سیستان و بلوچستان سکوت نکردن است.

کثیری در ادامه با انتقاد از برخی حرکات نمایشی و با اهداف سودجویی و خودنمایی اشخاص و گروه‌های گوناگون مردمی در موضوع سیستان و مشکلات آبی آن گفت: برخی ها تنها برای مطرح کردن خود اقدام به تلاش‌های بی اثر در این رابطه کردند و می‌کنند به عنوان مثال در دوره ای گروهی از موتورسواران زن به صورت گروهی به سیستان آمدند و با خود آب آوردند اما این کار آنها هیچ دردی را دوا نکرد بلکه تنها مایه سواستفاده‌های شخصی آنها شد.

حتی ۱۰ اثر فاخر هنری در خصوص سیستان و بلوچستان نداریم

محمدرضا باقری مجری تلویزیون و فعال رسانه ای نیز در این نشست با بیان اینکه همه تمرکز ما پایتخت و حواشی آن است، گفت: بیشتر دغدغه ما معطوف به مرکز کشور است و درگیر مسائل آن شده ایم در حالی که ایران تنها تهران و چند کلان شهر دیگر نیست و باید به همه مناطق آن رسیدگی کرد.

وی افزود: مشکلات چند روز گذشته تهران و فشار پایین آب در این شهر در چند روز اخیر بسیار مهم‌تر از بی آبی در استان سیستان و بلوچستان بوده است. متأسفانه برای بسیاری از ما کم آبی سیستان، خشکی دریاچه ارومیه و دیگر مشکلات زیست محیطی سایر مناطق کشور چندان اهمیتی ندارد.

باقری ادامه داد: معتمدی به عنوان هنرمندی دغدغه مند بر اساس علاقه شخصی خود و نیازسنجی جامعه به ویژه مناطق کم برخوردار اقدام به تولید اثری کرد تا حداقل قدمی در راستای مشکلات سیستان بردارد. اما این در حالی است که با توجه به وخامت مسئله تا کنون باید حداقل ۱۰ اثر فاخر هنری در خصوص سیستان و بلوچستان تولید و منتشر می‌شد.

این فعال رسانه‌ای در ادامه گفت: کم آبی سیستان باید تبدیل به مسئله اصلی ذهنی ما شود و همیشه، هر روز و در هر فرصتی باید به فکر کم آبی سیستان باشیم.

باقری افزود: آنقدری که رسانه ها به موضوعات پیش پا افتاده ای مثل رجیستری گوشی آیفون توجه کردند اگر به بی آبی سیستان توجه کرده بودن تا کنون مشکل کم آبی مردم آن منطقه حل شده بود.

باقری در پایان گفت: کم آبی سیستان به راهکارهای بلند مدت نیاز دارد از این رو نباید از دولت که خود درگیر مشکلات زیادی است انتظار داشت با یک سری مذاکره با دولت طالبان بتواند مشکل کم آبی سیستان را حل کند. بلکه باید برای حل مشکل آب در سیستان تمام راهکارها را در نظر گرفت و بر روی برنامه‌های بلند مدت برای حل مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان توجه کرد.

باید به گونه‌ای عزتمند سیستان را یاری کنیم

مهدی غفوری فعال جهادی منطقه سیستان و بلوچستان هم با حضور در این نشست مشکل اصلی مردم سیستان و بلوچستان را عدم درک عظمت این مردم دانست و گفت: مردم سیستان مردم یک تمدن هستند. مردم سیستان باید در قوت باشند و نقطه قوت ایران شوند نه اینکه در نقطه ضعف دیده شوند و ضعیف باشند و ما هم نباید بخواهیم در نقطه ضعف به آنان کمک کنیم.

وی تاکید کرد: ما اگر هم بخواهیم برای مردم سیستان کاری کنیم باید به آنها طوری کمک کنیم که عزت شأن حفظ شود.

نجابت یک مردم را در بی صدایی آنها نبینیم

محمد امین سلیمی از دیگر فعال رسانه‌ای حاضر در این نشست نیز با بیان اینکه مسئله ما اصالت صدا است، گفت: اینکه تا صدای مردم در نیاید مسئولین به صورت خودجوش وارد عمل نمی‌شوند ترسناک است. سیستان و بلوچستان مشکلات بسیاری از جمله مشکل کارت سوخت، مشکل ریزگردها و تمساح‌های خطرناک دارد که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کند و راهی برای برون رفت از آن نمی‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه چرا می‌گوییم فلان مردم نجیب هستند، گفت: نجابت یک مردم را در بی صدایی آنها می‌بینیم به همین دلیل تلاشی برای حل مسئله نمی‌کنیم بلکه برای مدیریت صدا همواره در تلاشیم. این رویه ناشی از نوع برخورد مسئولین با موضوعات است که تا زمانی که صدایش بهشان نرسد و تا مورد توجه رسانه‌های گوناگون به ویژه معاند قرار نگیرد برایشان مسئله نمی‌شود. در این میان رسالت هنرمند، خبرنگار و نویسنده نیز مدیریت توزیع درستی از این صداهای بیصدایی است تا پیش از اینکه بیصدایی به حد انفجار برسد آن را نمایان کند و به گوش مسئولین مربوطه برساند.

وی در پایان گفت: رسانه باید ابزاری برای رساندن صداهای بیصدا به گوش همه باشد.

نتایج بی تفاوتی به مشکلات سیستان فاجعه بار خواهد بود

حجت‌الاسلام سید مصطفی موسوی از دیگر فعالان جهادی حاضر در این نشست که فعالیت‌های بسیاری در مناطق محروم کشور داشته است در بخش بعدی این نشست گفت: هدف این برنامه این است که ما مشکل مردم سیستان و بلوچستان را مشکل خودمان بدانیم و این مردم محروم و مظلوم هم بدانند هموطنانشان مشکل آنان را مشکل خود می‌دانند. البته باید توجه داشت که اقدامات ما نباید امید واهی به هموطنان نجیب ما بدهد.

موسوی افزود: بی تفاوتی نسبت به موضوعات گوناگون کشور اصلا قابل قبول نیست به این ترتیب باید برای حل مشکلات مردمی همواره تلاش کنیم. نباید درد مناطق دورافتاده برایمان عادی شود که در این صورت خطرات بسیاری شامل حالمان می‌شود.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان مردمی بسیاری نجیب هستند در سفرهایی که به روستاهای بسیار دورافتاده در این منطقه که بروید از هرکسی بپرسید حالتان چطور است با خدا روشکر و الحمدلله جواب شما را می‌دهد.

موسوی در پایان گفت: بی تفاوتی و بی توجهی به موضوع و مسئله سیستان و آب آن نتایج فاجعه باری را رقم خواهد زد که هیچ راهی برای برون رفت از آن دیگر وجود ندارد پس بهتر است پیش از چنین رویدادی کاری اساسی کنیم.

این نشست در پایان با پرسش و پاسخ و گفتگوی شرکت کنندگان در برنامه با کارشناسان مدعو پیگیری شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha