۱۳۹۹.۱۲.۱۲

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در نخستین روز از نشست سه روزه رؤسای مراکز استانی حوزه هنری گفت: مراکز استانی باید ظرفیت‌های خود را شناسایی کنند و بر اساس آنها برنامه‌ریزی و کار کنند. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در نخستین روز از سی‌ونهمین نشست رؤسای مراکز استانی حوزه هنری گفت: محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری با شعار تحول وارد کار شدند و برای آن هیجانی هم عمل نکردند، بلکه با تفکر و عقلانیت تحولات حوزه هنری را رقم می‌زند. پس نقش خودمان را برای تحول حوزه هنری جدی بگیریم و پیشنهادات خود را به ما اعلام کنید. وی افزود: منابع مالی ما در استان‌ها روز به روز کمتر می‌شود و ما از این موضوع خبر داریم و بی‌شک روز به روز کار دشوارتر خواهد شد. همچنین نیروی محدودی داریم. با این محدودیت‌ها باید تصمیم درستی بگیریم تا بتوانیم مشخص کنیم که از چه نقطه‌ای به چه نقطه‌ای حرکت کرده‌ایم. معلمی ادامه داد: حوزه هنری بی‌شک به تحول نیاز داشت و دارد، چرا که در صورتی که تحول انجام نمی‌شد با بن‌بست روبه‌رو می‌شدیم. همچنین بودجه فرهنگی و هنری سالانه کم‌تر می‌شود و باید برای تناسب با آن انتخاب‌های درستی برگزینیم. ما در ستاد مرکزی برای رفع این مشکلات با مدل‌های گوناگونی مواجه هستیم. از جمله این مسائل این است که ما واقعاً دنبال تربیت نیرو هستیم یا تولید ادبیات فاخر؟ ما دنبال سازمانی بودن هستیم یا دنبال جبهه فرهنگی وسیعی که همه را زیر پر و بال خود بگیریم؟ ما دنبال نسل‌سازی هستیم یا نمونه‌آفرینی؟ حوزه هنری دفتر تولید است یا باشگاه؟ ما باید به جشنواره توجه کنیم و یا به سیستم مردمی؟ مربی برایمان مهم است و یا استاد؟ اهالی هنر برای ما مهم است یا مردم؟ نقاشی روی بوم برای ما مهم است یا نقاشی دیجیتال؟ تئاتر بچه‌های مسجد مهم است یا تئاتر صحنه‌ای؟ پس باید بر اساس الگوی درستی انتخاب‌های دقیقی داشته باشیم. معاون هنری حوزه هنری عنوان کرد: پیش از اینکه هر حرکتی داشته باشیم، با توجه به شرایط کنونی و دشواری‌های موجود، باید مدل درست سازمانی داشته باشیم. به عنوان مثال انتظار ما از یک استان با توجه به تخصص و توانایی‌های آن است و باید خود را بر اساس آن سازمان‌دهی کند. مثالی از این مدل درست، باشگاه فیلم سوره است که گام به گام از آموزش شروع کرد و سپس مرحله به مرحله وارد ساخت و تولید شد و از کلیپ و فیلم کوتاه مستند به سینما رسید. ما در معاونت راهبری استان‌ها و حوزه ریاست در پی این هستیم که بین این مدل‌ها و دوگانه‌ها کدامشان را انتخاب کنیم که حوزه هنری در آینده شرایط مطلوب‌تری داشته باشد. وی گفت: الزام اولیه مدل باشگاه و مرکز رشد صبر است. باید صبر کرد و با نیرو ساخت. باید با نیرو زندگی کنید تا نیرو حوزه هنری را خانه خود بداند و در آن تنفس حقیقی کند. باید به نیروی بومی خودتان اعتماد کنید تا رشد کنید. به عنوان مثال وقتی در استانی به صورت بومی در موسیقی ظرفیت ندارید، پس نباید برای کار در آن تلاش کنید. باید ظرفیت‌های خود را شناسایی کنید و بر اساس آنها برنامه‌ریزی و کار کنید. حوزه هنری باید حوزه هنری جبهه انقلاب باشد تا برای همه جا داشته باشد معلمی ادامه داد: در مدل باشگاهی آموزش شروع می‌شود اما تمام نمی‌شود، چرا که هنرآموزان ما باید به طور مداوم مورد آموزش قرار گیرند تا پخته شوند. آموزش‌های ما باید دوره‌ای باشد و به دوره‌های کارگاهی رو نبریم. همچنین باید در انتخاب افرادی که آموزش می‌دهیم دقت کنیم تا نیمه‌های راه کار را رها نکنند و مقابل هنر انقلابی قرار نگیرند. وی بیان کرد: مدل باشگاهی مجموعه‌ای کامل است که در آن آموزش به پایان نمی‌رسد و در کنار آن تولیدات مربی‌محور و کوچک خواهد داشت که در چشم‌انداز آن به تولیدات بزرگ و مهم منجر شود. معاون هنری حوزه هنری عنوان افزود: شرط بعدی موفقیت در مدیریت تیم‌سازی است. باید تیم چندین نفره بسازید تا چند نفر از آنها به عنوان هنرمند واقعی بر اساس نیازهای ما خروجی داشته باشد. همچنین نقد را جدی بگیرید. نقد تولیدات منجر به پختگی هنرمندان شما و تولیدات جدی شما می‌شود. با طی کردن این سلسله فعالیت‌های باشگاهی می‌توانید نیروهای ارزشمندی به جبهه فرهنگی انقلاب عرضه کنید. وی گفت: آخرین مرحله از فعالیت‌های مهم ما در حوزه تولید، توزیع درست است. توزیع اهمیت زیادی در ثمره‌بخشی به تلاش‌های شما دارد. مهم‌ترین شرط موفقیت در مدل باشگاهی دلسوزی و مراقبه دقیق و درست از تمامی نیروهای خودمان باشد. هر یک از هنرآموزان و هنرمندان ما باید عین فرزندان خودمان باشند و همانگونه که برای فرزندان خودمان دلسوزی می‌کنیم، برای آنها هم دلسوزی کنیم. معلمی عنوان کرد: مدلی که آقای مرادی‌بیناباج برای استان‌ها در حال طراحی است، مدل درستی است که بر اساس آن استعدادها و ظرفیت‌های هر استان شناسایی می‌شود و طبق آن کار می‌شود. هر یک از استان‌ها باید مدل سازمانی خود را مشخص و به معاونت راهبری استانی ارائه کنند و در آن مدل مشخص کنند که از چه نقطه‌ای به چه نقطه‌ای می‌خواهند برسند. توجه داشته باشید که تولید و آموزش باید در ترازوی درستی قرار بگیرد و تک‌محوری پیش نروید. آموزش و تولید باید با هم باشد، اما به این صورت که آموزش منجر به تولید شود، حتی اگر روند آن طولانی شود. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha