۱۴۰۲.۰۳.۰۹

آیین رونمایی از کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» به نویسندگی مهران هوشیار (دانشیار دانشکده هنر سوره) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی حوزه هنری، آیین رونمایی از کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» نوشته مهران هوشیار روز یکشنبه ۷ خرداد در موزه‌ هنرهای معاصر با حضور استادان دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد.

رامتین شهبازی که مدیریت این جلسه را برعهده داشت در آغاز، ضمن تشکر از حضار و استادان به معرفی کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» پرداخت و گفت: «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» یک  کتاب پژوهشی است که ده فصل اصلی دارد.سرفصل‌های آن بدین شرح است فصل اول صنایع‌دستی آمیزه‌ای از خلاقیت مهارت و باور، فصل دوم صنایع‌دستی هنر و صنعت، فصل سوم کاربرد یا زیبایی، فصل چهارم جادوی تمدن‌های باستان، فصل پنجم حکمت عرفان شهود، فصل ششم اقتصاد هنر و صنایع‌دستی، فصل هفتم صنایع‌دستی امروزی، فصل هشتم صنایع‌دستی معاصر، فصل نهم صنایع‌دستی و آموزش عالی و سرفصل دهم آن صنایع‌دستی فردا.

مهران هوشیار نویسنده کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» با بیان اینکه نگارش کتاب هم می‌تواند خیلی سهل و آسان باشد هم می‌تواند بسیار سخت باشد اظهار کرد: در حوزه‌های علمی و پژوهشی، حدود ۲۷ الی ۲۸ سال است که وارد فضای صنایع‌دستی شدم و هرچه که در این سال‌ها تجربه کردم داخل این کتاب گنجانده شده است.

کتاب نیازمند خوانده شدن و نقد است

نویسنده «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» گفت: تفاوت یک متن علمی زمانی مشخص می‌شود که ما اعتبارسنجی کنیم و کتاب نیز مستلزم ویرایش و نقد و اصلاح تغییرات روزآمد است.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب نیاز دارد که توسط مخاطبش خوانده شود و توسط متخصصانش نقد شود چراکه به میزان ارجاعاتی که به آن داده می‌شود می‌توانیم کتاب را به‌عنوان یک منبع معتبر در زمینه‌های پژوهشی قرار دهیم.

هوشیار همچنین اظهار کرد: این کتاب تازه اول راه است و بی‌صبرانه منتظر نگاه‌های تخصصی مخاطبان به این کتاب هستم و به‌زودی در جلسات نقد کتابی که در سوره برگزار می‌شود، نقد خواهد شد.

کتاب نوشتن مثل خشت نهادن است
مهدی خانکه سخنران دیگر این جلسه نیز گفت: حوزه صنایع‌دستی حوزه‌ای است که در تاریخ ما به‌صورت شفاهی از طریق استادان انتقال پیدا می‌کرده و هرکسی کمتر دست به نگارش این‌چنینی در صنایع‌دستی ما می‌زدند و علتش هم این است که کتاب نوشتن مثل خشت نهادن است و زمانی که در دانشگاه این خشت بنا می‌شود خشت محکمی ست که بر پایه‌ آن خشت‌های دیگری بنا می‌شود.

وی اظهار کرد: قدمت مکتوبات در صنایع‌دستی قدمت زیادی نیست به‌خصوص در دانشگاه‌ها و رویکردهای سنتی و سنتی گرایانه در مقطعی در کشور ما نادیده گرفته می‌شد. از سویی دیگر به این کتاب‌ها نقدهای زیادی وارد می‌شود و مهم‌ترین علتش این است که این کتاب قدم اول در این حوزه است.

در ادامه رامتین شهبازی مدیر این جلسه بیان کرد: علت اینکه ناشران چرا بیشتر به حوزه ترجمه علاقه‌مند هستند و گرایش دارند تا تألیف به این دلیل است که آثار ترجمه‌ای خوش فروش‌تر است ولی مؤلف بسیار سختی می‌کشد تا خط به خط کتاب کامل شود و جز ارزش معنوی هیچ دستاورد دیگه ای برای مؤلف ندارد و در حقیقیت ارزش معنوی می‌ماند.

تنوع و تعدد صنایع‌دستی عامل نگارش کتاب

هوشیار درباره ایده اولیه نگارش کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» گفت: در این حوزه منابع مکتوب زیادی وجود ندارد و بیشتر مفاهیم تکنیکال و صنایع‌دستی کهن ایران است که یکی از ویژگی‌های مهمی که باعث شد این کتاب تألیف شود تنوع و تعدد صنایع‌دستی است همه این‌ها باعث می‌شود که نگارش متناسب باهدف‌گذاری نویسنده پدید آید.

صنایع‌دستی تزئین نقش‌های ماست

در پایان  مهدی خانکه سخنران جلسه رونمایی کتاب «صنایع‌دستی خواستگاه، دگرگونی‌ها و چشم‌اندازها» تصریح کرد: صنایع‌دستی تزئین نقش‌های ماست و پرداختن به‌تمامی وجوه صنایع‌دستی بسیار کار سختی ست و یک مفهوم کلی در صنایع‌دستی داریم و دهوشیار و هر کس دیگری که بخواهد منبع مکتوبی برای این‌چنین آثار بنویسد مجبور است که به کثرت مفاهیم بپردازد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha