به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری شنبه، ششم خرداد 1402محلی برای روایت «حکایت رهایی» بود. نمایشگاهی از آثار هنرمند اسیر عراقی، منقذ عبدالوهاب الشریده که در خلال جنگ تحمیلی به اسارت گرفته شد و سالها در ایران به خلق آثار هنری پرداخت. متنی از استاد مرتضی سرهنگی که در ورودی نمایشگاه به چشم میخورد همه چیز را درباره نمایشگاه «حکایت رهایی» روایت میکند؛ متنی که به چگونگی خلق آثار هنری و آزادی هنرمند اسیر عراقی هم اشاره دارد.
ملاقات در اردوگاه اسرا
در این متن از زبان استاد سرهنگی آمده است: «وقتی از میان خاطرهها، شعرها و نقاشیهای اسیران عراقی به چند نقاشی برخوردیم که با نقاشیهای دیگر فرق میکرد، کمی شگفتزده شدیم. آن چند طرح و نقشی را که پشت پوشههای اداری کشیده شده بود برای حسین خسروجردی، زنده یاد حبیب صادقی، کاظم چلیپا و... هنرمندان مطرح واحد تجسمی حوزه هنری بردیم. نقاشیهای ابوحیدر را که دیدند گفتند کارفردی در سطح عالی نقاشی است گفتم: «این کار یک اسیر عراقی است که در اردوگاه کهریزک نگهداری میشود!.» یک روز با آقای بهبودی شیرینی خریدیم و به دیدار او رفتیم. از آن روز به بعد رنگ و قلم و بوم نقاشی در اندازههای مختلف از حوزه هنری به اردوگاه کهریزک ارسال میشد. یک بار هم بسته کامل راپید برایش بردیم. ابوحیدر رنگها را بو میکرد و لذت میبرد. به نظرم این هنرمند با این بومها و رنگها دوباره زنده شد. ابوحیدر حدود 200 طراحی و نقاشی برای مرکز هنرهای تجسمی کار کرد. در همان روزگار آقای زم –رئیس وقت حوزه هنری- نامهای به مقام معظم رهبری نوشتند و درخواست کردند که این هنرمند اسیر عراق آزاد شود و چنین شد. این آثار، یادگار هنری زمان جنگ عراق با ایران است که برای همیشه در این آب و خاک میماند و احترام ایرانیان به هنر و هنرمند را روایت میکند.»
حضور هنرمندان در افتتاحیه
بعدازظهر ششم خرداد، مراسم افتتاحیه نمایشگاه «حکایت رهایی» با حضور مدیران هنری و رایزن فرهنگی عراق آغاز میشود. نمایشگاه شامل 25 طراحی و 20 تابلوی نقاشی از منقذ عبدالوهاب الشریده است و گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری در چشم بر هم زدنی از جمعیت بازدیدکننده پر میشود، همه به اتفاق آمدهاند تا تابلوهایی که حکایت رهایی را بر دیوارها پیوند زده تماشا کنند.
در این بین صدای عبدالحمید قدیریان به گوش میرسد که در همراهی هیات عراقی توضیحاتی درباره هر یک از آثار نمایشگاه «حکایت رهایی» ارائه میکند.
اهمیت انتقال حس
استاد قدیریان در مقابل برخی از تابلوهای نقاشی که روی دیوار گالری عالی رفتهاند، چندثانیهای میایستد و به نکات مهمی اشاره میکند. او در مقابل یک تابلو یادآور میشود که منقذ عبدالوهاب الشریده اصراری بر استفاده از تکنیک خاص ندارد بلکه تلاش میکند تا بیشتر حس خود را به مخاطبش منتقل کند. قدیریان همچنین یک روش خوب در ارتباط با مخاطب را طراحی دانسته و میافزاید: طراحی سهل الوصول است و میتواند به سرعت پیام را به بیننده اثر انتقال دهد.
وی همچنین به دوستی ایران و عراق و ارتباط عمیق دو کشور بعد از جنگ هشت ساله به عنوان اتفاقی که برای دشمن قابل فهم نیست اشاره میکند و در ادامه به ارتباطات و طرحهای فرهنگی مشترک میپردازد.
باید اربعین را معرفی کنیم
قدیریان با بیان اینکه ایران و عراق اشتراکات زیادی دارند که باید قدر آنها را بدانند، میگوید: یکی از چیزهایی که میتوان بر روی آن تاکید کرد، اربعین است، که الهی است و هیچکس در این پیوند تمدنی دخیل نیست و ما باید آن را معرفی کنیم.
وی با اشاره به دو تابلوی هنرمند عراقی بر این نکته تاکید کرد که جنس کارهای این هنرمند در اربعین فرق دارد و نور در چنین تولیداتی مشهود است و با اربعین از ما دعوت میشود تا به فطرت دین رویم.
او با تاکید بر اینکه اربعین حجمه بزرگی است که از وحدت جلوه کرده میگوید: در برخی از آثار هنرمند عراقی نگاه و توجه به دین وجود دارد اما از آنجا که زمان خلق آثار در دوره جنگ بوده، نوع انعکاس آن متفاوتتر است.
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه علاوه بر استاد قدیریان، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، رایزن فرهنگی عراق و هنرمندانی چون نادر قشقایی و کاظم چلیپا حضور داشتند.
انتهای پیام/
نظر شما