۱۴۰۲.۰۳.۰۲

در شهریور 1359 وقتی شایعه حمله عراقی‌ها به خرمشهر تبدیل به حقیقت شد. خیلی از زن‌ها و بچه‌ها، مردان میانسال و کسانی که توان مبارزه کردن با نیروهای بعثی را نداشتند، بارشان را بستند و کم کم شهر را ترک کردند. در این میان نوجوان 13 ساله ای بود که هرگز نتوانست خود را راضی کند که از شهر مادری اش دل بکند و برود. او ماند و با همان جثه کوچکش تا جان در بدن داشت برای شهرش جنگید.

این نوجوان ایثارگر کسی نبود جز شهید «بهنام محمدی». وی دوازدهم بهمن ماه سال ۱۳۴۵ در خرمشهر در منزل پدر بزرگش دیده به جهان گشود. او تمام روزهای مقاومت در خرمشهر را ماند و مبارزه کرد و در  28 مهر 1359 در  زادگاه مادری اش  به شهادت رسید. حالا و در آستانه سالگرد آزادسازی خرمشهر، قرار است در پویش «خانه ام خرمشهر» که از سوی حوزه هنری برگزار می شود، از مجسمه سردیس شهید «بهنام محمدی» در کنار سردیس هایی از شهید «سید محمدعلی جهان آرا» و شهید «محسن وزوایی» رونمایی شود. به همین بهانه با «قدرت الله معماریان» که از پیشکسوتان عرصه مجسمه سازی به شمار می آید و سازنده سردیس شهید «بهنام محمدی» است  به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

قدرت الله معماریان می گوید: «بهنام محمدی» نوجوان شجاعی بود. او با وجود سن کمی که داشت در خرمشهر ماند و جنگید و در نهایت شهید شد، این ایثارگری برای من قابل ستایش بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم که پرتره این شهید را بسازم. مجسمه پرتره  «بهنام محمدی» قرار بود سال گذشته رونمایی شود ولی متاسفانه  به دلیل حادثه متروپل این اتفاق میسر نشد. این مجسمه قرار است در پویش «خانه ام خرمشهر» رونمایی شود.

معماریان ادامه می دهد: من مجسمه های پرتره متعددی از شهدا ساختم که می توان به مجسمه شهید «حسین فهمیده»، دیگر شهید نوجوان اشاره کرد.  ولی به نظر من مهمترین آنها سردیس شهید « بهنام محمدی» است .

این مجسمه از بتون گلاسه ساخته شده و بسیار مقاوم است.  پتینه برنز روی آن کار شده و می توان گفت در نگاه اول برنز به نظر می رسد. ابعاد این مجسمه 70 در 90 سانت است.

سازنده مجسمه شهدا

معماریان می گوید: در طی این سال ها برای شهدای خرمشهر و آبادان  مجسمه ها متعددی و بزرگی ساختم و

از ساختن سردیس شهدا احساس رضایت می کنم و می توانم بگویم با این کار یک جور ادعای تکلیف نسبت به آنها می کنم. به بیان ساده تر وقتی پرتره شهدا را می سازم از چهره آنها حس می گیرم و در حین ساختن با آنها حرف می زنم. به تعریف دیگر می توانم بگویم با این مجسمه ها زندگی می کنم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha