۱۴۰۲.۰۲.۰۹

پایگاه ادبی «اثرخانه» که زمستان سال گذشته و همزمان با ایام دهه فجر در حوزه هنری افتتاح شد، این روزها با استقبال خوبی از سوی فعالان حوزه ادبیات روبه‌رو شده است. تیمور آقامحمدی، معاون مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری می‌گوید: پایگاه ادبی «اثرخانه»، خانه تحلیل و نقد آثار ادبی است. با توجه به وضعیت آفرینش‌های ادبی در سطح کشور و همچنین مراکز استانی برآن شدیم که یک فرصت ویژه در اختیار علاقه‌مندانی که تمایل دارند آثارشان به محک نقد گذاشته شود ولی فرصت و یا امکان دسترسی به انجمن‌ها، جلسات و کارگاه‌های ادبی را در تهران و سایر شهرها ندارند، قرار دهیم و این فرصت از طریق پایگاه ادبی «اثرخانه» صورت گرفته است.» در ادامه مهمترین بخش های گفت و گو با معاون مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری را می‌خوانید.

«اثرخانه» و عدالت آموزشی

 پایگاه ادبی «اثرخانه» با این هدف که یک عدالت آموزشی و کاربردی را برای فعالان ادبی در دو حوزه  شعر و داستان ایجاد کند، راه اندازی شده است. به بیان ساده تر «اثرخانه» مدرسه ای برای نویسنده شدن و شاعر شدن است.

عضویت در «اثرخانه»

برای عضویت در این سامانه علاقه‌مندان به راحتی با یک گوشی همراه می‌توانند ثبت نام کنند، بعد از ثبت شماره تماس، پیامکی ارسال می‌شود، به واسطه این پیامک عضو سامانه می‌شوند. در مرحله بعد از عضویت کاربر دارای پروفایل و حساب کاربری می‌شود و بعد از آن امکان رصد آثار وجود دارد و از این طریق اثر خود را بارگذاری می‌کند.  اثر ارائه شده توسط سردبیر محتوایی به منتقد مربوطه ارجاع داده می‌شود. و در نهایت این فرآیند از طریق پیامک به کاربر اطلاع داده می‌شود. از طرفی منتقد به واسطه حساب کاربری و پیامکی که دریافت می‌کند مطلع می‌شود که اثری جهتی نقد به او ارجاع داده شده است؛ سپس بعد از نقد اثر آن را در پایگاه بارگذاری می‌کند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت، هم اثر ادبی و هم نقد ادبی به همراه  نکات آموزشی همزمان منتشر می‌شود.

هدف «اثرخانه»

هدف پایگاه ادبی «اثرخانه» در مرحله اول فراهم کردن  بسترهای لازم برای جذب  آثار ادبی از سراسر کشور و حتی آثار ایرانیان مقیم خارج از کشور است. افتتاح این پایگاه در دهه فجر بوده است. به یقین در طی زمان ظرفیت‌ها و امکانات بیشتری را فراهم خواهیم کرد. این پایگاه مقالات مکتوب آموزشی را نیز به طور جدی دنبال می‌کند. در کنار مطالب مکتوب از اساتید می‌خواهیم نکات آموزشی را در حوزه شعر و داستان ضبط کنند، و ما آن را به صورت بسته‌های تصویری بر روی سایت قرار می‌دهیم. در کنار این فرآیند امکان ثبت نظر و همچنین امتیاز دادن به اثر را فراهم خواهیم.

شناسایی آثار شاخص در «اثرخانه»

یکی دیگر از برنامه‌های این پایگاه شناسایی آثار شاخص است. و از این آثار در برنامه‌های متنوع مرکز آفرینش‌های ادبی در ستاد و مراکز استانی استفاده خواهیم کرد.

برنامه‌های متنوع «اثرخانه»

ما برنامه‌های متنوعی برای پایگاه ادبی «اثرخانه» داریم و بر همین اساس تبلیغات گسترده‌ای همچون زیرنویس برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی و همچنین بسته‌های تبلیغی گرافیکی در نمایشگاه کتاب نیز خواهیم داشت. از همه این فرصت‌ها برای معرفی هرچه بهتر این پایگاه ادبی که به رایگان در اختیار فعالان ادبی قرار می‌گیرد استفاده خواهیم کرد. در واقع از این طریق می‌خواهیم بستری برای علاقه‌مندان در جهت نقد آثار ادبی و همچنین مشارکت در این پایگاه ایجاد کنیم.

آثار ارائه شده «اثرخانه»

در همین مدت زمان کوتاه 106 کاربر فعال داریم که آثار ادبی مختلفی را در سامانه بارگذاری کردند و همچنین آثار دیگری در حال نقد شدن و نیز در فرآیند انتشار هستند. 10 مقاله منتشر شده و مقالاتی نیز در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. 16 منتقد ادبی نیز در این پایگاه حضور دارند. این اهداف که ذکر شد در مرحله اول روند کاری پایگاه ادبی «اثرخانه » است.

«اثرخانه » مدرسه‌ای برای نویسنده شدن و شاعر شدن

برآن هستیم پایگاه ادبی «اثرخانه» را به یک سامانه جامع تبدیل کنیم و بر همین اساس به یک مدرسه برسیم. منظور از مدرسه این است که کاربر وارد یک فضای آموزشی می‌شود و از نقطه نظرات استادان بهرمند می‌شود و در جهت ارتقای کارهای خود به کسب تجربه و دانش بپردازد. این مدرسه به مفهوم ذکر شده‌اش زمانی اتفاق می‌افتد که ما به لایه‌های مختلف و به موارد گوناگون پایگاه نظر داشته باشیم.

«اثرخانه» و نمایشگاه کتاب

برای رسیدن «اثرخانه» به یک مدرسه برنامه‌هایی را مد نظرمان قرار داده‌ایم. برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تبادل تجربه یکی از این برنامه‌ها است. این جلسات در  6 جلسه با 12 استاد داستان‌نویسی و شعر در نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد.  به عبارت دیگر 6 برنامه داریم که در هر برنامه 2 داستان‌نویس یا 2 شاعر به همراه یک مجری درباره نکات آموزشی در حوزه داستان‌ و شعر در نمایشگاه کتاب صحبت می‌کنند. این برنامه با عنوان برنامه‌های جانبی «اثرخانه» در نمایشگاه کتاب اجرا می‌شود.

اشخاصی که به نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند قاعدتاً کتاب‌خوان هستند، مخاطبان «اثرخانه» کسانی هستند که علاقه‌مند مطالعه، کتاب و علاقمند آفرینش ادبی هستند. نمایشگاه کتاب فرصت بسیار خوبی است که ما از این دست مخاطبان دعوت کنیم که در «اثرخانه» مشارکت کنند. هر ساله نمایشگاه کتاب از 20 اردیبهشت برگزار و تا 30 همین ماه ادامه خواهد داشت.

مشارکت استادان، نویسندگان و شاعران با «اثرخانه»

به نظر من «اثرخانه» زمانی می‌تواند به اهداف خود برسد که با مشارکت اساتید، نویسندگان و شاعران همراه شود. به بیان ساده تر ما می‌خواهیم  این بستر برای مخاطب فراهم شود که وقتی در جستجوی یک مطلب آموزشی است به «اثرخانه» مراجعه کند. به عبارت دیگر ما مطالبی که یک نویسنده و یا یک شاعر در مسیر داستان‌نویسی و یا شاعری‌اش طی کرده است که به چه ابزارهایی نیاز داشته، ما سعی می‌کنیم این تجربیات را در قالب بسته‌های متنوع آموزشی در این پایگاه ارائه کنیم. همسو با این اهداف آنچه که مد نظرمان است برگزاری محیط‌های گفت‌وگو در مراکز استانی است. به بیان ساده‌تر فراهم کردن شرایط گفت‌وگو بین مخاطبان و استادان در استان‌ها از اهداف تعیین‌شده در «اثرخانه» است. که مخاطب به ضرورت کسب تجربه و دانش در عرصه ادبیات واقف شود و به پایگاه «اثرخانه» مراجعه کند.

منتقدان و «اثرخانه»

ما از پیشکسوتان و همچنین از جوانان به عنوان منتقد در این پایگاه ادبی استفاده می‌کنیم. مسأله‌ای که وجود دارد این است منتقدانی که به «اثرخانه» می‌آیند باید وجه معلمی داشته باشند، و تمایل داشته باشند که تجارب و دانش خود را در اختیار علاقه‌مندان عرصه نویسندگی و شعر بگذارند. از این جهت ما سعی کردیم که از تهران و سایر شهرها منتقدانی را به پایگاه ادبی «اثرخانه» دعوت کنیم.

تأکید «اثرخانه» بر نقد

اثرخانه در پی آن است که هم کسب دانش و تجربه را دنبال کند و هم به این نکته تاکید دارد که «نقد» باعث پیشرفت خواهد شد. به عبارت دیگر همه ما در طول زندگی نیازمند نقد هستیم؛ یعنی اگر منتقدان دلسوز و صاحب تجربه، نکات خود را در اختیار ما بگذارند درواقع به ما کمک می‌کنند که گامی به جلو برداریم. ما نقد را به عنوان نیروی محرکه می‌دانیم که می‌تواند ما را اصلاح کند و مرحله به مرحله پیش ببرد. و ضرورت نیاز به نقد را در پایگاه ادبی «اثرخانه» احساس می‌کنیم.

از منتقدانی که با ما همکاری می‌کنند و کسانی که به پایگاه ادبی «اثرخانه» مراجعه می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم. ما بازخوردهای بسیار خوبی را در این مدت دریافت کرده‌ایم. این پیام‌ها و بازخوردها سبب ایجاد انگیزه دو چندان برای ادامه در این مسیر و رسیدن به اهداف مد نظرمان شده است و در تلاش هستیم پایگاه ادبی «اثرخانه» را به یک سامانه جامع نقد و تحلیل آثار ادبی و یک مدرسه ای برای نویسنده و شاعر شدن تبدیل کنیم.

علاقمندان برای استفاده از خدمات پایگاه «اثرخانه» می‌توانند به نشانی http://asarkhaneh.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha