۱۴۰۲.۰۱.۲۶

اسلام‌زاده فیلمساز متولد ۱۳۵۹، اهل مشهد است و به سفر و مستندسازی به ‌ویژه در مناطق بحرانی و جنگ‌زده علاقمند است. در دهه ۸۰ با اندیشه‌های دکتر علی شریعتی آشنا شد که برای او نقطه عطفی در زندگی‌اش بود. در سال ۱۳۸۲ ویدئویی از سخنرانی‌های دکتر شریعتی با عنوان «از کدامین قبیله‌ای؟» ساخت و همراه جمعی از دوستان موسسه فرهنگی «آرمان» را در مشهد تاسیس کرد. در آرمان بود که کم‌کم به ساخت و تهیه‌ی مستند روی آورد. آشنایی با سیدمحسن اصغرزاده برادر مستندساز شهید سیدابراهیم اصغرزاده؛ سبب علاقمندی او به آثار ابراهیم و تولید مستند شد. نخستین مستند او «دژبان شرق» نام دارد و در سیستان و بلوچستان کار شده.

همکاری با موسسه فرهنگی میثاق و پس از آن روایت فتح به گسترش کار مستندسازی انجامید. بیشتر مستندهایی که کار کرده در مناطق جنگی و بحرانی کشورهای افغانستان، پاکستان، لیبی، سوریه، عراق، لبنان، چین، روسیه، ترکیه و ونزوئلا بوده. پس از کودتا در لیبی و سرنگونی حکومت معمر قذافی به لیبی رفت و «اسرار زندان ابوسلیم» را در سال ۱۳۹۱ کار کرد.

مستند  «تنها میان طالبان» به کارگردانی او در سال ۱۳۹۴ ساخته شد و جایزه‌ی بهترین فیلم بلند مستند را از چهل‌وچهارمین جشنواره فیلم و ویدئوی آتن در سال ۱۳۹۶ گرفت. در این کار، او این فرصت استثنایی را یافت که با رهبران طالبان دیدار و گفت‌وگو کند.

به عقیده صاحب نظران ساخت این مستند در ژانر «مستند بحران» یک اتفاق منحصر به فرد است. این مستند برای اولین بار در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده رفت و در بخش مستند نیمه‌بلند، تندیس شهید آوینی را از آن خود کرد. همچنین این مستند برنده بهترین فیلم بخش مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ماربیا شد.

مستند  «تنها میان طالبان» در لیست فروش شرکت پخش فیلم اسپرسو در انگلستان نیز قرار گرفته‌است. این مستند در سال ۲۰۱۷ بنابر اعلام نظر هیئت داوران، متشکل از مارگریت روریسون، شیلا ویلسون و دنی لونتال جایزه بهترین فیلم بلند مستند را در جشنواره بین‌المللی فیلم آتن دریافت کرد. همچنین در بخش مسابقه جشنواره‌های آسیاپاسیفیک ۲۰۱۶، حقوق بشر میلان ایتالیا ۲۰۱۷، اسماعیلیه مصر ۲۰۱۷، تین لاین ایالت تگزاس آمریکا ۲۰۱۷ حضور داشته‌است.

اسلام‌زاده در سال ۱۳۹۴، هنگام کار درباره‌ی گروه‌های تروریستی در شهر «تکریت» عراق، توسط داعش مجروح شد، او در سال ۱۳۹۹ به انجمن مستندسازان سینمای ایران پیوست.

از دیگر فعالیت‌های اسلام‌زاده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارگردانی مستند «آقای دادستان» دربارهٔ زندگی اسدالله لاجوردی ۱۳۹۶، مستند «اهل سنت در ایران» (این مستند بیش از دو میلیون بازدید در یوتیوب داشته‌است) (یک میلیون دویست هزار بازدید به زبان انگلیسی و حدود ۳۰۰هزار به زبان عربی و فارسی)، مستند به دنبال صلح، تصویربرداری و کارگردانی مستندهای «شیخ صباح»،‌ «روز ناتمام من و فرمانده»، «مدافعان آمرلی» ۱۳۹۳،‌ «کوثر» ۱۳۹۳،  مستند بلند «پیمان‌های پنهان»،‌مستند «سفر به دیار پشتون‌ها»،‌تصویر برداری مستند «به نام آزادی» پائیز ۱۳۹۱،  مجموعه مستند ۸ قسمتی «قیام صحرا»، کارگردانی و تصویر برداری مستند «مادران انقلاب»،  «رو در رو با قهرمان»،‌  «دلباخته» (در مورد دیپلمات‌های حادثه تروریستی مزار شریف) (کاری مشترک به همراه سید محسن موسوی) ۱۳۹۰و .... کارگردانی زندگی میان پرچم‌های جنگی در سال ۱۳۹۷،‌تهیه کننده مستند کرار و  مرهم

وی همچنین تدریس دوره‌های آموزشی را نیز در کارنامه خود دارد که مجموع آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسلام‌زاده در معرفی خود می‌گوید: کار مستندسازی را از سیستان و بلوچستان در سال 1383 آغاز کردم و در ادامه آثاری در مورد اهل تسنن در کردستان و دیگر شهرهای کشور ساختم. بعدها هم در سال 1389 با ورود به پاکستان و ساخت مستند از وضعیت آن وارد حوزه بین‌الملل شدم و این حوزه را در کشورهای لیبی، افغانستان، لبنان، سوریه، عراق، ترکیه، چین، روسیه و چند کشور دیگر ادامه دادم.

 از سال 1390 تا کنون بیشتر تمرکز خود را روی افغانستان گذاشته ام و آثار بسیاری را در این زمینه تولید کرده ام. طی این 12 سال گذشته علاوه بر حوزه بین‌الملل نیم نگاهی نیز به داخل کشور داشتم و آثاری با موضوعات مفاسد اقتصادی و پویایی اقتصادی تولید کردم که مورد استقبال قرار گرفت و در جشنواره‌های گوناگون جوایزی را کسب و در بخش‌های گوناگون نیز نامزدی های بسیاری را تجربه کرد.

اسلام‌زاده ادامه  می دهد: آثار مستند مذکور در جشنوارهای گوناگون داخلی و خارجی از جمله سینما حقیقت، فجر، عمار، جشنواره بین‌المللی فیلم آتن، دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ماربیا و چندین جشنواره دیگر حضور داشتند و رتبه‌هایی را کسب کردند.

سال موفق 1401

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور افغانستان برای پیشبرد پروژه ای تازه به سر می‌برد، در خصوص نامزدی اش برای چهره سال هنر انقلاب گفت: انتظار نداشتم که آثار تولیدی و فعالیت‌های یکساله گذشته من اینچنین مورد توجه قرار گیرد و بسیار شگفت زده شدم. سال 1401 سال پر باری به لحاظ کاری برای من بود که یکی از آنها ساخت مستند «پاییز پنجاه سالگی» است. این مستند روایتی است از دوران فرماندهی شهید سلیمانی در منطقه جنوب‌شرق کشور است که از زبان محمّد جمالی؛ همراه سالیان دراز شهید سلیمانی و سردار شهید مدافع حرم، بیان می‌شود. وی افزود: پاییز پنجاه سالگی برای نخستین بار در شانزدهمین جشنواره مستند سینما حقیقت رونمایی شد و بعدها در چند سینما و مرکز فرهنگی نمایش داده شد.

 اسلام‌زاده گفت: یکی دیگر از مستندهایی که سال پیش به نمایش گذاشتیم و با اقبال خوبی هم مواجه شد مستند اجتماعی «هیچکس منتظرت نیست» بود که «روایتی از مرکز نگهداری زنان کارتن خواب در میدان شوش تهران» است.

 این اثر که با محور شخصیت سپیده علیزاده و یکی از مددجویان سابقش به نام مونا است ،  در کنار موضوع اصلی و پرداختن به شخصیت این دو، به قصه‌هایی از زنان کارتن‌خواب و بهبود یافتگان اعتیاد و معرفی الگوهای درست در توانبخشی این افراد می‌پردازد، این مستند در بسیاری از زندان های و کمپ‌های ترک اعتیاد نیز به نمایش گذاشته شدو بازخوردهای خوبی داشت.

اسلام‌زاده ادامه می دهد: همچنین مستند «میراب» که به موضوع چالش آبی دو کشور همسایه ایران و افغانستان می‌پردازد از دیگر آثار تولیدی من در سال پیش بود که با استقبال خوبی روبرو شد و تاثیرات قابل توجهی داشت.

وی با بیان اینکه مسائل آبی ایران و افغانستان در حوزه هیرمند یکی از چالش‌های میان دو کشور همسایه است که در این مستند از نگاه تازه به آن پرداخته شده است، افزود: این مستند که به موضوع حق آبه ایران از رود هیرمند و مشکلات سیستان می‌پردازد، محصول سازمان فرهنگی و هنری اوج است.

این مستندساز افزود: یکی دیگر از آثاری که سال گذشته ساختم و هنوز فرصت دیده شدن نیافته است به حوادث پاییز 1401 در سیستان و بلوچستان می‌پردازد و با عنوان «خاک مادر» در انتظار رونمایی و اکران است. آخرین اثر من در سال 1401 هم مجموعه مستندی بود با عنوان «چهار چرخ» که در 6 قسمت 52 دقیقه ای تولید شد. تولید این کار به کارگردانی مشترک بنده و آقای محمود عزیزی سه سال طول کشید و   در جذب مخاطب موفق بود. این مستند با نگاهی انتقادی به خودروسازی در ایران اسفند ماه سال گذشته از شبکه مستند روی آنتن سیما رفت.

اسلام‌زاده در مورد آثار در دست تولید خود گفت: مستندی که این روزها تصویربرداری اش به پایان رسیده و درگیر تدوین آن هستیم اثری است که در چهار کشور چین، روسیه، افغانستان و عراق فیلمبرداری شده است. گفتنی است که این مستند کمی کسری در تصاویر افغانستان داشت و هم اکنون برای رفع و تامین این تصاویر در افغانستان هستم.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود در افغانستان گفت: علاوه بر ساخت مستند از دیگر دلایل حضورم در افغانستان همین فعالیت‌های فرهنگی و هنری است که برای پیوند فرهنگی میان ایران و افغانستان تلاش می‌کند. هم اکنون در هرات هستیم و دو سه روز دیگر برای ادامه تصویربرداری ها و پیگری آن تلاش‌های فرهنگی به کابل خواهیم رفت.

اسلام‌زاده در ادامه برپایی هفته هنر انقلاب از سوی حوزه هنری را انگیزه ساز دانست و گفت: رویکرد تازه حوزه هنری و تغییر در شیوه معرفی چهره سال هنر انقلاب که منجر به گسترش آن در همه رشته‌های هنری شده است اقدام مبارکی است که بی شک روی تمامی هنرمندان به ویژه نسل جوان تاثیرگذار است و انگیزه بخش خواهد بود.

وی در پایان گفت: خوشحالم که نام من نیز میان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha