سید حسین فداییحسین، پژوهشگر هنرهای نمایشی کودک و نوجوان معتقد است: تاریخ جنگ و ایستادگی کشور برای کودکان و نوجوانان باید از زوایایی بیان شود که از آن درسهای زندگانی بگیرند و در امور آینده کشور که روزی به آنها سپرده خواهد شد بهرهمند شوند.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سید حسین فداییحسین، نمایشنامهنویس و پژوهشگر هنرهای نمایشی که فعالیتهای بسیاری در حوزه تئاتر کودک و نوجوان داشته است، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: هر جامعهای بخواهد مفهوم فرهنگ و یا انتظاری را که از نسل آینده خود دارد تثبیت و محقق کند، باید آن را برای قشر کودک و نوجوان خود که آینده کشور را به دست خواهند گرفت تعریف کند. این در حالی است که این امر مهم برای کودک و نوجوان ما شکل نگرفته است و از آن غافل بودیم.
فداییحسین افزود: اینکه ما بتوانیم فرهنگ دفاع و یا مقاومت که دامنه بسیار وسیعتری از دفاع و جنگ دارد را برای قشر کودک و نوجوان مفهومسازی کنیم تاکنون محقق نشده است. با اینکه در بسیاری از رویدادهای تئاتری خود که پشت سر گذاشتهایم از مهمترین مخاطب ما در مورد فرهنگ دفاع مقدس یعنی کودک و نوجوان غافل بودیم.
وی ادامه داد: بیشک باید کودک و نوجوان امروز خود را به سوی صلحطلبی، صبر و بردباری هدایت کنیم، اما این در حالی است که شرایط برای چنین کاری مناسب باشد و صلحطلبی و صبوری تا زمانی درست است که مورد حمله و تعارض قرار نگیریم. در نتیجه باید ضمن آموزش کودکان به حفظ آرامش خود در همه مواقع و دوری از تنشهای عصبی که از تصمیمگیری درست جلوگیری میکند، دفاع از حق و مقاومت در برابر ظلم و زور را هم یاد داد، که این کاری دشوار است.
فداییحسین در همین راستا افزود: بیشک باید از بدی، منفوری و ویرانیهای حاصل از جنگ برای کودکان گفته شود و راههای بهتری برای دستیابی به حق و حقوق خود جایگزین کنیم، اما همزمان باید روحیه ایستادگی، مبازره و مقاومت را در آنها تقویت کرد. در عین حال کودکان را از اقدام به جنگ و درگیری منع کنیم و به آنها اندیشیدن و عمل بر اساس تفکر درست و اساسی را آموزش دهیم.
این پژوهشگر هنرهای نمایشی کودک و نوجوان در ادامه گفت: جلوی قلدر و قلدریهایش باید ایستاد و کوتاهی در برابر او موجب تقویت قلدریهایش میشود. این واقعیتی است که کودکان و نوجوانان ما باید بدانند و راههای درست مقابله با آن را به شیوههای گوناگون از جمله تئاتر و هنرهای نمایشی یاد بگیرند. یکی از راههای مقابلههای آن جنگ است؛ در حالیکه بسیاری راههای دیگری هم هست که گاهی سازندهتر از جنگ است.
وی افزود: تاریخ جنگ باید برای کودکان و نوجوانان گفته شود، اما برای آنها باید از زوایایی گفته شود که از آن درسهای زندگانی بگیرند و در امور آینده کشور که روزی به آنها سپرده خواهد شد بهرهمند شوند.
انتهای پیام/
نظر شما