یک مورخ تاریخ به تشریح اهمیت قیام مردم پیشوای ورامین در حمایت از امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: «قیام ۱۵ خرداد مردم پیشوا» در حقیقت شالوده انقلاب اسلامی بود.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، شب خاطره «قیام ۱۵ خرداد» شامگاه پنجشنبه،۱۲ خرداد بهمناسبت قیام ۱۵ خرداد به همت حوزه هنری استان تهران و جمعی از مسوولیت شهرستانی در صحن امامزاده جعفربنموسی کاظم (ع) پیشوا برگزار شد.
این مراسم با قرائت آیاتی از کلامالله مجید توسط ولیاله جُنِیدی، پخش سرود جمهوری اسلامی و پخش کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون شهدا آغاز شد.
علایی: «قیام 15 خرداد پیشوا» جان امام خمینی (ره) را خرید
در ابتدا، «محمدتقی علایی» پدرشهید، جانباز و شاعر انقلابی به دعوت «رسالت بوذری» مجری برنامه روی سن آمد و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد پیشوا به ذکر خاطرهای پرداخت و اظهار داشت: روز ۱۵ خرداد سال 42 که مصادف با ۱۲ محرم بود من در صحن امامزاده جعفربنموسی کاظم (ع) پیشوا مشغول نوحهخوانی بودم. مضمون نوحه چنین بود که «شیعیان حسین! مردانه باشید/ در عزاداریتان، جانانه باشید/ نعره بکشید همچو حر رشید/ زنده بادا حسین، مُردهبادا یزد...». حاج عباس رحیمی و حاج اصغر شیروانی نزدیک حوض امامزاده کنار من آمدند و گفتند دیشب گارد شاهنشاهی به خانه آیتالله خمینی ریخته است و ایشان را از قم به تهران آوردهاند و تعدادی از مردم قم که قیام کردهاند را هم کشتند.
وی افزود: همانجا بود که من مضمون نوحه را عوض کردم و فضای عزاداری نیز تحت تأثیر قرار گرفت. بعداً در اشعارم گفتم «نبرد یاد هرگز ماه خرداد/ قیام پیشوا تا باقرآباد/ که شد کشته عزیزانی چو شمشاد/ ز دست فرقه مزدور کافر/ شهیدان زندهاند الله اکبر/ هنوز خون عزت میزند جوش/ ابوالقاسم کنارش گشته خاموش/ و...»
این پدر شهید یه قیام مردم پیشوا در اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: مردم در اعتراض به دستگیری امام به سمت تهران در حرکت بودند که نیروهای شاهنشاهی روی پل باقرآباد جلوی ما ایستادند و به جمعیت حمله کردند و جمعیت منطقه را پراکنده کردند. آقا سید مرتضی طباطبایی جلودار جمعیت بود و عزتالله رجبی کنار او ایستاده بود و من نیز کنارشان ایستاده بود؛ رئیس ژاندارمری سر من را شکست و خون همه صورتم را فراگرفت.
این مداح درباره دستگیری خود بعد از قیام 15 خرداد گفت: شب 17 خرداد منزل من محاصره شد؛ همسر و بچههایم خواب بودند و مادر و مادر زنم و همسایهها نیز شاهد ماجرا بودند که وارد خانه شدند و تمام وسایل خانه را جستجو کردند تا اعلامیههای امام (ره) را پیدا کنند و در همین جریان من را دستگیر کردند؛ مادرم 7 ماه بهدنبال من بود تا خبری از من پیدا کند.
علایی با تأکید براینکه معتقدم قیام مردم پیشوا در 15 خرداد جان امام خمینی (ره) را خرید، گفت: رژیم به جان امام (ره) قصد کرده بود چراکه وقتی ما را دستگیر کرده بودند یک سرهنگ درباره ما گفت اینها همانهایی هستند که آمده بودند به دستگیری خمینی اعتراض کنند؛ اینها جان خمینی را دوباره خریدند. خودشان گفتند «خوب شد اینها بعد از عاشورا به تهران آمدند که اگر قبل از عاشورا این کار را میکردند اتفاق دیگری رقم خورده بود»، لذا 15 خرداد جان امام را خرید؛ نمونه قیام مردم پیشوا که یک جمعیت 5 هزارنفری 22 کیلومتر پیاده روی کند تا به تهران برسند وجود ندارد.
وی به تشریح ماجرای درگیری مردم با نیروهای ژاندارمری در 15 خرداد پرداخت و گفت: جلوی پل باقرآباد سرهنگی که رئیس ژاندارمری بود جلو آمد و گفت «به این مردم بگویید برگردید چون من دستور آتش دارم؛ عزتالله رجبی در جواب گفت اگر ما میخواستیم برگردیم نمیآمدیم، برگشتی در کار ما نیست». درگیری شروع شد و جمعی از ما شهید شدند و ما دستگیر شدیم و من 5 ماه در زندان شهربانی بودم؛ طیب حاج رضایی و دوستانش بند 3 بودند و ما بند 2 بودیم. یک روز سیدمجتبی تالاری که از بچههای میدانبار تهران بود آمد و گفت «طیب خان با شما کاری دارد؛ رفتم دیدم طیب یک دستمال دستش است و تکان میدهد. سلام کردم و گفت تو شعر و مرثیهسرایی و شاهنامه میخوانی؟، میخواهم شعری بخوانی تا من گریه کنم.
این شاهد عینی واقعه 15 خرداد مردم پیشوا به ذکر خاطرهای پرداخت و عنوان کرد: من وقتی از زندان آزاد شدم مادر حسین نوپرور مُرد؛ حسین نوپرور به بچههایش گفته بود به تقی (یعنی من) بگویید بیاید برای مادرم قرآن بخواند، من رفتم. حسین نوپرور زمان قیام 15 خرداد رئیس ژاندارمی باقرآباد بود و این خاطره را او همانجا برای من تعریف کرد و گفت در جریان قیام مردم پیشوا سهتا اتوبوس از تهران نیروی کمکی به پاسگاه باقرآباد اعزام شده بودند تا مردم پیشوا را کنترل کنیم؛ یک اتوبوس هم با سرگرد کاویانی از شهرری آمدند. نوپرور میگفت «سرهنگ بهزادی وقتی مردم را دید به من گفت برو مردم را برگردان، من گفتم اینجا من دیگر کارهای نیستم و تو مسئول من هستی اما توصیه میکنم با این مردم با سرنیزه و تفنگ حرف نزن؛ این مردم به ستوه آمدهاند و عقبنشینی نمیکنند»؛ اما سرهنگ بهزادی دستور آتش داد و اولین کسی که زمین افتاد سیدمرتضی طباطبایی و بعدش عزتالله رجبی بود؛ من خودم از چندجا مجروح شدم و داشتم نگاه میکردم چه کسانی شهید شدهاند. سید مرتضی گفت من زخمی هستم چیزی بدهید به پایم ببندم و حاج رمضانعلی عبدی پدر شهید حسین عبدی سفره نانی به پشتش بسته بود که آن را باز کرد و دور پای سیدمرتضی طباطبایی بستیم و میخواستیم برگردیم که دوباره ما را به رگبار گلوله بستند.
این پدر شهید درباره دادگاه شاهنشاهی پیرامون واقعه 15 خرداد گفت: ما بعد از دستگیری هفتهای 2 بار باید به دادگاه میرفتیم. سرهنگ آذرمهر رئیس دادگاه بود و همه روز در ابتدای شروع دادگاه میگفت «دادگاه شماره 23 ارتش شاهنشاهی به اتهام متهم ردیف اول تقی علایی و... »؛ متهم اجازه دارد از خودش دفاع کند و من بلند شدم و گفتم جناب سرهنگ آذرمهر! در مملکت ما زندهباد خمینی جرم است؟! من این حرف را 50 سال پیش در دادگاه شاهنشاهی گفتم چون از کسی نمیترسیدم. من در این راه پسر و دامادم شهید شدند و افتخار میکنم و بخاطر آنها هیچ چیزی از انقلاب نخواستم.
علایی در توصیهای به جوانان گفت: به مادرانتان احترام کنید و حوصله و صبر داشته باشید چون صبر برکت دارد؛ من نصف قرآن را زمانی که با آیتالله طالقانی و مهندس بازرگان و یدالله سحابی در زندان بودم، حفظ کردم.
در ادامه، رسالت بوذری پس از پخش کلیپ «روایت حبیب» با تأکید براینکه یکی از بهترین شبهای برنامه روایت حبیب پیرامون خاطره از شهید حاج قاسم سلیمانی در پیشوا برگزار شد، گفت: ما بهواسطه برنامه شبهای روایت حبیب استانهای مختلفی را از کرمان، اصفهان تا کردستان دیگرجاهای کشور رفته بودیم اما یکی از بهترین شبهای این برنامه در پیشوا بود.
شعرخوانی محدثی خراسانی برای امام خمینی (ره) و شهدای قیام 15 خرداد
سپس، «مصطفی محدثی خراسانی» شاعر مطرح روی سن آمد و گفت: بسیار خداوند را شاکرم که در این ایام شریف توفیق حضور در شهر حماسه و قیام را پیدا کردهام و سپس اشعاری را با موضوع رحلت حضرت امام خمینی (ره) و شهدای قیام 15 خرداد خواند.
خليل قرن
نگاهت روشن خورشيد
دلت دريا
دستت پرچم توحيد
زمين يکبار ديگر آسمان را ديد عشق را فهميد
*
خليل آسا رسيدي کفر در بتخانه ها لرزيد
*
دلت طوفاني فرياد
طنين نام تو فرياد شد در کوچه هاي قدس
جهان آکنده از عطر محمّد شد
*
سبک پرواز کردي
کوچ کردي با ضميري شاد
غروبت هم طلوعي جاودان در ياد
طلوع نيمة خرداد
طنين گام ابراهيم در بتخانه ها پيچيد
وطن آتش
وطن گل شد
گلوله
گل
گل فرياد
شکوه نيمة خرداد
رسيد از مشرق باور
کسي از نسل پيغمبر
وطن تشنه وطن در خون و خاکستر
وطن گل
گلشني پرپر
قیام از پیشوا
ازقم
قيام موسوي از وادي ايمن
هجوم رعشه بر ابناي اهريمن
سر آغاز رهايي از شب بيداد
طلوع نيمة خرداد
وی در ادامه این شعر را خواند.
طنین گام ابراهیم در بتخانه ها پیچید
وطن آتش وطن گل شد
گلوله گل گل فریاد
شکوه نیمه خرداد
رسید از مشرق باور
کسی از نسل پیغمبر
وطن تشنه، وطن در خون و خاکستر
وطن گل گلشنی پرپر
قیام از قم
قیام موسوی از وادی ایمن
هجوم رعشه بر ابنای اهریمن
سرآغاز رهایی از شب بیداد
طلوع نیمه ی خرداد
قیام موسوی از وادی ایمن
هجوم رعشه بر ابنای اهریمن
سرآغاز رها
در ادامه این مراسم، «کُمیک میشن ۱۵ خرداد» که توسط حوزه هنری استان تهران تولید شده بود، پخش و رونمایی شد.
حمید روحانی: قیام ۱۵ خرداد در حقیقت شالوده انقلاب بود
حجتالاسلام «حمید روحانی» مورخ انقلاب در ادامه با بیان اینکه مردم پیشوا فرزندان انقلاب، امام و پیروان راستین مقام معظم رهبری هستند، بررسی و ارزیابی هدف و چرایی برگزار کنندگان قیام 15 خرداد و اینکه چقدر نگاه و منویات، آمال و آرزوهایشان امروز محقق شده است را مهم دانست و در پاسخ به اهمیت پیشوا در قیام 15 خرداد اظهار داشت: قیام ۱۵ خرداد در حقیقت شالوده انقلاب بود چون ویژگیها و برنامههایی داشت که بسیار سازنده و تحولآفرین بود؛ اولین ویژگی قیام کنندگان قیام این بود که آنها بهدنبال اجرای منویات امام (ره) و پیرو ولایت و امامت بودند و دنبال نان و آب و کار و کسب نبودند.
وی به روایت قیام کنندگان 15 خرداد اشاره کرد و گفت: قیام کنندگان خودشان برای من تعریف میکردند که «ما روی زمینهایمان مشغول زراعت بودیم و وقتی بلندگوی مسجد اعلام دستگیری امام کرد همه کارشان را تعطیل کردند و برای دفاع از امام آمدند»؛ این اولین ویژگی قیام کنندگان ۱۵ خرداد بود که پیرو ولایت بودند و در راه اجرای منویات حضرت امام (ره) تلاش و کوشش کردند.
این محقق و مورخ تاریخ آمادگی برای شهادت را دومین ویژگی بارز قیام کنندگان 15 خرداد دانست و تأکید کرد: قیام کنندگان 15 خرداد دست از زندگی شسته بودند و از مرگ پروا نکردند؛ آنها در راه رهبری و ولایت شهادت را برگزیدند و آنهایی که زنده ماندند همان راه شهدا را ادامه دادند.
حجتالاسلام روحانی مقاومت را سومین ویژگی قیام کنندگان 15 خرداد دانست و ادامه داد: اینجور نبود که قیام 15 خرداد در همان روز پایان بپذیرد بلکه این قیام دنبال شد و در حقیقت از 15 خرداد سال 42 تا بهمن سال 1357 زندانهای شاه از قیام کنندگاه 15 خرداد خالی نشد چراکه مردم بهدنبال این بودند که راه را بهثمر برسانند و نستوه و مقاوم بودند و در حقیقت پیرو راه امام حسین (ع) بودند چراکه راه حسین متوقف نمیشود و تا پایان جهان ادامه دارد لذا پیروان حسین باید همین روش را دنبال کنند. مردم قیام 15 خرداد واقعا تسلیم ناپذیر و سازش ناپذیر بودند و پای آن ایستادند.
وی پیام قیام کنندگان 15 خرداد را پیروی از ولایت و امامت دانست و عنوان کرد: مردمان راست قامت 15 خرداد 42 آگاهی سیاسی داشتند و اینگونه نبودند که کورکورانه حرکتی کرده باشند؛ امام خمینی(ره) در مقطع بسیار کوتاهی یعنی از 16 مهرماه 1341 که نهضت را آغاز کردند تا 15 خرداد 42 که چندماهی بیشتر نیست به مردم رشد و آگاهی زیادی داد بهطوری که مردم میدانستند هدف چیست. در ادامه رژیم شاه هر ترفند و توطئه ای مثل اصلاحات ارضی و تقسیم اراضی را به کار گرفت نتوانست مردم را فریب دهد؛ اینها نتیجه درسهایی مثل وفداری به امام (ره) و ولایت بود که مردم از 15 خرداد گرفته بودند.
این مورخ تاریخ درخصوص سیر تاریخی اتصال قیام 15 خرداد تا 22 بهمن گفت: مردم بر اثر روشنگریهای حضرت امام خمینی (ره) و یاران ایشان راه را یافته بودند؛ وقتی امام از زندان آزاد شد درحالی که رژیم شاه بخاطر اینکه امام را زیر سوال ببرد در روزنامهها اعلام کرد: امام با دولت در انقلاب «شاه و ملت» تفاهم کرده است! امام در سخنرانی روز 26 فروردین 43 در مقام تکذیب این دروغ فرمود «خمینی اهل سازش نیست و فکر نکنید اگر من با شما سازش کردم، مردم با شما سازش میکنند؛ مردم راه را پیدا کردهاند و مرحبا ای ملت اسلام»، امام اهل گزافهگویی نبود و اینکه گفت مردم راه را یافتهاند واقعاً دریافته بود که چنین است.
وی با تأکید براینکه بعد از قیام 15 خرداد در هر مقطعی تظاهرات ضد شاهنشاهی وجود داشت، افزود: با اینکه 15 خرداد منجربه حمام خون شد و باید مردم کنار میرفتند و دست از مبارزه میکشیدند اما دیدیم که مردم ایستادند و بعد از 15 خرداد هفتهای نگذشت که مردم مجدد تظاهرات کردند و به صحنه آمدند. در هر فرصتی تظاهرات و درگیری بود علیرغم اینکه رژیم دستگیر و شکنجه میکرد و در زندانها پای افراد را اره میکردند، چشم در میآورد و ناخن میکشیدند و.. این روش ادامه پیدا کرد و مردم عقب نرفتند و ساکت نشدند و دست از مبارزه نکشیدند و مردم شهید دادند اما ایستادند، این ایستادگی و مقاومت درس بزرگی است یعنی اینکه تا وقتی یک ملت مقاومت و ایستادگی دارد، راه ادامه پیدا میکند.
روحانی به سخنرانی شاه در سال 57 اشاره کرد و گفت: وقتی شاه متوجه فروپاشی رژیم شد ترفندی بهکار بست و سخنرانی کرد و گفت «صدای انقلاب شما را شنیدم؛ به شما قول میدهم روشها عوض شود و بیقانونی نباشد و عدالت حاکم شود و...»؛ او بخاطر اینکه احساسات و عواطف مردم را تحریک کند، گفت «سلطنت موهبتی الهی است که از جانب ملت به شاه تفویض شده است»؛ وقتی شاه چنین حرفی میزند کسانی که آگاهی ندارند دچار تردید میشوند که سازش کنند و کنار بیایند اما مردم بهقدری آگاهی داشتند که نهتنها فریب نخوردند که حتی منتظر دستور امام (ره) نشدند و بلافاصله در جواب محکمی به شاه که من در تلویزیون فرانسه دیدم روی پارچهنوشتهها نوشته بودند «مرگ موهبتی الهی است که از جانب ملت به شاه تفویض شده است»؛ این نشان از آگاهی و رشد مردم بود که فریب نخوردند؛ در ادامه شاه بختیار را آورد تا مردم را فریب دهد که مردم شعار میدادند «ما میگیم خر نمیخوایم؛ پالان خر عوض میشه؛ ما میگیم شاه نمیخوایم نخست وزیر عوش میشه»!. این رشد و آگاهی مردم از 15 خرداد شروع شد و تا بهمن 57 و حتی بعد از پیروزی انقلاب ادامه پیدا کرد چراکه بعد از انقلاب توطئههای زیادی علیه ملت و انقلاب بهکارگفته شد، از جنگ تحمیلی تا ترورهای وحشتناک که هیچکدام از این نقشهها تا به امروز نتوانست مردم را از راه به در کند.
این مورخ به موج آفرینی سرود «سلام فرمانده» اشاره کرد و گفت: محتوای این سرود بازگو کننده قیام امام خمینی (ره) و آرمانها و خواستههای ایشان است و آنهایی که میخواهند راه امام را ببندند بهانههای زیادی را برای ضربه به این سرود میتراشند و میگویند اسم امام در این سرود نیست؛ بله اسم نیست اما راه و مکتب امام هست. لذا دشمن در انحراف مردم از راه امام تلاش میکند و این ملت عزتمند علیرغم مشکلات در صحنه ایستاده است.
وی به تشریح ویژگیهای شخصیت امام خمینی (ره) و تفاوت ایشان با دیگر فقها و مراجع پرداخت و اظهار داشت: امام خمینی (ره) زمان شناس و عالم به زمان بود؛ اگر کسی زمانشناس نباشد نمیداند باید کی قیام کند و چه زمانی صبر کند. ایشان بعد از شهریور 20، ملی شدن صنعت نفت و حرکت نواب صفوی، در دهه 30 فرصتهای زیادی برای قیام داشت اما حرکت نمیکند چراکه ایشان درک میکند که دهه 40 شرایط مناسب برای حرکت است.
روحانی اسلام شناس بودن را ویژگی دیگر امام خمینی (ره) دانست و تأکید کرد: امام خمینی اسلام را با تمام وجود درک کرده بود و در زندگی به کار بسته بود. این نبود که فقط اسلام را در میدان عبادت و سیاست و اقتصاد بشناسد بلکه ایشان در همه زمینهها افقه فقهاء بود. ایشان دشمن را خوب میشناخت و در زمانی که کسی آمریکا را دشمن نمیدانست فریاد ضد آمریکایی سر میزد بود.
انتهای پیام/
نظر شما