۱۴۰۰.۱۲.۲۱

پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز عصر پنجشنبه ۱۹ اسفند‌ماه 1400 با موضوع ویژه درختکاری و فضای سبز با صابر قدیمی، حضور عباس احمدی و جمعی از طنزپرداز قمی و علاقه‌مندان به طنز در سالن سینما آوینه قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز عصر پنجشنبه ۱۹ اسفند‌ماه 1400 با موضوع ویژه درختکاری و فضای سبز با صابر قدیمی، حضور عباس احمدی و جمعی از طنزپرداز قمی و علاقه‌مندان به طنز در سالن سینما آوینه قم برگزار شد.

در حالی که قرار بود قمپز پنجاه‌وچهارم در بهمن‌ماه برگزار شود، به دلیل اوج‌گیری سویه امیکرون به صورت مجازی برگزار شد تا مخاطبان قمپز چشم به راه اسفند ماه بمانند و سهم آنها از آخرین قمپز قرن یک محفل حضوری باشد نه مجازی!

در شرایطی که اهالی قمپز عادت دارند در آخرین چهارشنبه هر ماه منتظر برگزاری این شب شعر طنز باشند اما به‌دلیل حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری و خانه‌تکانی‌های دقیقه نودی و انباشت برنامه‌های آخر سال، قمپز پنجاه‌وچهارم یک ‌هفته زودتر برگزار شد.

صابر قدیمی، شاعر، ترانه‌سرا، طنزپرداز، مجری و نویسنده کتاب «طرز طنز» که با برنامه‌های متعدد طنز رادیو و تلویزیون و مطبوعات همکاری دارد، مهمان آخرین محفل قمپز قرن بود. او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ مهمان قمپز سی‌وسوم شده بود و از آخرین حضورش حدود چهار سال می‌گذشت و رفقای قمی او حسابی دلتنگ دیدارش بودند.

قمپز پنجاه‌وچهارم با دقایقی تأخیر آغاز شد تا یار «قدیمی» عباس احمدی خود را به مراسم برساند. احمدی، برنامه را با نقیضه‌ای از شعر معروف عباس یمینی شریف با مطلع «به دست خود درختی می‌تکانم/ دو دستی شاخه‌اش را می‌شکانم/ دو تا میخ از برای یادگاری/ درون ساقه آن می‌تپانم...» آغاز کرد.

مشکل همیشگی سالن

احمدی در ادامه با جمله: «فرمود که من قدیمی هستم و روزی به دردت می‌خورم»، صابر قدیمی را به جایگاه دعوت کرد و از او خواست در همان ابتدا به پشت تریبون برود و شعرش را بخواند و به درد بخورد! قدیمی نیز با پوزش از تأخیر برای حضور در برنامه گفت که حتی فرصت نکرده دستی به سر و روی محاسنش بکشد، احمدی نیز پاسخ داد همان بهتر که محاسن را نزدی تا معایبت پیدا شود!

«قدیمی» به نام خانوادگی خود وفادار ماند و یکی از اشعار قدیمی خود با عنوان «خمریه مدرن» را خواند که مجری برنامه در واکنش به آن گفت: «ساقی‌نامه مدرن» بود.

در ادامه احمدی از مصیبت همیشگی برای پیدا کردن مکان مراسم گلایه کرد و ادامه داد: «این همه سالن در این شهر وجود دارد اما گویا متولیان قم تصور دیگری از کار فرهنگی دارند که سالن به قمپز نمی‌رسد.»

دبیر دفتر طنز حوزه هنری قم به موقعیت مکانی سالن سینما آوینه در محله هشت‌متری لوله قم اشاره کرد و گفت: «این منطقه از محله‌های فرهنگی و معروف قم است که پیش‌تر نیز سی‌امین محفل قمپز را در شرایطی که بسیاری از مخاطبان امروز برنامه به دنیا نیامده بودند، با طنزپردازانی از استان یزد در این سالن برگزار کردیم.»

در باب فضای سبز و درختکاری

پخش چند کلیپپ با موضوع درختکاری و اجرای میان‌برنامه «قمپزیسیون» با حضور سعید کشاورز و امینی‌طامه با موضوع حفظ و حراست از فضای سبز و کنایه به ماجرای نابودی درختان پارک سالاریه و پارک دورشهر قم از دیگر بخش‌های این محفل بود.

قدیمی در بخش دیگری از برنامه به گرانی آجیل در بازار شب عید اشاره کرد و یکی از رباعیات خود را خواند: «آجیل‌فروشان به خدا فکر کنید/ یا اینکه به حال و روز ما فکر کنید/ آجیل بدون مغز دیشب می‌گفت/ باید به فرار مغزها فکر کنید».

محمد جواد طاهری‌کیا، حسن رحمانی‌نکو، احمد رفیعی، معصومه بازگیر، سید مصطفی فاطمی، علی بهاری، علی سلیمیان و ریحانه فرضی از جمله شاعرانی بودند که پشت تریبون قمپز رفتند و آثار طنز خود را با موضوع درختکاری، هالک ایرانی، خانه تکانی، گرانی، نقد رسانه ملی و شوخی با مسئولان در قالب شعر و نثر خواندند و با استقبال گرم مخاطبان سالن مواجه شدند.

در این میان سید شهاب جدّا و حسین صادقی دو شاعر طنزپردازی بودند که اشعار خود را با لهجه قمی خواندند و مورد استقبال قرار گرفتند. جدّا در شعر خود مثل همیشه کوه «دو برادران» را مخاطب خاص خود قرار داده بود که عباس احمدی نیز در واکنش گفت ما همچنان در جست‌وجوی دلیل علاقه شاعر به این کوه هستیم!

سید جواد یثربی آخرین شاعری بود که به پشت تریبون رفت و بداهه‌سرایی جمعی از شاعران قمپز را با موضوع فضای سبز قم و انتقاد از نابودی باغ سالاریه خواند. بخش‌های مختلف ابیات این شعر بویژه «پارک سالاریه جان ما کجاست، شد بیابان فضای سبز قم/ باغ ملی کو درختانش کجاست، باغ شیخان فضای سبز قم» مورد تشویق قرار گرفت.

عباس احمدی نیز آخرین قمپز قرن را با خواندن یک رباعی متناسب با حال‌وهوای این روزهای بازار شب عید به پایان برد: «هر چند که بنده دوست‌دار وطنم/ گهگاه به بازار اگر سر بزنم/ احساس کنم که آمریکایی هستم/ چون هیچ غلطی نمی‌توانم بکنم.»

پنجاه‌وچهارمین محفل طنز قمپز با عکس یادگاری طنزپردازان قم و صابر قدیمی مهمان ویژه برنامه، قاب گرفته شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha