۱۴۰۰.۱۱.۰۴

کتاب «معجزنشان»، مجموعه روایت های کمتر شنیده شده از دوران هشت سال دفاع مقدس است که توسط حوزه هنری آذربایجان شرقی تولید شده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کتاب «معجزنشان» از سری تولیدات حوزه هنری آذربایجان شرقی است که هفته گذشته در سی و سومین آیین شب خاطره حوزه هنری استان با عنوان «کربلایی ها» با حضور مسئولان استانی و رزمندگان سرافزار هشت سال دفاع مقدس در تبریز رونمایی شد.

این کتاب مجموعه روایت های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، در هشت آیین شب خاطره نخستین حوزه هنری استان در سال های 1396 و 1397 است که توسط داود خدایی و عسگر حسن پور گردآوری شده است.

هشت سال دفاع مقدس مقطعی پرشکوه از تاریخ ایران اسلامی است که در عرصه روایت هنوز آن گونه که باید و شاید نمود نیافته است و چند و چون این روایت و نحوه بیان و انتقال آن با وجود تلاش­های انجام شده، فعالیت و دقت بسیار می­طلبد. دست بر قضا از درخشان­ترین برگ­های دفاع مقدس حضور پرشور و موثر رزمندگان آذربایجانی و نقش چشمگیر لشکر عاشورا و لشکر 21 حمزه و مردم غیرتمند آن است.

مکتب خاطره ­نگاری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس نویسندگان آذربایجانی از آثار موفق و ماندگار عرصه روایت دفاع مقدس است چنان که این کتاب­ها همچون رزمندگانش خط شکن و فاتح عرصه ادراک و تاثیر است. باری با وجود تلاش­ها هنوز عرصه­های ناگشوده و روایت­های ناگفته بسیار است و یقین تواتر و توالی و کلیت را می­طلبد از این رو برای تدوین این امر بزرگان و کارشناسان این عرصه در استان آذربایجان شرقی دست به دست هم داده و با همدلی و همفکری خط مشی اصولی برای روایت پیش روی گذاشته­اند و شب­های خاطره را برای بیان موثر روایت­ها و ارتباط با نسل­های جوان و عموم مردم چون چراغی فروزان برافروخته­اند. از این رو سلسه برنامه­های شب خاطره با موضوعات گوناگونی طراح­ریزی و اجرا شده است.

عسگر حسن پور نویسنده کتاب «معجزنشان» درباره این کتاب بیان کرد: با وجود تمام سختی­ها به برکت وجود رزمندگان و راویان آگاه و همت مسئولین و استقبال مردم، شب  های خاطره­ به نحو احسن برگزار شده است ولی درونمایه ژرف و ماندگار روایت­ها چیزی نبود که بتوان از آن گذشت بر همین اساس فکر و اندیشه گردآوری و کتابت روایت­ها نیز در نظر بوده است و با پیشرفت کار نیز تقویت شده است. به همین خاطر روایت هشت شب خاطره که در حدود یک سال یعنی از سال 1396 تا 1397 برپاشده­اند در کتاب معجز نشان گردآمده­اند.

وی افزود: شب­ هایی که روایت­ های گوناگونی از ابعاد گوناگون جنگ را در برگرفته­اند و در آن­ها  دفاع مقدس  از مناظر گوناگون نگریسته شده است و سعی شده روایت­های کمتر شنیده شده در کنار روایت­های آشنا و اصیل از یاد نروند. موضوعاتی مانند سرداران سرفراز آذربایجان چون آقامهدی باکری سردار حسن آقا شفیعی و غواصان شیردل کربلاهای 4 و 5 یا حماسه سوسنگرد و یا آزادگان سرافراز و یا یادکرد شهیدانی والامقام چون حسن جنگجو بوده است.

نویسنده کتاب «معجزنشان» در ادامه اظهار کرد: روایت­ها از زبان رزمندگان بزرگواری چون غلامعسگر کریمیان، رحیم نوعی اقدم، مهدی قلی رضایی، عزت اله جعفری، احمد جهانسری و دیگر بزرگواران بیان شده و از رشادت­ها و شجاعت­ها و سختی­ها و مرارت­ها و شرایط روزهای جنگ و مسلخ عشق سخن رفته است و برگ زرینی بر ادبیات پایداری این مرز و بوم افزوده است. شاید اغراق نباشد که بتوان گفت روایت­های کتاب هر کدام آبی است بر عطش تشنگان آگاهی و جویندگان تاریخ جنگ.

حسن پور در بخش دیگر سخنان خود گفت: شب­ های خاطره و روایت­ های اصیل و بدیع و زیبای آن است که اگر اجرای آن به همت و کوشش نقیبانی چون سردار عباس قلی زاده، سردار جعفری، عبدالرزاق میراب، رضاقلیزاده، محمد قاسمی پور و عزیزانی دیگر بستگی داشته است ولی کار گردآوری و تالیف آن به همت آقای داوود خدایی فعال نام آشنای عرصه ادب پایداری و همکاری بنده بوده است.

وی در پایان بیان کرد: کتاب علاوه بر متن روایت­ها و تصویر راویان در پایان به تصاویر شب­های خاطره نیز مزین است. امید که با توجه به تداوم شب­های خاطره شاهد آثار بعدی شب خاطره نیز باشیم. بی­تردید این روایت­های ناب و زیبا بر دل خواننده خواهد نشست و باشد که برگ سبزی باشد تحفه درویش و مایه شفاعت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha