۱۴۰۰.۰۷.۲۷

سعید تشکری، دبیر علمی دومین جایزه داستان حماسی در آیین گشایش این رویداد، «کشف قهرمانانی که در شاهنامه زیست جدیدی داشته‌اند» را هدف این جایزه عنوان کرد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آیین افتتاحیه و رونمایی از پوستر دومین جایزه ادبی داستان حماسی، روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه در آرامگاه فردوسی با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، ساسان ناطق و داوود امیریان به عنوان هیئت داوران، سعید تشکری دبیر علمی این رویداد ملی، مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، محمدرضا سنگری عضو شورای سیاست‌گذاری، محمدکاظم کاظمی شاعر، مجید طهوریان عسگری عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیسیون ویژه توس شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از هنرمندان ملی و استانی و مسئولین فرهنگی‌-هنری استان و کشور برگزار شد. تمدن‌سازی و ظرفیت‌سازی اجتماعی، رکن اول هنر است مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، در آیین افتتاحیه دومین جایزه داستان حماسی، زمینه ایجاد دبیرخانه هنر حماسی را چالش‌ها و مسئله‌شناسی در فضای فرهنگی-هنری کشور عنوان کرد و گفت: دبیرخانه هنر حماسی از سال 1397 با سه مسئله اساسی در فضای فرهنگی-هنری کشور رو‌به‌رو بوده که در دوره جدید نیز با نگاهی قوی‌تر و پرتوان‌تر ادامه خواهد داد. عسگری چالش اول را فقدان استفاده از ادبیات کهن، ادبیات حماسی، شاعران حماسه‌سرا و متون حماسی دینی دانست و تصریح کرد: در فضای فرهنگی-هنری کشور آن طور که باید از این گنجینه کهن استفاده نشده و تولیدات هنری و گسترده‌ای اتفاق نیفتاده است. وی ادامه داد: چالش‌های هویتی و دوگانه مانند ایرانیت، اسلامیت، ملیت و گردشگری زیارت در فضای جامعه وجود دارد که می‌توان آن را با استفاده از ادبیات کهن و دینی آن را حل کرد. رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، تمدن‌سازی و ظرفیت‌سازی اجتماعی را رکن اول هنر بیان کرد و گفت: متأسفانه تولیدات هنری آن طور که باید نتوانسته آینده کشور ایران اسلامی و پیشرفت تأکید شده توسط مقام معظم رهبری را محقق کند. امیدوارم دبیرخانه هنر حماسی به اندازه توان خود بتواند زمینه‌ای را برای گفتمان‌سازی و ترویج این نگاه به هنر رقم بزند. نشان گردآفرید به پاس حماسه‌آفرینی زنان ایرانی اهدا خواهد شد محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، در آیین افتتاحیه دومین فراخوان جایزه داستان حماسی، ضمن تشکر از تمام کسانی که با تلاش‌های خود سبب تبدیل هنر حماسی به ادبیات و گفتمان پیشرو در سپهر فرهنگی-هنری ایران شدند، گفت: ابتکاری در حوزه هنری خراسان رضوی و دبیرخانه هنر حماسی برای سال جاری رقم خورده است که باید به آن توجه کرد. امروز این توفیق حاصل شده که به بهانه افتتاحیه دومین جایزه ادبیات حماسی، در محضر بانوی قهرمانی باشیم که برای ایران حماسه آفرید و حضور ایشان در این افتتاحیه منشأ خیر خواهد شد. دادمان با اشاره به اضافه شدن نشان گردآفرید به برنامه هنر حماسی تصریح کرد: دبیرخانه هنر حماسی تصمیم گرفته است تا نشان گردآفرید را از سال جاری برنامه هنر حماسی اضافه کند تا این نشان سالیانه به برگزیده‌ای از زنان قهرمان و حماسه‌ساز ایران تقدیم شود تا به تمام مردم کشور یادآوری کند که این مرز و بوم پر از زنان و بانوانی است که برای ایران عزیز افتخار و حماسه آفریدند. وی در پایان سخنان خود یادآور شد: همچنین قرار است در یکی از برنامه‌های سالیانه مربوط به دبیرخانه هنر حماسی، نشان گردآفرید به یک بانوی حماسه‌ساز ایرانی تقدیم شود. البته همه ما، حماسه‌آفرینی زنان قهرمانی که فرزندانشان را در راه دفاع از انقلاب، اسلام و ایران تقدیم کرده و حماسه آفریدند، به یاد می‌آوریم. زنان انقلابی که در میدان‌های نبرد و در پشت جبهه‌ها، فداکارانه و ایثارگرانه وجود خود را در راه دفاع از ارزش‌های ملت تقدیم کردند، به راستی حماسه آفریدند. امید است که هر سال بتوانیم شاهد چنین ابتکاراتی در کشور باشیم. عصر امروز، عصر زایش‌های مداوم حماسه است در ادامه دکتر محمدرضا سنگری عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه داستان حماسی، ضمن تبریک ولادت حضرت رسول اکرم (ص) گفت: در کشور ما فردوسی را حکیم می‌دانند، البته شاعران بزرگی در تاریخ مانند سنایی، عمر خیام، مرحوم الهی قمشه‌ای هستند که عنوان حکیم یافتند. سنگری با تأکید بر دو عنصر دین‌ورزی و اخلاق، تصریح کرد: حکیم برخلاف آنچه برخی می‌انگارند، فیلسوف نیست. حکیم دو عنصر دین‌ورزی و اخلاق را با خود به همراه خود دارد که او را به حوزه حکمت می‌رساند. فردوسی حکیمانه شاهنامه را سرود و وجه انصاف به خوبی در شاهنامه او دیده می‌شود. انصاف از ویژگی‌های حکیم است. عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه داستان حماسی، «خرد»، «جود» و «شجاعت» را نیاز جامعه بشری و عنصر اصلی ساماندهی کشور معرفی کرد. وی در پایان سخنان خود یادآور شد: عصر ما عصر زایش‌های مداوم حماسه بوده و وظیفه ماست که آن را به همگان نشان دهیم. امیدوارم که این برنامه تداوم داشته باشد و در مجموعه استان‌های کشور، تلاش‌هایی برای بازیابی حماسه‌هایی که به تدریج پوسیده شده و از دست می‌روند، انجام شود. حفظ و توسعه دفتر فارسی زبانان حوزه هنری ضروری است محمدکاظم کاظمی، شاعر در ابتدای سخنان خود به خوانش شعر پرداخت که در ادامه می‌خوانید: مبادا ذوالفقارت سوی کَس پهلو بچرخاند/ که باید بی اِزار از قلب میدان رو بچرخاند چه سان از فخر خواهی دَم زد ای فرزند زال زر/ که تقدیر تو را اهریمن جادو بچرخاند مگر این آسیا از رودِ پهناور جدا افتد/ که آن را هر حمار و استر و یابو بچرخاند من و تو گر به من دستی دهی کوهیم، آن کوهی/ که راه باد را با یک خَم ابرو بچرخاند هزاران دست از این جا نیش خورد و هر که می‌خواهد/ بیاید، دست خود را هم در این کندو بچرخاند کاظمی، خراسان رضوی را مرکز و پایتخت فرهنگی کشور ایران دانست و گفت: با توجه به موقعیت ویژه زیارتی این شهر در بین مسلمانان، مشهد می‌تواند پل ارتباطی مناسبی میان اهالی خراسان و قلمرو زبان فارسی باشد. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری با هدف نیاز به وجود یک پایگاه برای زبان فارسی و براساس قرابت‌های موجود میان مناطق حوزه شرقی در شهر مشهد ایجاد شد. محمدکاظم کاظمی در پایان تأکید کرد: در آغاز قرن جدید و با توجه به تهدید زبان فارسی در خارج از مرزها، حفظ و توسعه دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری ضروری به نظر می‌رسد. کشف قهرمان با خوانش جدید از شاهنامه، هدف جایزه داستان حماسی است سعید تشکری دبیر علمی دومین جایزه داستان حماسی، با اشاره به وجود خلأ داستان‌های حماسی کشور گفت: در داستان‌های حماسی کشور خلأ احساس می‌شود. در اولین دوره جایزه داستان حماسی و بر اساس این خلأ به حوزه رمان حماسی در کشور دست یافتیم. به همین منظور 5 رمان در انتشارات سوره مهر با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی منتشر شد که در سال جاری تلاش می‌کنیم تا در حوزه داستان کوتاه نیز این کار را رقم بزنیم. دبیر علمی دومین جایزه داستان حماسی یادآور شد: درباره مکان‌های مهم کشور داستان و رمان‌های فاخری وجود ندارد؛ چراکه اگر چیزی نوشته شده باشد، با هیجان همراه بوده است؛ گویی در سرزمین سیرابی زندگی می‌کنیم که درباره همه چیز مطالبی نوشته شده و موضوعی باقی نمانده است. در صورتی که تعداد هیجانات زیاد است. تشکری، «کشف قهرمانانی که در شاهنامه زیست جدیدی داشته‌اند» را هدف جایزه داستان حماسی عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد که جایزه داستان حماسی قصد دارد در این رویداد کاری جدید انجام دهد و آن کشف قهرمانانی است که در شاهنامه زیست جدیدی داشته‌اند. یکی از ویژگی‌های هر جشنواره، داوران و متولیان آن است. حوزه هنری انقلاب اسلامی و هیئت داوران این جشنواره می‌توانند اعتماد نویسندگان و جامعه هنری را جلب کنند. وی در پایان حمایت و پشتیبانی متولیان را رکن مهمی در ایجاد چنین جشنواره‌هایی دانست و تأکید کرد: اگر شاکله این جشنواره توسط رسانه، نویسندگان و مدیران پشتیبانی نشود، رؤیاهایمان کاغذی باقی می‌ماند. امیدوارم که این جشنواره ما را به جایی برساند که نویسندگان از شرکت در آن احساس غرور کنند. در آیین افتتاحیه دومین فراخوان جایزه داستان حماسی، از هاشمه متقیان به عنوان اولین بانوی حماسه‌ساز تقدیر شده و دیپلم افتخار، قطعه‌ای از فرش حرم و نشان گردآفرید به ایشان تقدیم شد. لازم به ذکر است؛ اجرای پرده نقالی، اجرای سرباز وطن، شعرخوانی، نمایشگاه نقاشی نقش حماس و ساحل نجات و رونمایی از پوستر دومین جایزه داستان حماسی، از برنامه‌های جانبی این مراسم بود. گفتنی است، دبیرخانه دومین جایزه ادبی داستان حماسی به همت حوزه هنری خراسان رضوی و با هدف بازخوانی حماسه‌های اساطیر و پیوند آن با حماسه‌های معاصر برای تولید داستان‌های جدید با موضوع حماسه‌های بومی و اقتباس از داستان‌های شاهنامه فردوسی با رویکرد فتح‌نامه، اقدام به برگزاری این رویداد کرده است. ساسان ناطق، داوود امیریان، علی‌اصغر عزتی پاک؛ هیئت داوران؛ سعید تشکری دبیر علمی و سیدجلال قوامی دبیر اجرایی دومین جایزه داستان حماسی بودند. در شرایط فراخوان دومین جایزه داستان حماسی ذکر شده بود که نویسندگان باید رمان و داستان نیمه بلند خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی honarhamasi.ir@gmail.com و یا به شماره 09370719100 و یا به نشانی مشهد، بین هاشمیه 20 و 22، حوزه هنری انقلاب اسلامی ارسال کنند. همچنین در بخش داستان نیمه بلند برای نفر اول، 15 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار؛ برای نفر دوم، 12 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار؛ برای نفر سوم، 10 میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار و در بخش رمان یک جایزه 50 میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح افتخار برای یک اثر برگزیده تعیین شده بود. گفتنی است؛ آثار برگزیده به انتخاب دبیرخانه در قالب کتاب منتشر خواهد شد. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha