۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 42600

نمایش «شاه‌اسماعیل» تولید حوزه هنری استان اردبیل یکی از آثار موفق در جشنواره تئاتر فجر بود که موفق شد نظر هیات داوران جشنواره را جلب کند. لیلا ندایی در بخش طراحی لباس و فرشید سلامت در بخش بازیگر مرد، برنده جایزه ویژه این جشنواره شدند و علی حسن زاده، با کسب رتبه سوم بخش نمایشنامه‌نویسی، افتخار دیگری برای این نمایش کسب کرد. به این بهانه با غریب منوچهری، کارگردان این نمایش گفت وگو کرده‌ایم. شب تردید غریب منوچهری با بیان اینکه نمایش شاه اسماعیل سال ۹۶ توسط علی حسن زاده نوشته شد، گفت: نسخه اولیه نمایشنامه کاملا به زندگی شاه اسماعیل می‌پرداخت و بیشتر جنبه بیوگرافی و معرفی شاه اسماعیل را داشت اما زمانی که به دست من رسید، با تبادل نظری که با نویسنده نمایش داشتیم، چند مورد بازنویسی شد و در این بازنویسی‌ها بار دراماتیک نمایشنامه اندکی بیشتر و منجر به یک ‌شب تردید برای شاه اسماعیل شد که قرار است تصمیم بگیرد. چرا که بعد از شکست جنگ چالدران، برای شاه اسماعیل فرصتی پیش آمده که می‌تواند از عثمانیان انتقام بگیرد. در حالیکه شیخ حسن شبستری شاه اسماعیل را از جنگ منع و او را دچار تردید کرده و برسر دوراهی جنگ یا صلح گذاشته است. برگزیده تئاتر رضوی به گفته منوچهری، نمایش شاه اسماعیل به سفارش حوزه هنری اردبیل نوشته وتوسط گروه نمایش مغان هنر اجرا شده است. این نمایش قبل ازجشنواره تئاتر فجر در جشنواره تئاتر رضوی حضور داشته که برگزیده جشنواره شده و به عنوان یکی از برگزیدگان به جشنواره فجر معرفی شده است. در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، لیلا ندایی طراح لباس نمایش جایزه ویژه را کسب کرده است. منوچهری با بیان اینکه خانم ندایی ازشهرستان پارس آباد مغان چندین سال است که با آنها همکاری می‌کند، افزود: خانم ندایی شناخت خوبی درباره تاریخ و دوره‌های مختلف تاریخی دارد. ایشان چندین اتود برای لباس شخصیت‌ها زده بود. باتوجه به اینکه چندین بار بازیگر عوض کردیم، مجبور بود با تغییر بازیگر، اتود جدید بزند و خوشبختانه نتیجه‌اش را هم گرفت. حقش بود کارگردان نمایش شاه اسماعیل درباره فرشید سلامت، بازیگر مرد نمایش که جایزه ویژه بخش بازیگر مرد را در جشنواره کسب کرد، گفت: فرشید سلامت، نقش شاه اسماعیل را بازی می‌کرد. او بازیگر تلویزیون، سریال و تئاتر است و سال‌هاست که با همدیگر همکاری می‌کنیم. بعد از جشنواره رضوی چند بازیگر جدید به ما اضافه شدند که فرشید سلامت هم جز آنها بود. با او در مدت یک ونیم ماه تلاش شبانه‌روزی با توجه به تعدد بازیگران و نداشتن محل تمرین، در دفتر یا در ماشین تمرین کردیم. زحمت زیادی کشید و حقش بردن جایزه بود. دوره باور شهرستانها ارزیابی این کارگردان از چهل ویکمین جشنواره تئاتر فجر اینگونه است: با توجه به گروه‌هایی که امسال در جشنواره حضور داشتند، می‌توان گفت که جشنواره امسال جشنواره استان‌ها و شهرستان‌ها بود. البته این اتفاق باید سال‌ها پیش می‌افتاد. سالیان گذشته با توجه به محدودیت‌هایی که در پذیرش جشنواره بود، در حقیقت به نوعی عدالت بین شهرستان‌ها و تهران برقرار نمی‌شد؛ از سوی دیگر جشنواره منطقه‌ای هم برگزار نمی‌شد و تنها از روی فیلم و سی دی نمایش‌ها دیده می‌شد، در نتیجه این شبهه به وجود می‌آمد که اکثر کارها از تهران است. امسال، عدم حضور بعضی از دوستان فرصت مناسبی پیش آورد که شهرستان‌ها و استان‌ها دیده شوند. کارهایی که ما در بخش نمایش صحنه‌ای و بخش بین‌الملل دیدیم از لحاظ کیفی تفاوت چندانی با سال‌های قبل نداشت و حتی در بعضی موارد بهتر هم بود. به نظرم این دوره ازجشنواره، دوره باور شهرستان‌ها بود و امیدوارم تداوم داشته باشد و در سال‌های آتی معادله به هم نخورد و استان‌ها و شهرستان‌ها در جشنواره حضور داشته باشند. انتهای پیام/  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha