کارگردان و بازیگر تعزیه معتقد است: همانطور که انقلاب اسلامی ما با شعار استقلال و عدم وابستگی پایهریزی شده و قوام یافته است، هنر انقلاب هم در شکل صحیح خود میبایست ژانری مستقل با امضای اختصاصی خود باشد.
به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب، محمدرضا عظیمی کارگردان و بازیگر تعزیه، درباره شاخصههای هنر انقلاب میگوید: قطعاً شاخصههای هنر انقلاب میبایست همان شاخصههای اصلی و اساسی اسلام و انقلاب باشد؛ با همه ظرایف و لطایفش. از نهادینه کردن اصول گرفته تا تبلیغ صحیح و بیان هنرمندانه فروع به اقشار مختلف مردم. زیرا که هرگاه همه آحاد مردم، پایبندی و دلبستگی خود را به این شاخصهها، خصوصاً در مقاطع حساس و در فضاهای غبارآلود و مسموم رسانهای نشان دادهاند و برگ زرینی در دفتر افتخارات ایران اسلامی به یادگار گذاشتهاند. لذا وظیفه هنر و هنرمندان انقلابی، ایجاد و تقویت این روحیه است.
وی در رابطه با اینکه هنر انقلاب میتواند ژانری مستقل در هنر باشد و آیا هنر انقلاب هنری پویا شده است، میافزاید: همانطور که خود انقلاب اسلامی ما با شعار استقلال و عدم وابستگی پایهریزی شده و قوام یافته است، هنر انقلاب هم در شکل صحیح خود میبایست ژانری مستقل با امضای اختصاصی خود باشد. البته این استقلال به معنای عدم استفاده از داشتههای علمی و پژوهشی سایر هنرمندان جهان نیست، بلکه به معنای بومیسازی و انقلابیسازی این علوم و فنون است و حال آنکه چقدر در این مسیر توفیق داشتهایم موضوع دیگریست. هنر انقلاب، بیشک پویاست. مگر میشود منابع بیزوال و جوشانی همچون آیات نورانی قرآن کریم و سیره نبوی و اهل بیتی (علیهما السلام) که همواره تازه میشوند و پر طراوت داشت و پویا نبود؟ به بیان دیگر هنر انقلاب پویاست؛ لذا هنرمندان با دانش، خلاق و پویا میطلبد.
عظیمی درباره اینکه چه موضوعاتی در آفرینش هنر متعهد مغفول مانده است، میگوید: هویت ایرانی – اسلامی ما که پایههای مستحکم این انقلابند، سرشار از مضامین بلند و مصادیق اخلاقی و عملی برجسته است. در واقع ما صاحبان معادن ارزشمند و گرانسنگی هستیم که معمولاً توجه جدیای به آنها نشده است. هنر انقلاب نیازمند همت جدی برای استخراج مستمر، اصولی، خلاقانه و هنرمندانه از این معادن است که بدون شک اولین اولویت هنر انقلاب در حال حاضر باید تولید محتوای آخرالزمانی و امام زمانی به شکلی فاخر و وزین باشد.
وی درباره اقبال مردم به هنر انقلاب، عنوان میکند: هر جا هنر انقلاب آیینه تمامنمای انقلاب بوده، مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. اما امان از نگاههای صرفاً هیجانی و احساسی صِرف که عمدتاً به تولید کارهای ضعیف و غیر اصولی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اجرایی منجر میشود که به عقیده بنده اجرا نشدن اینگونه آثار به مراتب بهتر از اجرای آنهاست، زیرا که دقیقاً مصداق این ضرب المثلند که «اگر میخواهی کالایی را از رونق بیندازی، بد از آن دفاع کن». و اما راهکار جلب اقبال عمومی به هنر پربار و ارزشمند انقلاب، گزیده کاریهای درجه یک توسط تیمهای متخصص و متعهد به منظور تولید آثار فاخر همراه با بازنشر قوی و حساب شده در سطح بینالمللی است.
عظیمی نسبت به کشف و پرورش استعدادهای جوان در جریان هنر انقلاب میگوید: ما از بسترسازی درست مغفول ماندهایم و استعدادهای جوان ما غالباً با سعی و تلاش انفرادی خود آثار خود را به جامعه معرفی کردهاند و بیشک در این مسیر با مسائل و مشکلات زیادی هم، دست و پنجه نرم کردهاند. در گام دوم انقلاب وقت آن رسیده که از پایه شروع کنیم، البته کارهای خوبی مثل تئاتر مساجد و کانونهای فرهنگی هنری مساجد انجام شده، لذا هم کافی نیست و هم غالباً کیفی.
وی در رابطه با تاثیر معرفی چهره سال هنر انقلاب بیان میکند: هر الگوسازی صحیح و بجا میتواند در مسیر تکامل هنر انقلاب مؤثر باشد و اتفاقاً کمکاری در زمینه الگوسازیها و شناساندن افراد شاخص و تأثیرگذار در انقلاب به نوعی نشانه بیتفاوتی و غفلت مجموعههای مدیریتی فرهنگی کشور است. همانطور که خیلی از مردم ما شیوه و سلوک شهدای دفاع مقدس و پس از آن را نمیشناسند.
انتهای پیام/
نظر شما