۱۴۰۴.۰۷.۲۷

جلسه پیچینگ طرح‌های برگزیده فراخوان «وطن» باشگاه تئاتر سوره با حضور داوران برجسته و ارائه ۱۳ اثر نمایشی با محوریت ایستادگی و همبستگی ملی، روز ۲۶ مهرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، فراخوان فصل نخست باشگاه تئاتر و هنرهای اجرایی سوره که در راستای تولید اثر نمایشی با موضوع «وطن» و با هدف روایت ایستادگی و همبستگی مردم ایران در دفاع از وطن منتشر شده بود، پس از بررسی و ارزیابی در مرحله ابتدایی از بین ۱۱۴ نمایشنامه و طرحی‌هایی که از سراسر کشور به دبیرخانه باشگاه تئاتر سوره ارسال شده‌اند، ۱۳ اثر برای بررسی دقیق‌تر طرح داستانی و شیوه اجرایی کامل به جلسه پیچینگ (ارائه ایده اجرایی کامل) راه یافته‌اند ‎که در تاریخ ۲۶ مهرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم که برای نخستین بار در حوزه تئاتر کشور با این موضوع برگزار می‌شد، با حضور هیئت داورانی متشکل از فارس باقری، خیام وقار کاشانی، خیرالله تقیانی پور، کوروش سلیمانی، وحید نمازی، محمد مهدی بهداروند، متین محجوب، سجاد صفار هرندی و سید امین باطنی  همراه بود. در این جلسه، هر کارگردان به ارائه خلاصه‌ای از نمایشنامه یا طرح خود پرداخت و سپس به سوالات و نقدهای داوران پاسخ گفت.

جلسه پیچینگ فراخوان «وطن» باشگاه تئاتر سوره برگزار شد

میثم نویریان با اثر «رویاهای روشن» که روایتگر قصه مادری است که رویاهای فرزندش را در سایه ظلم جنگ بیان می‌کند، از نگاه ویژه خود به ظلم غیرنظامیان و بخصوص زنان در جنگ ۱۲ روزه گفت. این نمایش با روایت جنین مرده به عنوان راوی، تجربه‌ای متفاوت را رقم می‌زند.

مریم منصوری در «سوادنامه موی سیاه» با ایجاد یک مونتاژ مفهومی میان اشغال ایران توسط متفقین و جنگ دوازده روزه، با استفاده از ایده تئاتر بی‌چیز، صحنه‌ها را به ماشینری تبدیل کرد که از یک وضعیت به دیگری تغییر می‌کند.

علی دلیر با «آر_یو_برزن» به شخصیت اسطوره‌ای آریوبرزن پرداخت و تلاش کرد تا رابطه این شخصیت با شرایط امروز و مفهوم نگهبانی از وطن را به تصویر بکشد.

کیانوش احمدی نیز با الهام از نمایشنامه کلاسیک «مرگ فروشنده» آرتور میلر، اثری مدرن و متفاوت با روایت کلاسیک ارائه داد.

جلسه پیچینگ فراخوان «وطن» باشگاه تئاتر سوره برگزار شد

علی افشار در اثر «شبح مکبث در بوسف آباد» ترکیبی از اسطوره شکسپیری مکبث با واقعیت معاصر ایران را به صحنه آورد و فضایی بی‌نام و نشان را با نور و صدای پهپادها شبیه‌سازی کرد.

جواد ایزددوست با «قصه‌های سربازخانه» به روایت‌های عمیق و کوچک از زندگی سربازان در آسایشگاه پرداخت و فضاسازی خود را با قوطی‌های فلزی انجام داد که مورد توجه داور وحید نمازی نیز قرار گرفت.

علی پیمان در «تن در تن تهران» به بازنویسی نمایشنامه‌ای درباره بیداری نیروهای پدافند ارتش در جنگ ۱۲ روزه و مقابله با نیروهای اسرائیلی پرداخت که توسط داور خیرالله تقیانی پور به خاطر تیم قوی و ایده جذابش مورد تحسین قرار گرفت.

جلسه پیچینگ فراخوان «وطن» باشگاه تئاتر سوره برگزار شد

حسین قاسمی هنر با اثر «امتحان» فضایی تعاملی خلق کرد که مخاطبان در آن وارد فضایی شدند که به ادبیات و اسطوره‌شناسی مرتبط با غیرنظامیان شهید شده در جنگ ۱۲ روزه می‌پرداخت.

هادی کیانی نیز در «هپروت به روایت باروت» داستانی خاص از زبان یک فشنگ روایت کرد که بین جنگ هشت ساله دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه در نوسان است و فضای واقعیت و خیال را در هم آمیخت.

در پایان هر ارائه، داوران با بررسی طرح‌ها، نکات فنی و هنری را مطرح کردند و با سوالات و پیشنهادات خود نکاتی در جهت تکمیل آثار آینده کارگردانان ارائه دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha