۱۴۰۴.۰۴.۲۱

«فصل باران» آیینه‌ای از عشق شخصی و جمعی به امام حسین (ع) است؛ روایت‌هایی حقیقی که با زبان دل نوشته شده و هر خواننده‌ای را در ارتباطی مستقیم با روح معنوی عاشورا قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی به نقل از جوان آنلاین، کتاب «فصل باران» که به همت مهدی قزلی (گردآورنده و طراح برنامه) از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، شامل ۳۲ روایت کوتاه از زندگی، عشق و ارتباط عمیق افراد واقعی - از اقشار مختلف جامعه- با امام‌حسین (ع) است. 

این روایت‌ها برگرفته از برنامه تلویزیونی «فصل باران» شبکه چهار سیماست، جایی که قزلی بعد از دعوت عمومی از نویسندگان و حتی مردم عادی از آنها خواسته بود دلنوشته‌ای درباره امام‌حسین (ع) بنویسند و آن را مقابل دوربین بخوانند. پس از موفقیت برنامه و استقبال عمومی، بخش‌هایی که بیشترین تأثیرگذاری و گیرایی را داشتند، انتخاب و ویرایش شد تا در قالب کتاب منتشر شود. این کتاب نخستین بار در روزهای نزدیک به محرم و اربعین ۱۴۰۳ منتشر شد. 

نویسندگان این روایت‌ها از طیف گسترده‌ای از جامعه هستند: زنان و مردان با سن‌های مختلف (گاهی اختلاف چهار دهه)، اهل شهرهای گوناگون همچون تهران، مشهد، قم، قزوین، ارومیه و...، این یادداشت‌ها قالب‌های متنوعی دارند: برخی مربوط به زیارت کربلا یا مشهدند، برخی از سوگ و روضه، برخی تجربه‌های معنوی در زندگی روزمره را بازتاب می‌دهند. تنش و احساس در روایت‌ها وجود دارد؛ روایت‌هایی که ترکیبی از عشق، اندوه، شوق و معنویت را در نسبت با حسین (ع) به صورتی شخصی و در لحظات واقعی زندگی بیان می‌کنند. 

زبان روایت‌های ساده و صمیمی

روایت‌ها با زبان نثر محاوره‌ای و در عین حال ادبی نقل شده‌اند. نه رسمی و تک‌بعدی، بلکه از دل زندگی و با حالتی از «من» انسانی و نزدیک به مخاطب شکل گرفته‌اند. معنویت و ارتباط مستقیم با امام‌حسین(ع)  در هر روایت، شکلی از نسبت شخصی با امام‌حسین (ع) را ارائه می‌دهد: از تازه‌واردان علاقه‌مند به زیارت تا کسانی که در تجربه‌های معنوی خود نجات یافته‌اند یا آرامش یافته‌اند. 

بازتاب جامعه و فرهنگ ایرانی امروز و حضور نویسندگانی از مناطق و لایه‌های مختلف جامعه، نشان‌دهنده زنده‌بودن عشق حسینی در دل نسل‌های متفاوت و نماد تعاملی میان سنت عاشورایی و زندگی مدرن ایرانی است. 

جاذبه احساسی و تأثیر بر مخاطب

چیدمان روایت‌ها به گونه‌ای است که مخاطب را مرحله به مرحله به تفکر، حس، شور یا گریه وا می‌دارد؛ تجربیاتی ملموس و واقعی که شکل‌سازی عاطفی شدیدی ایجاد کرده‌اند. تجربه‌ای که قزلی در مقدمه نیز از آن به عنوان «دل‌نوشته» یاد می‌کند. 

مخاطبان با متن‌های کوتاه و شخصی می‌توانند انگاره‌های شخصی خود را بازسازی کنند. این کتاب دریچه‌ای است به درون متن، نه تنها از زاویه زندگی نویسنده، بلکه از آیینه خود خواننده. 

گسترش شکل گفتاری- متنی روایت‌های دینی

ادبیات داستانی و خاطره‌گویی در حوزه مذهبی معمولاً خشک یا رسمی هستند، اما «فصل باران» تجربه‌ای میان‌رشته‌ای است که ترکیب گفتار حقیقی، خاطره‌گویی، و روایت‌های شخصی را به شکلی مدرن و زمانه‌شناسانه در هم می‌آمیزد. 

الگوی موفق تبدیل محتوا از تلویزیون به کتاب

تجربه‌ای ارزشمند که از برنامه تلویزیونی سرچشمه گرفته و سپس با تبدیل مطلوب به چاپ کتاب رسیده است. این تجربه الگویی است برای تولید محتوا در رسانه‌های دیگر-تلویزیون به رسانه نوشتاری. 

نقش ادبیات در ترویج فرهنگ عاشورایی

در نسل معاصر انتشار در آستانه محرم و اربعین و انتخاب زمان مناسب، این کتاب را به ابزاری کارآمد تبدیل کرده برای انتقال تجربه‌های معنوی عاشورایی و تعامل با نسل جدید نسبت به امام حسین (ع).

کتاب از روایت‌هایی شخصی و متفاوتی برخوردار است که از نمونه‌های خشک و رسمی روایت دینی فاصله دارد و نثری انسانی ارائه می‌دهد. برای جوانان و نوجوانان روایت‌های کوتاه و متنوع مناسب زمان‌های کوتاه مطالعه روزانه، قابل درک و به‌روز و مناسب برای ایجاد حس همذات‌پنداری است. 

کتاب «فصل باران» موفق شده است ترکیبی هنرمندانه از روایت‌های صمیمانه و حقیقی از زبان نویسندگان واقعی، تنوع محتوایی (شخصی، معنوی، عاطفی، جمعی)، زبان ساده و قابل فهم، تجربه رسانه‌ای خلاقانه (از تلویزیون تا کتاب) و ارتباط تأثیرگذار با خواننده را عرضه کند. نویسنده و ناشر با چالشی زیبا نشان داده‌اند چگونه می‌توان روایت‌های اجتماعی و معنوی را در بستری رسانه‌ای مؤثر، انسانی و تأثیرگذار عرضه کرد. اگر بخواهیم این اثر را در یک جمله خلاصه کنیم، «فصل باران» آیینه‌ای از عشق شخصی و جمعی به امام حسین (ع) است؛ روایت‌هایی حقیقی که با زبان دل نوشته شده و هر خواننده‌ای را در ارتباطی مستقیم با روح معنوی عاشورا قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha