به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، «خارج»، عنوان تیزری داستانی به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین عباسی، تهیه کنندگی حامد یامینپور و تولید شده در باشگاه فیلم سوره است که موفق به کسب لوح افتخار بخش تیزر داستانی پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد.
محمدحسین عباسی، کارگردان و فیلمساز جوانی است که مسیر حرفهای فیلمسازی خود را از باشگاه فیلم سوره آغاز کرده است و فیلمهای کوتاهی چون «پرنسس»، «بیست»، «انگشتر»، «تو کی هستی» و «چتر» را در کارنامه خود دارد، حال به مناسبت موفقیت تازهترین اثرش، تیزر «خارج» با او به گفتوگو نشستیم که مشروح آن در ادامه میآید:
- لطفا در مورد ایده تا اجرای تیرز «خارج»، کمی توضیح دهید.
«خارج» یک تیرز دو دقیقهای است. ماجرای پیشنهاد ایده آن نیز همزمان با حمله اسرائیل به بیمارستانی در فلسطین پیش آمد، زمانی که در جلسهای در واحد تیزر باشگاه فیلم سوره با مدیریت حسین حقیقی مشغول صحبت بودیم.
این جلسه را با حضور چند نفر از هنرمندان تشکیل دادیم تا سرآغازی برای ساخت چند اثر فلسطینی باشد. در آنجا چند ایده مطرح شد، ایده تیرز «خارج» را نیز به صورت یک خطی پیشنهاد دادیم و تایید شد.
ایده از این قرار بود که یک نفر به راهپیمایی و تظاهرات در ایران علیه رژیم صهیونیستی معترض است و میگوید که ما زندگی خودمان را داریم، ولی به پاریس میرود و میبیند که همه جای دنیا مردم، صدای مظلومان شدهاند و این اعتراض در همه جای جهان وجود دارد.
به ویژه که در آن زمان در پاریس به صورت حقیقی تظاهرات و اعتراضات برای آزادی مردم فلسطین خیلی زیاد و گسترده بود به گونهای که هر یکشنبه در نقاط مختلف پاریس این تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی انجام میشد.
بعد از مطرح کردن این ایده، قرار شد روی آن کار شده و تولید شود. از ایده تا نگارش فیلمنامه نهایی این تیرز دو هفته زمان صرف شد و پس از ۱۲ فروردین امسال کار را کلید زدیم چراکه هدف ما این بود تا این کار به روز قدس برسد که خوشبختانه به زمان بندی پیشبینی شده ما نیز رسید و پخش شد.
- آیا در تولید این تیزر، نکته خاصی وجود دارد که ما با به اشتراک بگذارید؟
نکته جالب این کلیپ این است که قسمت مربوط به تظاهرات پاریس، در فرانسه فیلمبرداری شده است و ما با دوستانمان در فرانسه هماهنگ شدیم تا یک کمپانی فیلمسازی در آنجا به ما معرفی کنند تا بتوانم از تصاویری حقیقی برای تیزر استفاده کنیم. توضیحات لازم را با موفقیت به فیلمبردار آن کمپانی ارائه دادیم و درنهایت در زمان راهپیمایی حقیقی در پاریس، بخش مورد نظر ما فیلمبرداری شد.
حدود دو ساعت راش حاصل این فیلمبرداری بود که از میان این تصاویر، قسمتهای مناسب تیرز را انتخاب و از آن استفاده کردیم.
- برای جذابتر شدن و جذب مخاطب از ایدهای ساده چه راهکاری را اتخاذ کردید؟
با توجه به اینکه ایده اولیه فقط این است که فردی به تظاهرات و راهپیمایی در ایران علیه رژیم صهیونیستی معترض است و میبیند که همه جای دنیا همین طور است، پس باید شیوهایی را در اجرا به کار میبردیم که جذاب به نظر برسد به همین دلیل، بهره بردن از فضای کمدی و فانتزی را برای این کار مناسب دیدیم و از آن استفاده کردیم. خدا را شکر خروجی کار نیز از نظر کیفیت نزدیک به کارهای سینمایی شده است.
در نتیجه همه این کارها، واکنشهایی که از افراد مختلف پس از تماشای تیزر دریافت کردیم با توجه به فضای کمدی کار، مثبت و خوب بود.
حال، با توجه به موفقیت و دیده شدن این تیزر و انعکاس آن در فضای مجازی به نظر میرسد، هدف این کارگردان و گروه سازنده در هر چه جذابتر شدن و توجه به موضوع محور مقاومت در قالب یک تیزر، محقق شده است.
سمیه دهقانزاده - خبرنگار
نظر شما