به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی؛ این کارگردان و نویسنده جوان با بیان اینکه من برای اولینبار در سال ۹۳ کارگردانی مستند و فیلم داستانی را تدریس کردم، درباره این دوره گفت: این دوره شامل ۱۰ جلسه است که در آن مبانی کارگردانی را آموزش میدهیم. این کلاس شامل مباحث تئوری و عملی است و بیشتر روی مباحث تکنیکی، فنی و زیباییشناسی تمرکز دارد. موضوعات مرتبط با فیلمنامه یا مفاهیم فیلم کوتاه در اینجا مطرح نمیشود، بلکه تمرکز ما بر اجرا و کارگردانی است.
مفیدیکیا به تفاوت این دوره با دورههای قبلی، که از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ برگزار شده و به ایدهپردازی فیلم کوتاه اختصاص داشت، پرداخت و گفت: تفاوت این دوره با دورههای قبلی این است که ما در اینجا بهطور خاص به تکنیکهای کارگردانی میپردازیم. میتوان گفت که این بحث مربوط به مرحله املاء است؛ یعنی دانستن املای لغات و کلمات و اصول نگارش. مرحله بعدی کارگردانی، تبدیل این دانش به یک متن زیبا یا انشای خوب است. ما اکنون در مرحله املا هستیم و به تدریس آن میپردازیم.
وی افزود: با این حال، اگر بخواهیم واقعاً درباره کارگردانی جدی صحبت کنیم، باید به مرحلهای توجه کنیم که در آن یک هنرجو بتواند یک متن را از دیدگاه هنری خود به یک زبان بصری تبدیل کند. معمولاً هنرجوهای عجول، اصول اولیه و فنون نگارش را بهسرعت یاد میگیرند و به مرحله بعدی میروند. اما پس از آن، ممکن است در خروجی کارها با اشکالات عمده فنی مواجه شوند که ناشی از نشناختن سبک و فرم و همچنین اصول اساسی دکوپاژ و میزانسن است.
این مدرس فیلمسازی با اشاره به اینکه در همین دوره، شاهد کار فیلمسازان مشهور بودهایم که اصول ابتدایی فنی را در آثارشان رعایت نکردهاند، اذعان داشت: در جلسه قبل، یک صحنه از یک سریال معروف تلویزیونی را برای هنرجوها پخش کردم که در آن، یک نکته ساده و ابتدایی به نام «خط فرضی» رعایت نشده بود. با وجود اینکه آن سریال مخاطب بالایی داشت، در آن سکانس، حتی افرادی که اصول فنی فیلمسازی را نمیدانند هم متوجه اشکال شده و از فیلم پرت میشوند.
مفیدیکیا با بیان اینکه ما این موارد را آموزش میدهیم و اگر فرصتی باقی بماند، میتوانیم وارد مرحله اصلی یا بخش خلاقانه فیلمسازی شویم، گفت: این کلیت دوره ماست.
مفیدیکیا با اشاره به اینکه در هر جلسه، با تئوری، تمرین و کار عملی آشنا میشوید، بیان کرد: برخی از جلسات بهصورت کارگاهی برگزار میشوند. در این تمرینها، ما یک نمونه خاص را معرفی میکنیم. برای مثال، از بچهها میخواهیم که طراحی میزان دکوپاژ انجام دهند و سپس آن را ثبت کرده و به کلاس بیاورند تا مقایسه کنیم. ممکن است از آنها بخواهیم که سکانسی از یک فیلم معروف را بازسازی کنند یا مهندسی معکوس انجام دهند.
وی با بیان اینکه نکات مختلف تجربی و تئوری نیز در این جلسات منتقل خواهد شد، گفت: در ضمن، با بررسی تمرینها، نقاط قوت و ضعف کار هر یک از شما مشخص خواهد شد.
نظر شما