۱۴۰۳.۰۹.۱۷

پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همکاری دفتر دستانی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزۀ هنری درس‌گفتار «نمایش معنا در ادبیات داستانی‌» را سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، درس‌گفتار«نمایش معنا در ادبیات داستانی‌» در نظر دارد؛ نمایش معنا از منظر اقتباس از متون روایی ادبیات فارسی بر داستان و رمان معاصر را بررسی کند. این رویداد آموزشی به صورت مجازی و حضوری از بیستم آذرماه، به مدت دوازده جلسه با تدریس دکتر مجید آقائی آغاز می‌شود.

چرا باید در جستجوی نمایش معنا در ادبیات داستانی باشیم؟

ادبیات داستانی جلوه‌ای از معرفت انسانی و عرصۀ روایت و بازنمایی هستی است. سهم ویژۀ ایرانیان از این فرآیند، ارائه و نمایش  مفاهیم والای معنوی و انسانی در قالب متون فاخر و ارزشمندی است که در پی گذار از قرون متمادی همچنان پرچمدار بی‌بدیل هویّت، منش، فرهنگ و رویکردهای اندیشۀ ایرانی‌اند. توجه به این معانی و تلاش برای بازتعریفشان در قالب متونی با ساختارهای روزآمد و جذاب نه تنها به تداوم حضور هویتمند ما در عرصۀ ادبیات و فرهنگ جهانی مدد خواهد رساند، بلکه موجب ارائۀ راهکارهای نوین روایی در این عرصه خواهد شد.

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

در این دوره ضمن تشریح تعاریف معاصر و ارائه خوانش روزآمد از مفاهیمی چون روایت‌، زبان‌، آفرینش ادبی و اقتباس ادبی/نمایشی،  ارتباط آنها با یکدیگر در طی فرآیند آفرینش متون داستانی/نمایشی را مورد بررسی قرار داده و از طریق بازخوانی مؤلفه‌های معنایی مؤثردرساختار انواع متون کهن فارسی به روش بازتولید معانی فوق و انتقالشان به متون داستانی و نمایشی معاصر همچون رمان‌، داستان کوتاه‌، نمایشنامه و فیلمنامه خواهیم پرداخت.

رویداد آموزشی «نمایش معنا در ادبیات داستانی» برگزار می‌شود

:معرفی مدرس دوره

  • دانش آموخته مطالعات سینما و رسانه‌، ادبیات نمایشی  و کارگردانی سینما  نگارش و تألیف:
  • کتاب  تماشای روایت- ۱۴۰۰(انتشارات علمی و فرهنگی ) برگزیده جایزه ادبی جلال و کتاب سال ۱۴۰۱
  • کتاب نمایش معنا – ۱۴۰۱(نشر صاد)
  • کتاب جلال در آئینۀ قرن – ۱۴۰۲- (بنیاد کتاب و ادبیات داستانی ایران)
  • کتاب تبار داستان – ۱۴۰۳- (نشر صاد) در دست انتشار (ترجمه)
  • کتاب چگونه از هر روایتی فیلمنامه اقتباس کنیم؟ ریچارد کروُلین – ۱۴۰۰ (انتشارات امیرکبیر)

همچنین ارائۀ مقالات در نشریات علمی مختلف در حوزۀ سینما و نمایش.

فعالیت‌ها:

  • کارگردان، طراح صحنه و برنامه‌ساز از ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۷ در شبکه‌های مختلف سیما
  • ساخت فیلم‌های مستند و کوتاه. 

کلاس چند جلسه است و در این تعداد جلسه چه مباحثی طرح و عنوان می‌شود؟

به دلیل حجم و تنوع مباحث، در دوازده جلسه به مباحث نظری پرداخته می‌شود، که شامل عنوان‌های زیر است:

الف-تعاریف:   

  • تشریح چیستی و فرآیند عمل اقتباس
  • معرفی مبانی نظری فرآیند اقتباس با تکیه بر تاریخ تطوّر مباحث نقد ادبی
  • تشریح تعریف « متون کهن» و قالب های روایی آن بطورعام . 

ب- بررسی ساختار روایی متون کهن فارسی:

  • تشریح مفهوم زبان، رابطۀ دو سویۀ زبان و متن و بررسی نشانه شناختی زبان متون کهن فارسی و تأثیر آن برنمایش و انتقال معانی روایی
  • بررسی معنای «اسطوره» و تأثیر آن برشیوه‌های بیانی روایت ایرانی 
  • مقایسه ساختار روایی در متون کهن فارسی با ساختا رروایی د رمتون داستانی و رمان معاصر

ج- بررسی راهکارهای اقتباس داستانی/نمایشی از متون کهن:

  • انواع اقتباس و نظریه‌های مربوط به آن
  • بررسی گونه‌شناختی متون کهن فارسی
  • بررسی شیوۀ انتقال پیرنگ و عناصر داستانی متون منبع به متون اقتباسی
  • تجزیه تحلیل و کارکرد مباحث طرح شده در نمونه‌های درخشان اقتباس ادبی/ نمایشی معاصر

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

علاقمندان به مباحث روایت‌شناسی ، داستان‌نویسی و اقتباس ادبی/ نمایشی

شیوه برگزاری کلاس

کلاس به صورت همزمان حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

علاقمندان برای ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر می‌توانند در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام ارسال کنند.

آدرس: تهران-تقاطع خیابان سمیه و حافظ- حوزه هنری-جنب مسجد آیت الله خامنه‌ای-پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha