نشست خبری نخستین جشنواره بینالمللی پویانمایی «استاپموشن خانگی» برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری نخستین جشنواره بینالمللی پویانمایی «استاپموشن خانگی» با حضور حجتالله ناظری دبیر جشنواره و بهنام بهادری دبیر هنری صبح امروز یکشنبه ۱۷ اسفندماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای نشست، محمدرضا زنگنه مجری کارشناس نشست گفت: برگزاری این جشنواره کاملاً یک اتفاق ابداعی است که در نوع خود منحصربه فرد است. وی به جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیهای اشاره کرد و افزود: جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیهای از حوزه هنری کرج شروع شد و مجموعههای بسیاری را وارد میدان کرد و فیلمسازان زیادی از کشورهای جهان در آن شرکت کردند که ایده اصلی و محور محرک آن بهنام بهادری بودند که امروز در جشنواره استاپموشن خانگی حضور دارند. محرومیت کودک و نوجوان در فضای مجازی علت برگزاری جشنواره «استاپموشن» بود حجتالله ناظری دبیر جشنواره در خصوص شکلگیری این رویداد اظهار داشت: این جشنواره با توجه به ضرورتهایی که جامعه امروز ما دارد شکل گرفت؛ چرا که فضای مجازی با اینکه مجازی است، اما واقعیت دارد و از طرفی خوراک و محتوای لازم برای کودک و نوجوان در آن وجود ندارد و کم است. وی تولید محتوا برای کودک و نوجوان را دغدغه حوزه هنری کودکان و نوجوانان دانست و افزود: حوزه هنری کودک و نوجوان به دلیل دغدغه فعالیت و تولید محتوا برای مخاطبین کودک و نوجوان این جشنواره را برگزار کرد که البته با توجه به استقبالی که صورت گرفت متوجه شدیم اشتباه نکردهایم. سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان به وضعیت کرونا اشاره و عنوان کرد: کرونا فرهنگی را بهدنبال خودش وارد خانوادهها کرد و ورود رسمی کودک و نوجوان به فضای مجازی را رقم زد. در این شرایط خانوادهها بهدنبال تأمین گوشی و موبایل برای فرزندانشان شدند و فعالیت حوزه هنری در همین راستا شکل گرفت. ناظری از بسته شدن صفحه اینستاگرام جشنواره از سوی مدیران اینستاگرام خبر داد و گفت: در دنیایی زندگی میکنیم که آزادی تنها یک شعار است و آزادی در رسانهها وجود ندارد. یکی از شاخصههای این جشنواره آسانی تولید اثر آن است. ما یک موبایل را بهعنوان وسیلهای برای تولید محتوا و فیلم سالم به خانوادههای معرفی میکنیم و جشنواره را در همین راستا پیگیری کردیم. وی شرایط ویژه بیماری را از اهداف اصلی جشنواره دانست و تأکید کرد: لزوم برنامهریزی برای کودکان و نوجوانان برای فعالیتهای خلاقانه، آموزش خلاقانه کودکان و نوجوانان در عرصه فرهنگ و هنر و تولید انیمیشن هدف بعدی این جشنواره بود که در تکنیک استاپموشن در فضای باز مجازی منتشر شود که کودکان و نوجوانان را تشویق به تولید فیلم درست کند. ناظری به جمله معروف امام خمینی (ره) در خصوص هنر انقلابی اشاره کرد و افزود: به نظر ما در این جشنواره به گونهای تعریف جدیدی از جمله معروف امام خمینی (ره) صورت خواهد گرفت؛ چرا که معتقدیم باید مبانی فکریمان را بهروزآوری کنیم و محرومیت موجود در فضای مجازی را رفع کنیم. وی گفت: حساسیت داوران در این جشنواره نسبت به جشنوارههای بزرگسال ببشتر بوده و این نگاهی درست به مخاطب کودک و نوجوان است. بهنظرم مدیران هنری در کشورمان کارشان را درست انجام ندادهاند و امیدواریم به عنوان سرباز بتوانیم قدمی برداریم البته در شرایطی که همه خودشان را صاحب فضل و دانش میدانند این کار سخت است. در ادامه، بهنام بهادری دبیر هنری این رویداد با بیان اینکه استاپموشن هنوز ترجمه فارسی نشده است، لذا تا وقتی که معادل فارسی ندارد باید همان جمله را عنوان کنیم، اظهار داشت: در دنیا تنها دو جشنواره تخصیصی با عنوان استاپموشن برگزار میشود که بهصورت حرفهای و آماتور برگزار میشود، اما جشنواره ما نخستین جشنواره استاپموشن خانگی در دنیاست که با گوشیهای شخصی تولید میشود. وی گفت: تبلیغات و گذر زمان لازمه شناخته شده این جشنواره است، اما در نهایت استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفته و در حالی که سه ماه فرصت انعکاس تبلیغات و دریافت آثار داشتیم و با توجه به همه این محدودیتها در بخش ملی، ۴۳۱ اثر به دبیرخانه رسید که برخی از آنها را کودکان و نوجوانان با موبایل ساخته بودند. وی افزود: ۱۹ استان در جشنواره شرکت کردند که تهران و اصفهان بیشترین آثار را داشتند. در نهایت ۸۷ فیلم در بخش مسابقه با سه مرحله بازبینی پذیرفته شدند. در بخش بینالملل جشنواره که اتفاقی شگفت بود، ۱۳۲۶ اثر از ۹۶ کشور شرکت کردند. انتهای پیام/
نظر شما