۱۴۰۳.۰۸.۲۶

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در نشست تخصصی همایش تخصصی نقالی و پرده‌خوانی، با اشاره به اینکه کتاب قرآن نقل خداوند است و دراماتیک‌ترین ادبیات جهان را قرآن دارد بیان کرد: خداوند معجزه رسالت را قرآن قرارداده است که این خود یکی از زیباترین و ناب‌ترین روایتگری‌هاست؛ بعنوان مثال سوره یوسف احسن‌القصص قرآن است که در این سوره به بهترین شکل ممکن، روایتگری را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، کوروش زارعی با اشاره به اینکه، نقالی و پرده‌خوانی یک هنر اصیل ایرانی است تاکید کرد: ایرانیان از ابتدا به روایت‌گری و داستان‌سرایی علاقمند بوده‌اند و ما ایرانی‌ها از تبحر بالایی در امر داستان‌گویی و داستان‌سرایی برخوردار هستیم و تنها عنصر بازنگری که مهم‌ترین عنصر باورپذیری است می‌تواند از قدرت بالایی برای فهم درست از وقایع حماسی و داستان‌ها به کار رود.

زارعی تصریح کرد: ما باید هنر نقالی و پرده‌خوانی را روزآمد کنیم و برای اینکار نیازمند آموزش مستمر و ممتد افراد و مربیان ویژه‌ای هستیم که بتوانند این مهم را به سرانجام برسانند و بسیار واضح و مشخص است که اسطوره‌های قدیم و گذشته برای نسل امروز قابل باور نیست چرا که آن‌ها این داستان‌های حماسی را نه دیده‌اند و نه شنیده‌اند.

وی اذعان کرد: سال‌های زیادی است که هنر نقالی و پرده‌خوانی مورد غفلت واقع شده است و تلاش خواهیم کرد که این هنر بروز گردد که حوزه هنری خراسان شمالی در سه سال گذشته با تلاش‌های فراوان سعی در رفع این کمبود داشته است و تا کنون با راه‌اندازی باشگاه نقالان سوره توانسته تعداد زیادی از نونهالان و نوجوانان را به این هنر اصیل ایرانی علاقمند و آن‌ها را حفظ کند.

شیوه‌ها با توجه به مخاطب تغییر کند

مرشد محسن میرزاعلی نیز در ادامه نشست ضمن پرداختن به تعاریف هنر نقالی و پرده‌خوانی در جمع مربیان پرورشی بیان کرد: شیوه‌های آموزشی با توجه به مخاطب باید عوض شود و هر شیوه‌ی آموزشی مختص یک گروه از افراد است و نباید مسائل آموزشی را برای همگان یکسان دید.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌های هنری کار زنده است اظهار کرد: نه تنها در نقالی و بازیگری حتی در نقاشی‌ها و تصاویر نیز کار به صورت زنده با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و راوی این هنرها باید آنگونه که شایسته است این هنر را در معرض دید و نگاه مخاطبین خاص خود قرار دهد تا مخاطب بتواند آنچه را که اتفاق افتاده است به خوبی ببینید و لمس کند.

بازنگری مهم‌ترین عنصر باورپذیری امروز است

وی گفت: تاریخ دقیقی برای پیدایش نقالی در دسترس نیست و گفته می‌شود قبل از اسلام و در زمان ساسانیان شکل گرفته، هرچند که اولین نقال حضرت آدم بوده است که برای فرشتگان نقل داشته و اولین مرشد خداوند متعال است .

خاستگاه ادبیات حماسی خراسان شمالی است

دکتر فرزاد قائمی؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات حماسی نیز در ادامه این نشست تخصصی گفت: نگاه انسان به گذشته و فرهنگ خودش نگاه متفاوتی شده است و ما باید از جایی قضاوت کنیم که مستندات را در اختیار داشته باشیم.

وی بیان کرد: خاستگاه ادبیات حماسی خراسان شمالی است مثلا کلمه پهلوان به طور مکرر در این سرزمین با توجه به وقایع و داستان‌های حماسی به کار گرفته شده است.

قائمی تصریح کرد: با آنکه در داستان‌های حماسی ایرانیان از شاهنامه کمتر نام برده شده است اما بسیاری از داستان‌های شاهنامه یادآور دوران اشکانیان است و علیرغم اینکه تاریخ و تشکیلات دوران اشکانی نفوذ شدیدی در داستان‌های حماسی و قهرمانی ایرانیان داشت و عده‌ زیادی از پهلوانان حماسی مانند بیژن و فرهاد یادآور داستان‌ها است.

بازنگری مهم‌ترین عنصر باورپذیری امروز است

نقالان نخستین بازیگران تاریخ بشر بوده‌اند

دکتر محمد مداح‌حسینی پژوهشگر حوزه ادبیات حماسی نیز در این نشست با ارائه دو فرضیه مهم گفت: نقالان نخستین بازیگران تاریخ بشر بوده‌اند و اولین کسانی هستند که مهارت بازیگری را کشف کرده و نقال بوده‌اند.

وی با بیان اینکه نقل‌کردن برای انسان شفاهی، قصه تعریف کردن نبود تاکید کرد: انسان تا ۱۵۰ هزار سال قبل قابلیت سخن‌گویی نداشته است تا اینکه نقال نخستین ذهن ما را شکل داد و طومارها که صرفا برای سرگرمی نیست، نوشته شد.

مداح‌حسینی که مدیر گروه ادبیات نمایشی و عضو هیئت علمی دانشگاه اقبال لاهوری مشهد است ادامه داد: حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت و در اصطلاح به نوعی شعر است که در وصف پهلوانان گفته می‌شود و از نبردها و دلاوری‌ها و افتخارات یک ملت نقل می‌کند.

وی افزود: آشناترین اثر ادبیات حماسی برای ما شاهنامه فردوسی است، هر چند با نگاه به داستان‌های ادبیات حماسی نخستین موضوعی که در ذهن ما شکل می‌گیرد جنگ و کشورگشایی است اما در واقع مفاهیم گوناگونی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha