به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، کوروش زارعی با اشاره به اینکه، نقالی و پردهخوانی یک هنر اصیل ایرانی است تاکید کرد: ایرانیان از ابتدا به روایتگری و داستانسرایی علاقمند بودهاند و ما ایرانیها از تبحر بالایی در امر داستانگویی و داستانسرایی برخوردار هستیم و تنها عنصر بازنگری که مهمترین عنصر باورپذیری است میتواند از قدرت بالایی برای فهم درست از وقایع حماسی و داستانها به کار رود.
زارعی تصریح کرد: ما باید هنر نقالی و پردهخوانی را روزآمد کنیم و برای اینکار نیازمند آموزش مستمر و ممتد افراد و مربیان ویژهای هستیم که بتوانند این مهم را به سرانجام برسانند و بسیار واضح و مشخص است که اسطورههای قدیم و گذشته برای نسل امروز قابل باور نیست چرا که آنها این داستانهای حماسی را نه دیدهاند و نه شنیدهاند.
وی اذعان کرد: سالهای زیادی است که هنر نقالی و پردهخوانی مورد غفلت واقع شده است و تلاش خواهیم کرد که این هنر بروز گردد که حوزه هنری خراسان شمالی در سه سال گذشته با تلاشهای فراوان سعی در رفع این کمبود داشته است و تا کنون با راهاندازی باشگاه نقالان سوره توانسته تعداد زیادی از نونهالان و نوجوانان را به این هنر اصیل ایرانی علاقمند و آنها را حفظ کند.
شیوهها با توجه به مخاطب تغییر کند
مرشد محسن میرزاعلی نیز در ادامه نشست ضمن پرداختن به تعاریف هنر نقالی و پردهخوانی در جمع مربیان پرورشی بیان کرد: شیوههای آموزشی با توجه به مخاطب باید عوض شود و هر شیوهی آموزشی مختص یک گروه از افراد است و نباید مسائل آموزشی را برای همگان یکسان دید.
وی با بیان اینکه بسیاری از فعالیتهای هنری کار زنده است اظهار کرد: نه تنها در نقالی و بازیگری حتی در نقاشیها و تصاویر نیز کار به صورت زنده با مخاطب ارتباط برقرار میکند و راوی این هنرها باید آنگونه که شایسته است این هنر را در معرض دید و نگاه مخاطبین خاص خود قرار دهد تا مخاطب بتواند آنچه را که اتفاق افتاده است به خوبی ببینید و لمس کند.
وی گفت: تاریخ دقیقی برای پیدایش نقالی در دسترس نیست و گفته میشود قبل از اسلام و در زمان ساسانیان شکل گرفته، هرچند که اولین نقال حضرت آدم بوده است که برای فرشتگان نقل داشته و اولین مرشد خداوند متعال است .
خاستگاه ادبیات حماسی خراسان شمالی است
دکتر فرزاد قائمی؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات حماسی نیز در ادامه این نشست تخصصی گفت: نگاه انسان به گذشته و فرهنگ خودش نگاه متفاوتی شده است و ما باید از جایی قضاوت کنیم که مستندات را در اختیار داشته باشیم.
وی بیان کرد: خاستگاه ادبیات حماسی خراسان شمالی است مثلا کلمه پهلوان به طور مکرر در این سرزمین با توجه به وقایع و داستانهای حماسی به کار گرفته شده است.
قائمی تصریح کرد: با آنکه در داستانهای حماسی ایرانیان از شاهنامه کمتر نام برده شده است اما بسیاری از داستانهای شاهنامه یادآور دوران اشکانیان است و علیرغم اینکه تاریخ و تشکیلات دوران اشکانی نفوذ شدیدی در داستانهای حماسی و قهرمانی ایرانیان داشت و عده زیادی از پهلوانان حماسی مانند بیژن و فرهاد یادآور داستانها است.
نقالان نخستین بازیگران تاریخ بشر بودهاند
دکتر محمد مداححسینی پژوهشگر حوزه ادبیات حماسی نیز در این نشست با ارائه دو فرضیه مهم گفت: نقالان نخستین بازیگران تاریخ بشر بودهاند و اولین کسانی هستند که مهارت بازیگری را کشف کرده و نقال بودهاند.
وی با بیان اینکه نقلکردن برای انسان شفاهی، قصه تعریف کردن نبود تاکید کرد: انسان تا ۱۵۰ هزار سال قبل قابلیت سخنگویی نداشته است تا اینکه نقال نخستین ذهن ما را شکل داد و طومارها که صرفا برای سرگرمی نیست، نوشته شد.
مداححسینی که مدیر گروه ادبیات نمایشی و عضو هیئت علمی دانشگاه اقبال لاهوری مشهد است ادامه داد: حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت و در اصطلاح به نوعی شعر است که در وصف پهلوانان گفته میشود و از نبردها و دلاوریها و افتخارات یک ملت نقل میکند.
وی افزود: آشناترین اثر ادبیات حماسی برای ما شاهنامه فردوسی است، هر چند با نگاه به داستانهای ادبیات حماسی نخستین موضوعی که در ذهن ما شکل میگیرد جنگ و کشورگشایی است اما در واقع مفاهیم گوناگونی دارد.
نظر شما