۱۴۰۳.۰۷.۱۱

ناهید منصوری- خبرنگار، برنامه توانمندسازی «جهان نوجوان» رویدادی برنامه‌ریزی شده از سوی مرکز آفرینش ادبی حوزه هنری است که در استان‌های مختلف با هدف ایجاد آشنایی و شناخت بیشتر نویسندگان از جهان زیستی نوجوان برگزار خواهد شد. این برنامه از مهرماه به دبیری بهزاد دانشگر آغاز می‌شود و روابط عمومی حوزه هنری به همین بهانه گفت‌وگویی با دبیر رویداد «جهان نوجوان» داشته است که می‌خوانید:  

چه خلاهایی بر ضرورت برنامه‌ توانمندسازی تاکید داشته یا به عبارتی دیگر چه عاملی زمینه‌ساز برنامه‌ریزی برای برگزاری این رویداد شد؟

امروزه در شرایطی قرار داریم که ۸۰ درصد نویسندگان و ناشران ما در حال نگارش برای بزرگسالان هستند و برای نوجوانان ما کمتر کتابی نوشته و چاپ می‌شود، آن هم کتاب‌هایی که متناسب با ارزش‌ها و فضاهای یک نوجوان ایرانی باشد یعنی امروزه بخشی از کتاب‌های ویژه نوجوانان رمان‌های ترجمه شده هستند که در بیرون مرزهای ایران نوشته شده‌اند.

البته اینکه کتاب‌های خارجی ترجمه شود، بسیار خوب است اما اینکه کتاب‌هایی مطابق با باورهای دینی، سنتی و ایرانی خودمان برای نوجوان نمی‌نویسیم، یک ضعف است. ضمن اینکه بعضا کتاب‌هایی نوشته می‌شود که از فضای نوجوان امروز دور است و بسیاری از نویسندگان از دیدگاه و خاطره دهه ۶۰ یا ۷۰ که دوره نوجوانی خودشان است، کتاب می‌نویسند بنابراین از سوی مخاطبان امروز تولیداتشان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد که همین باعث شده برخی نویسندگان دلزده شوند و نوشتن رمان نوجوان را کنار بگذارند. مجموع این شرایط ما را به این نتیجه رساند که به صورت خیلی ویژه و با برنامه‌ریزی خاص وارد پروسه تولید رمان نوجوان شویم و برای این کار یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود توانمندسازی نویسندگان رمان نوجوان است.

آیا این دوره صرفا برای نویسندگانی برنامه‌ریزی شده که در این حوزه فعال هستند؟ آیا جایی برای افراد علاقه‌مند به نویسندگی و تازه‌کارها هم در نظر گرفته شده؟

 بخشی از نویسندگان ما افرادی حرفه‌ای هستند که کتاب‌هایشان معمولا از سوی نوجوانان با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود. ما در حال تعامل و گفتگو با این نویسندگان هستیم و بنا داریم این جریان را با آنها پیش ببریم.

کار دوم ما با دوستان نویسنده نیمه‌حرفه‌ای است که اجمالا رمان‌نویسی را بلد هستند و شاید برای بزرگسالان هم داستان نوشته‌اند اما برای نوجوانان چیزی تولید نکرده‌اند یا اگر نوشته‌اند رمانشان چندان جذاب برای نوجوان ایرانی نبوده است. البته لازم به اشاره است که ما برای جلسات مختلف از همکاری حوزه هنری استان‌ها بهره می‌گیریم و از دوستان درخواست کرده‌ایم تبلیغات و اطلاع‌رسانی از برپایی این رویداد در فضاهای عمومی انجام دهند تا اگر کسی کتابی ننوشته ولی به این فضا علاقه‌مند است و در خود توان لازم را برای رمان‌نویسی می‌بیند، بتواند در این دوره شرکت کند.

در این دوره چه افقی برای نویسندگان ترسیم شده و قرار است رمان‌نویسان با چه مباحثی آشنا شوند؟

هدف ما جلب توجه به فضاهای تازه و موضوعاتی است که می‌توان درباره آن رمان نوشت یا درباره آن چیزی نوشته نشده است. ما برای اینکه نویسندگان هم با ذهنیت و جهان نوجوان کتابخوان آشنا شوند و هم ساختار و اهمیت و ویژگی‌ها یا تفاوت‌های رمان نوجوان با رمان بزرگسال و داستان کوتاه و دیگر گونه‌های ادبی را درک کنند، برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

دوره‌های «جهان نوجوان» طی چه بازه زمانی برگزار می‌شود؟

این دوره‌ها به صورت فشرده و طی دو روز و با حضور اساتید متعدد در هر استان برگزار خواهد شد.

اگر نویسندگان نیاز به دوره‌های بیشتر داشته باشند آیا آموزش‌ها ادامه‌دار خواهد بود؟

بله. با مشخص شدن نویسندگانی که مخاطب ما در این دوره‌ها هستند، بر اساس نیازها برنامه‌های آموزشی و حمایتی خواهیم داشت.

در دوره‌ای که مهرماه در استان قم برگزار می‌شود، کدام اساتید حضور خواهند داشت و قرار است چه مباحثی سرفصل آموزش‌ها قرار گیرد؟

در هر دوره از محضر سه استاد استفاده خواهیم کرد برای مثال در استان قم که ۲۵ و ۲۶ مهرماه برگزار می‌شود استاد عباس جهانگیریان درباره ساختار رمان نوجوان، استاد زهرا محسنی فر درباره جهان نوجوان و استاد معصومه توکلی در خصوص نوجوان کتابخوان برای نویسندگان صحبت خواهد کرد. اینکه نوجوانان کتابخوان به چه موضوعاتی علاقه دارند و چطور کتاب انتخاب می‌کنند یا چگونه کتاب را به هم معرفی می‌کنند و از آن تبلیغ می‌کنند، از مواردی است که در این دوره به آن پرداخته خواهد شد.

 رمان‌نویسان با جهان نوجوانان آشنا می‌شوند

این آموزش چه دستاوردی برای نویسندگان خواهد داشت؟

دانستن این نکات به نویسندگان برای حضور موفق‌تر و جدی‌تر در فضای بازار نشر کمک می‌کند.

آیا نویسندگان شرکت‌کننده برنامه توانمندسازی از حمایت هم برخوردار می‌شوند یا صرفا دوره محدود به آموزش است؟

 ما در دوره‌ها برنامه‌های متفاوتی بر اساس سطح هر استان خواهیم داشت و اگر دوستان ایده داشته باشند و بتوانند پیرنگ یا رمانی را بر اساس چارچوب‌ها ارائه کنند در حوزه چاپ اثر هم از آنها حمایت خواهیم کرد.

آیا اولویت موضوعی خاصی هم در نظر گرفته شده؟

یکی از کارهایی که تلاش در انجام آن داریم، راه‌اندازی بانک ایده‌ است تا نویسندگانی که ایده‌ای ندارند، از سرفصل‌هایی که حس کرده‌ایم جایشان در ادبیات نوجوان خالی است و کمتر کسی سراغ آن رفته، استفاده کنند. البته اگر نویسنده‌ای هم ایده خوبی برای رمان‌نویسی داشته باشد، می‌تواند سوژه خود را ارائه کند و با حمایت ما رمان نوجوان خود را به چاپ رساند.

بعد از استان قم این دوره در کدام استان برگزار می‌شود؟

برنامه‌ریزی برای استان‌های کرمان، اصفهان، قم، تهران، فارس و زنجان انجام شده اما اینکه زمان برگزاری هر یک استان‌ها چه روزهایی است با پیش رفتن پروژه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گام نخست برنامه توانمندسازی که در چندین استان برگزار خواهد شد، چه بازه زمانی به طول می‌انجامد؟

از آنجا که بسیاری از دوره‌ها در خارج را تهران است و اساتید محدودیت‌ها و معذوریت‌های خود را دارند، احتمالا در هر ماه یک دوره برگزار می‌شود، اگرچه با فراهم بودن شرایط، هرماه امکان برگزاری دوره‌های بیشتر در بیش از یک استان هم وجود دارد.

ماحصل آموزش‌های نویسندگان در قالب مراسمی معرفی می‌شوند؟

این موضوع با پیش رفتن کار مشخص می‌شود و بسته به حجم کارها و میزان و کیفیت و حضور نویسندگان قابل برنامه‌ریزی است. اگر حس کنیم تعداد قابل توجهی کار انجام شده و آثار خوبی خلق شده میتوان برنامه‌های رویدادمحوری چون رونمایی را برگزار کرد و به معرفی بخشی از تولیدات پرداخت.

این رویداد برنامه‌ای نیست که به اتمام رسد و ما برای آن اختتامیه در انتظار بگیریم بلکه بنا به اقتضا و ضرورت در شکل‌های مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای حضور در این دوره می‌توانند به حوزه هنری استان خود مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha