۱۴۰۳.۰۶.۲۳

در حاشیه افتتاحیه دوره دوم مستندسازی مدرسه فیلمسازی نور که در مرکز آموزش حوزه هنری برگزار شد با محمدرضا امامقلی، مدیر حوزه هنری استان قزوین و قائم‌مقام سازمان سینمایی و مدیر مرکز مستند سوره درباره وظیفه حوزه هنری در مقابل سایر مراکز تربیت هنرمند برای پرورش مستندساز حرفه‌ای و حمایت‌هایی که برای هنرجویان این مرکز درنظر گرفته می‌شود صحبت کرده‌ایم که مدیر مرکز مستند سوره گفت: حوزه هنری باید فضایی را فراهم سازد که مستندسازان مسئله‌محور مسیر ترقی را طی کنند و سلوک هنری خود را پی بگیرند. شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

* به نظر شما، وظیفه حوزه هنری درمقابل سایر مراکز تربیت مستندساز چیست؟ 

حوزه هنری هویتی دارد که باید براساس همان هویت عملکرد و مأموریتش را نسبت به سایر کنشگران عرصه فیلم مستند مخصوصا تربیت مستندساز ارزیابی کنیم.

چیزی که برای حوزه هنری اهمیت دارد این است که هم از بعد مضمون و هم از باب باشندگی بتواند شرایطی را فراهم سازد تا عرصه برای مستندسازانی که می‌خواهند در موضوعات و مسائل روز کشور و بین‌الملل کنشگری کنند، فراهم باشد؛ با این تفاوت که این مستندسازان در محیط تربیتی و فضای آموزشی بتوانند با همدیگر ضرب شوند و خروجی‌هایی داشته باشند که متناسب با شرایط روز باشد. این یعنی حوزه هنری باید فضایی را فراهم سازد که مستندسازان مسئله‌محور مسیر ترقی را طی کنند و سلوک هنری خود را پی بگیرند.

 به نظر می‌رسد از سه رهگذر می‌توان به کارکرد مستند توجه کرد که یکی طرح مسئله جدید است و دوم صورت‌بندی جدید از مسئله قدیمی یا راه‌حلی برای مسئله است. حوزه هنری باید فضایی باشد که اولا مسئله یا وضع موجود و مسیر رسیدن از وضع مطلوب به وضع مطلوب یک صورت‌بندی پیدا کند؛ پس قدم اول برای شکل‌دهی به یک فضای تربیتی در حوزه هنری این است که خودمان و وضعیتمان را در کشور در سپهر تولید مستند بشناسیم.

ناظر بر مخاطبی که می‌خواهیم با او تخاطب کنیم لحن مناسب را پیدا کرده و پیش از همه اینها با شناختی که از مسئله پیدا کردیم بتوانیم یک بسته‌بندی دقیق از پیام و محتوا در قالب فیلم مستند ارائه دهیم و لازمه همه اینها تربیت مستندسازی است که بتواند حول مسئله تحلیل کند و توان آن را داشته باشد که پژوهش دقیقی داشته و مسئله را فهم کرده باشد و کنش به‌موقع را به خرج بدهد. 

 * چه حمایت‌هایی برای خروجی‌های نهایی این چهار ترم دوره مستندسازی در مدرسه نور در نظر دارید؟

طبعا در مسیر رشد سازمان سینمایی سوره و مرکز مستند همیشه همراه مستندسازانی بودند که تازه مسیر را شروع کرده و دوست داشتند به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنند.

فارغ از اینکه در مسیر رشد در کنار مستندسازان هستیم هم از بعد نرم‌افزار و هم از بعد سخت‌افزار به این معنی که هم می‌توانیم برای تولید کمکشان کنیم و هم نیازهای لجستیک را فراهم سازیم، از لحاظ حمایتی در مرحله حرفه‌ای شدن یا مسیر عبور از فضای آماتور به حرفه‌ای باز هم حوزه هنری شرایطی را فراهم می‌کند برای اینکه مستندسازان بتوانند حداقل حمایت‌های مالی لازم را برای تولید مستند داشته باشند؛ اما لازمه همه اینها این است که مستند در قالب سند محتوایی مرکز مستند سوره تدوین شده باشد؛ هم از بعد مسئله‌اش و هم از بعد پرداخت به مسئله که این هم تدوین شده و قابلیت مطالعه و بررسی دارد؛ بنابراین در خدمت مستندسازان عزیز هستیم تا در مسیر مسائل اصلی پیش روی کشور کنش کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha