۱۴۰۳.۰۵.۲۷

اولین کتاب حوزه مباحث نظری ادبیات پایداری به قلم محمدرضا سنگری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

دکتر محمدرضا سنگری در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی اظهار داشت: کتاب «ادبیات پایداری» که به بررسی گونه‌ها، تعاریف و گستره ادبیات پایداری اختصاص یافته، پاسخ‌گوی یکی از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین نیازهای امروز ما، به ویژه در گرایش ادبیات پایداری است.

وی درباره این کتاب که حاصل بیش از سه سال کار مداوم اوست، بیان داشت: این اثر که به تازگی منتشر شده، اولین کتابی است که در حوزه مباحث نظری ادبیات پایداری به جامعه فرهنگی و علاقه‌مندان عرضه می‌شود. هر چند پیش از این کتاب‌هایی در باب ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چاپ رسیده بود، ولی این کتاب نخستین اثر در تعریف، تبیین و طرح ساحت‌ها و گستره ادبیات پایداری است.

سنگری درباره کتاب «ادبیات پایداری» تشریح کرد: این کتاب در چهار فصل به تشریح مباحث ادبیات پایداری پرداخته است. در نخستین فصل کتاب، تعاریف ادبیات پایداری مطرح و نقد شده است. یکی از بزرگ‌ترین مسائل پیش رو در این عرصه آن است که تعریف مشخص، معقول و پذیرفته شده از سوی جامعه فرهنگی برای ادبیات پایداری وجود ندارد. در این اثر کوشش شده تا تعاریف متکثر و متعدد، مطرح و محل بحث و نقد قرار گیرد و پس از آن، با تکیه بر پیشینه و داشته‌ها، تعریف مختار مؤلف پیشنهاد شده است. در فصل دوم این کتاب به گستره ادبیات پایداری پرداخته شده و گرایش‌ها و رویکردها در حوزه ادبیات پایداری، پیشینه ادبیات پایداری، مفاهیم و گونه‌های دیگر ادبیات پایداری/ ادبیات جنگ مطرح شده است. این فصل از بخش‌های بسیار مهم کتاب است؛ چراکه در این حوزه، اصطلاحات متعددی وجود دارد که مرزها و کرانه‌هایشان از هم متمایز و مشخص نشده است؛ برای مثال اصطلاحاتی چون: ادبیات دفاع‌مقدس، ادبیات جنگ، ادبیات جنگ تحمیلی، ادبیات سیاسی، ادبیات اعتراض، ادبیات انقلاب، ادبیات مدافعان حرم. تمامی این مباحث، در فصل دوم کتاب مورد بررسی قرار گرفته و به طور مشخص برای آن‌ها تعریفی ارائه شده است.

نویسنده کتاب «ادبیات پایداری» در ادامه افزود: در فصل سوم این اثر به ویژگی‌ها ‌و شاخصه‌های ادبیات پایداری در ۱۹ مورد اشاره شده است. اگرچه در این کتاب فرصت طرح مصادیق و نمونه‌ها وجود نداشته، اما در این فصل، بارزترین خصوصیات ادبیات پایداری معرفی شده‌ است.‌ در آخرین فصل کتاب، ساحت‌ها و قلمروهای ادبیات پایداری تشریح و به ساحت‌هایی چون ادبیات داستانی، شعر، ادبیات نمایشی (در ایران و جهان)، ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات دفاع مقدس و پژوهش‌های ادبیات پایداری پرداخته شده است.

اولین کتاب حوزه مباحث نظری ادبیات پایداری منتشر شد

محمدرضا سنگری، با اشاره به پرداختی که در این کتاب به ادبیات پایداری جهان داشته، تصریح کرد: ادبیات پایداری جهانی از مباحثی است که در این کتاب توضیح داده شده و در کنار آن، معرفی ادبیات پایداری محور مقاومت و منطقه، ابعاد و ویژگی‌های آن و حتی نسبت آن با ادبیات پایداری در جامعه خودمان تحلیل و بررسی شده است.

هم‌چنین او تأکید کرد: کتاب «ادبیات پایداری»، اولین کتابی است که با این موضوع منتشر شده و انواع، اضلاع، گستره و ویژگی‌های ادبیات پایداری را برای مخاطبان روشن می‌سازد. این اثر، در سال تحصیلی پیش رو، به عنوان منبع درسی به دانشجویان گرایش ادبیات پایداری دانشگاه سوره تدریس خواهد شد و امید است که این اثر جایگاه خود را در فضای دانشگاهی و علمی بیابد و مخاطبانی را که منتظر نگارش اثری در این موضوع بودند، بهره‌مند سازد. وی افزود: هر یک از محورهایی که در کتاب «ادبیات پایداری» به ایجاز و اختصار آمده است، می‌تواند موضوع اثری مستقل باشد و در آینده برای نگارش پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و پژوهش‌های ادبی مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان مؤلف کتاب اظهار داشت: بخشی از موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده‌، مباحثی است که برای بسط و تشریح، به استادان دانشگاه‌ها در سراسر کشور سپرده شده است. آن‌چه در کتاب «ادبیات پایداری» به اختصار مطرح شده، از سوی اندیشکده ادبیات پایداری به عنوان موضوع پژوهشی و تحقیقی (تعداد ۱۵ موضوع پژوهشی)، به استادان حوزه ادبیات پایداری سپرده شده که تا کنون تعداد ۶ عنوان دریافت و بررسی شده است و در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

وی یادآور شد: خود نیز مایلم که به بسط و گسترش بسیاری از مقوله‌هایی بپردازم که در کتاب «ادبیات پایداری» مطرح کرده‌ام. هر یک از این موضوعات می‌تواند تبدیل به بیش از ۵۰ جلد کتاب شود. مثلاً ادبیات پایداری جهان می‌تواند ده‌ها جلد کتاب شود که البته باید از کسانی که در این زمینه تخصص دارند دعوت کنیم و از توانمندی افراد بهره بگیریم. گفتنی است، کتاب «ادبیات پایداری» در ۲۶۴ صفحه سامان یافته و در مرداد ماه ۱۴۰۳ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha