۱۴۰۳.۰۵.۱۵

دبیر بخش طنز جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» با اشاره به گستردگی موضوع کار برای خلق اثر در قالب شعر طنز و نثر طنز گفت: حوزه «کار» نیاز به فعالیت جدی طنزپردازان دارد و افراد می‌توانند آگاهی یا نقد اجتماعی را با شیرینی و بامزگی به مسئولان و مخاطبان انتقال دهند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی به نقل از فارس، عباس حسین‌نژاد دبیر بخش طنز جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» گفت: ایرانیان ملت شوخی هستند، با همه چیز شوخی می‌کنند و از هر تراژدی یک طنز و کمدی می‌سازند. از سویی دیگر موضوع «کار» جزو مضامینی است که مردم دچار سختی آن شده‌اند یا با آن درگیر بوده‌اند؛ بنابراین برای عموم افراد قابل درک بوده و طنزنویسی برای آن چندان سخت نیست. او شرح داد: از آنجا که برای طنزنویسی ابزار اصلی، سوژه است و در این فضا به نظر می‌رسد سوژه بسیار زیادی وجود دارد، طنزپردازان دستشان برای پرداختن به مبحث کار و طنز خیلی باز است.

دبیر بخش طنز جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» درباره میزان استقبال طنزپردازان از این رویداد بیان کرد: ما در دو بخش «شعر» و «نثر» که همان طنزنویسی مطبوعاتی است، با استقبال بیشتری مواجه بوده‌ایم؛ البته ما انتظار داریم با توجه به موضوع آسان و آشکار جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»، طنزنویسان بیشتری در این رویداد شرکت‌ کنند.

او ادامه داد: در دفتر طنز حوزه هنری برای جذب طنزنویسان و آگاهی‌بخشی از برگزاری این رویداد، در گروه‌های طنز و استانی و کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های چون «در حلقه رندان» تبلیغ کرده‎ایم و از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و دنبال‌کننده دارند، درخواست کردیم تا در این باره اطلاع‌رسانی کنند. اگر چه ما در جشنواره پیشین که همین تبلیغات را انجام دادیم، دریافت‌کننده بیش از هزار اثر بودیم، اما میزان استقبال طنزنویسان از جشنواره «اتقان» برایمان جای تعجب دارد و امیدواریم در موج دوم تبلیغات و با توجه به فرصت باقی‌مانده تا پایان مهلت ارسال آثار، طنزهای بیشتری ارسال شود.

حسین‌نژاد درباره ظرفیت طنز برای پرداختن به موضوعات اجتماعی از جمله کار و فرهنگ کار گفت: طنزنویسی سخت است؛ چراکه از نظر ما در دفتر طنز، طنزنویسی یک پله بالاتر از نویسندگی است و لزوماً فردی که نویسنده خوبی است، طنزنویس خوبی نیست. فرد برای طنزنویسی باید مهارت‌های دیگری هم داشته باشد تا به عنوان نویسنده طنزپرداز موفق شود. او به علاقه‌مندان شرکت در جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» پیشنهاد کرد: «کار» یک سوژه بسیار دم‌ِدست و در دسترس است و به نظر می‌آید با کمی مطالعه درباره طنزهای تولیدی در حوزه «کار» یا جستجوی اینترنتی درباره اینکه چگونه بنویسیم و به ماجرا نگاه کنیم، به نتیجه خواهیم رسید.

او همچنین ادامه داد: طنز، انتقاد به شیوه فرزانگان است و باید با شیرینی اشکال و معایب کار را مطرح کند و با راهنمایی آن مسئله را به اصلاح برساند. حوزه «کار» نیاز به فعالیت جدی طنزپردازان دارد و افراد می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کرده و آگاهی یا نقد اجتماعی را با شیرینی و بامزگی به مسئولان و مخاطبان اصلی طنز که حاکمان عموما هستند، انتقال دهند.

دبیر بخش طنز جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» بیان کرد: طنزپرداز می‌تواند با امر به معروف و نهی از منکر زمینه‌ساز اصلاحات باشد و با طنز، وضعیت کار را در ایران بهتر کند. او با اشاره به گستردگی موضوع «کار» برای پرداخت طنازانه گفت: در این زمینه سوژه موضوعاتی چون دورکاری، بهانه‌های دورکاری و اشکالات یا مزایای آن بسیار جذاب است. بحث بیمه در کار با مزایا و معایبش ماجرایی عالی برای پرداخت طنز و طنزنویسی است. کاغذبازی اداری، بروکراسی سیستم اداری یا اختلاف بین کارفرما با کارگر و رئیس با کارمند از سوژه‌های همیشگی و راحت است که طنزنویسان می‌توانند از آن استفاده کنند و دستمایه آثار خود قرار دهند.

حسین‌نژاد درباره حمایت از برگزیدگان بخش طنز جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» گفت: دفتر طنز حوزه هنری با استعدادهایی که در این جشنواره شناسایی کند، ارتباط برقرار خواهد کرد و اگر نیاز به آموزش داشتند، آن‌ها را وارد کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی می‌کند یا در پروژه قلمه شرکت خواهد داد. همچنین در صورت داشتن آثار باکیفیت در چاپ کتاب به طنزنویسان کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha