۱۴۰۳.۰۳.۲۶

مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، همایش شعری را با همکاری شهرداری رباط کریم برنامه‌ریزی کرده که با عنوان «خدمت تا شهادت» در تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد. در این باره گفت‌وگویی با میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری داشته‌ایم که می‌خوانید:

برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش شعر «خدمت تا شهادت» از چه زمانی آغاز شد؟

شاید مقدمه برنامه‌ریزی برای چنین رویدادی این بود که ما بعد از واقعه سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور عزیزمان و هیات همراه وی، با موجی از شعرهایی مواجه شدیم که به صورت خودجوش، درباره این رویداد سروده شدند و می‌توانم بگویم که میزان اشعاری که در باب این موضوع، توسط شاعران مختلف در سنین و رده‌های شعری گوناگون، بدون هیچ فراخوانی سروده و منتشر شد حقیقتا بیش از انتظار ما بود.

موج خودجوش شعرسرایی درباره شهیدان خدمت به قدری شگفت‌انگیز و ورای تصورما بود که فکر کردیم برای جلوه دادن به این حماسه بزرگ و تجلیل از اشعار برجسته و گردآوری آنها باید کاری کرد. در همان ایام بود که با شهرداری شهرستان رباط کریم در راستای ایجاد فرصتی برای برگزاری یک رویداد ملی و بین‌المللی در مضامین اولویت‌دار انقلاب اسلامی در حال تعامل بودیم که با وقوع حادثه سقوط بالگرد و حجم شعرها در خصوص شهدای خدمت، تصمیم گرفتیم نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» را برگزار کنیم.

این رویداد مهم ادبی در چه مرحله‌ای است؟

چند روزی است که فراخوان نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» منتشر شده است. متولیان این همایش، شهرداری شهرستان رباط کریم و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هستند. دبیرخانه همایش، پس از هم‌اندیشی و مشورت‌ تصمیم گرفت که فراخوان نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» را در سه سطح ملی، بین‌المللی و شهرستان رباط کریم منتشر کند. ما حس می‌کنیم این فراخوان با توجه به حجم  گسترده‌ اشعارهنرمندان که به صورت خودجوش سروده شده‌اند با مشارکت طیف گسترده‌ای از شاعران کشور همراه خواهد بود.

همچنین امیدواریم جمع‌آوری اشعار و تجلیل از آثار برگزیده در اختتامیه این همایش، منتج به ترویج چنین فعالیت‌هایی شود.

مهمترین شاخصه و ویژگی نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» چه خواهد بود؟

یکی از مخاطرات و آسیب‌های جشنواره‌ها و برنامه‌های رقابتی حوزه شعر این است که چون معمولا شعرها به واسطه و نیت شرکت در رویدادی مشخص، سروده می‌شوند شاید از روی صدق و تاثر شاعر از موضوع نباشد اما زمانیکه شاعران تصمیم می‌گیرند درباره یک واقعه واکنش نشان دهند و شعر بسرایند معمولا اشعارشان رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند و امید بیشتری برای اثرگذاری و ماندگاری آنها وجود دارد. خوشبختیم که در این رویداد با اشعاری مواجه هستیم که شاعران به صورت خودجوش سروده‌اند و فراخوان، برانگیزاننده اشعار نبوده و همین امر اثرگذاری را بیشتر می‌کند.

نکته دیگر در این رویداد این است که ما اولین رویداد ملی و بین‌المللی با موضوع شهید جمهور را برگزار می‌کنیم و در این راستا در نظر داریم تا مجموعه‌ای از داوران را در هیات علمی همایش، کنار هم آوریم و بررسی و داوری را در بهترین سطح و با حضور بهترین چهره‌های انقلابی انجام دهیم. در بخش بین‌المللی هم از افرادی استفاده می‌کنیم که مسلط به زبان اشعار ارسال شده باشند. همچنین با توجه به اینکه اعتبار همایش‌های ادبی به دو شاخص عمده یعنی اعتبار علمی همایش و سطح هیئت داوران و دیگری کیفیت جوایز آن است، ما در این رویداد تلاش کردیم هم سطح جوایز ارزشمند باشد و هم همایش از سطح علمی خوبی برخوردار باشد.

آیا در چشم‌اندازی که برای  نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» ترسیم شده، این همایش رویدادی مستمر خواهد بود؟

در عنوان همایش به نخستین دوره اشاره شده چراکه ما امیدوار هستیم و تلاش می‌کنیم این رویداد با توجه به اهمیت موضوع شهادت آیت‌الله رئیسی و مقوله خدمت که به نام همایش هم اشاره دارد، استمرار پیدا کند.

بحث خدمت چقدر در این همایش اهمیت دارد؟

به اعتقاد بنده، یکی از اصول گفتمانی انقلاب اسلامی این است که کسی که در مسئولیتی قرار می‌گیرد باید از جان و همه سرمایه و زندگی و توان خود برای خدمت، خرج کند و هدفش این باشد که خدمت صادقانه او، سرانجامش به شهادت ختم شود. و این نوع اندیشه و انگیزه، یکی از شاخصه‌های آن آرمانشهری است که ما در گفتمان دینی خود جستجو می‌کنیم و دوست داریم به آن برسیم. اگر این مقوله به عنوان سبک مدیریتی، مورد نظر قرار گیرد باید چنین همایش‌هایی می‌توانند در صورت‌بندی ادبی و هنری این مفهوم کمک‌کننده باشند.

امیدواریم خدمت تا شهادت یک سبک زیست جدی برای مدیران جمهوری اسلامی باشد و بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و همه افراد با مسئولیت‌های ریز و درشت خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی بدانند که اگر از جان گذشته نیستند و برای خدمت نیامده‌اند، اشغال این سمت‌ها و مسئولیت‌ها خیانت به ملت و آرمان‌های انقلاب خواهد بود. کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید اول شوق خدمت و بعد صلاحیت خدمت داشته باشد و در این مسیر از هیچ چیز دریغ نکند و حتی اگر پای گذاشتن جان در میان باشد نباید مضایقه‌ای داشته باشد. «خدمت تا شهادت» عنوانی است که به دنبال ترویج این گفتمان است و ما امیدواریم که این نخستین همایش به خوبی برگزار شود و ما سالها این رویداد را با قوت بیشتر برگزار کنیم.

پیش‌بینی‌تان برای اشعار بین‌المللی چیست؟

ما اطلاع داریم که شاعران کشورهای همسایه و جهان اسلام اشعار خوبی سروده‌اند که بخشی از آنها در قالب محصولات چندرسانه‌ای هم منتشر شده است.

تاکنون شاعران ایرانی چقدر از برگزاری و حضور در این رویداد استقبال کرده‌اند؟

تا امروز از سوی شاعران جوان با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌ایم و بیش از ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان از بانوان شعر انقلاب اسلامی بوده‌اند که جای خشنودی و تحسین است. باعث خوشحالی است که گستره وسیعی از بانوانی که متعهدانه و مومنانه به شاعری می‌پردازند را در این همایش داریم و بخشی از این افراد عضو دوره «تماشا» هستند و آموزش تکمیلی در فضای شعر انقلاب اسلامی در حوزه هنری را می‌گذرانند.امیدواریم بانوان شعر انقلاب اسلامی در آینده بیش از پیش بدرخشند و ما شاهد قله‌ها و چهره‌های سرشناسی در شعر بانوان باشیم.

با توجه به اینکه شاعران حضور خود را در همایش‌ها به روز آخر موکول می‌کنند امیدواریم در روزهای باقی مانده از فراخوان شاهد موج وسیعتری از مشارکت هم باشیم.

مهلت ارسال تا چه روزی است؟

با توجه به موج گسترده شرکت‌کنندگان از شاعران می‌خواهیم تا ۳۰ خرداد ماه آثار خود را در سایت www.artfest.ir ثبت کنند.

برگزیدگان همایش چه زمانی معرفی خواهند شد؟

پیش‌بینی می‌کنیم اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» را نیمه دوم تیرماه برگزار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha