۱۴۰۳.۰۳.۰۹

هشتاد و سومین نشست از کلاس مثنوی‌خوانی محمدرضا سنگری به موضوع اهمیت و آداب مشورت و ویژگی‌های مشاور اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، هشتاد و سومین نشست از کلاس مثنوی‌خوانی با حافظ‌خوانی حشمت‌الله نوروزی آغاز شد که به بحث حُسن اشاره داشت.

محمدرضا سنگری محقق و پژوهشگر نیز در این جلسه از کلاس مثنوی‌خوانی، از شهدای خدمت یاد کرد و در ادامه به مضمون شعر خوانده شده از غزلیات حافظ اشاره کرد که به موضوع حُسن اختصاص داشت.

حُسن اولین پرتو وجودی حق

وی در تشریح مفهوم حُسن گفت: در چندین غزل حافظ بحث حُسن مطرح شده و حُسن اولین پرتو وجودی حق است که به زیبایی که جلوه‌های بیرونی و قابلیت رویت دارد اطلاق می‌شود.

این پژوهشگر، زیبایی در درون را خیر و زیبایی در برون را حُسن معنا کرد و افزود: اگر زیبایی هم در درون و هم در بیرون باشد به آن خیرات حسان گفته می‌شود که در بهشت می‌توان آن را دید. همچنین اولین چیزی که خداوند در دنیا نشان داده حُسن است و بهترین حُسن خلقت انسان است چراکه از انسان زیباتر در عالم نیست و تمام اجزای او زیبا و در بهترین شکل و بهترین جا قرار دارد.

وی ملاحت و لطفات در برخورد را لازمه تکمیل حُسن معرفی کرد و یادآور شد: لطافت در کلام شوخ و مزاح است و بخشی از ملاحت در کلام است که باید با ملاحت بیرونی یعنی تمام حرکات انسان از نشستن گرفته تا نگاه کردن، برخواستن و حتی پایان دادن به کار یا سخن همراه باشد.

در بخش دیگر این جلسه محمدرضا سنگری به مشورت به عنوان نکته مهم در روایت‌های مولانا اشاره کرد و یادآور شد که خداوند در قرآن دو مرتبه به مشورت اشاره کرده و مشاوره به معنای بیرون کشیدن عسل از درون کندو است بنابر این وقتی با کسی مشورت می‌کنیم عسل وجودی و شیرینی مجموعه‌ای از تجربه، تمرین و تامل‌های آن فرد را در اختیار می‌گیریم.

مشورت چشمه هدایت است

وی با مطرح کردن چند روایت مربوط به بحث مشورت، تاکید کرد: مشورت چشمه هدایت است. حضرت علی (ع) می‌فرماید کسی که خود را غنی از مشورت دیگران بداند قطعا به هلاکت می‌رسد و بر همین اساس هم بر انسان عاقل واجب است که اندیشه دیگران را میهمان کند و انسان دانش صاحبان اندیشه را به دانش خود ضمیمه کند.

ویژگی مشاور قابل اعتماد

سنگری با تاکید بر اینکه مشورت نکردن فرد را دچار لغزش و سپس پشیمانی می‌کند، به ویژگی افراد قابل مشورت پرداخت و گفت: با عاقلان و خردمندان، کسانی که به جریان‌های فکری سیاسی و... وابسته نباشند، افراد آزاداندیش و کسانی که خود را برای دین مصرف می‌کنند، انسان‌ها دلسوز و کسانی که به درک روشنی از مسئله و مشکلات ما داشته باشند می‌توان مشورت کرد.

وی همچنین با بیان اینکه پیش از استخاره بر هر کاری باید استشاره کرد، یادآور شد: با افراد ترسو که برون رفت از مشکل را سخت می‌کنند، با تنگ‌نظران و بخیلان که ما را از رسیدن به هدف باز می‌دارند، با افراد آزمند و حریص که بجای نشان دادن مسیر، بیراهه را به ما نشان می‌دهند نباید مشورت کرد.

این پژوهشگر و مولاناپژوه در بخش دوم این جلسه بر این نکته اشاره  کرد که هرکس مشورت کند در اندیشه دیگران شریک شده است.

وی همچنین بر اساس ابیاتی که در هشتاد و سومین جلسه از کلاس مثنوی‌خوانی خوانده شد یادآور شد که کسی که با او طرح مشورت می‌شود باید راز ما را به دیگران بازگو نکند و بر همین اساس هم هر رازی را نمی‌توان به دیگران گفت چراکه برد و پیروزی به باخت تبدیل می‌شود. به عبارتی دیگر رازداری و سر را در خود نگه داشتن، هنر است.

سنگری بر اساس اشعار حافظ دو چیز را مانع دیدن حقیقت معرفی کرد که اولی اشک چشم است که دید را تار می‌کند و دیگری دم زدن و صحبت کردن انسان با هر فرد که باعث حذف او می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: مولانا می‌گوید که از سه چیزدم نزنید. اول اینکه رفت و آمدهایتان را به دیگران نگویید، دوم اینکه دارایی‌هایتان را نگویید که باعث چشم زخم و داوری می‌شود و سوم اینکه جریانی که در ما می‌گذرد از جمله دیدگاه‌های فکری و سیاسی را بازگو نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha