۱۴۰۳.۰۲.۲۵

فاطمه شعبانی، خبرنگار- به مناسبت هفته کرامت و به همت مرکز رشد نوجوان، نمایش «دختری از تبار آفتاب»از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت در تالار سوره حوزه هنری روی صحنه رفته است. این نمایش که ویژه بانوان اجرا می‌شود نوشته «حدیقه ‌حیدری» است و «فاطمه ‌محمدی» و «حدیقه ‌حیدری » کارگردانی آن را برعهده دارند. به این بهانه با حدیقه حیدری گفت‌و گو کردیم.

یک کار محتوایی دخترانه

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ «دختری از تبار آفتاب» به عنوان اثری شاد، مفهومی و روایی از میلاد تا هجرت حضرت معصومه (س) به ایران را به تصویر می‌کشد. حدیقه حیدری با بیان اینکه ما یک گروه بانوان هستیم و فکر کردیم برای روز دختر یک کاری انجام دهیم ادامه می‌دهد: «در نظر داشتیم که یک کار شاد جذاب و در عین حال مفهومی که برای دختران محتوا داشته باشد و قابل استفاده باشد، را انجام دهیم. استارت کار از بهمن ۱۴۰۰ خورد نوشتن، طراحی فرم و حرکات، موسیقی، طراحی لباس وباقی جزئیات نمایش. ابتدای سال ۱۴۰۱ تمرین را شروع کردیم و خرداد ماه همان سال در فرهنگسرای نیاوران به مدت ۷‌شب روی پرده رفت و حدود ۲ هزار نفر از این نمایش دیدن کردند.»

در حوزه هنری

این نمایش امسال به همت مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان در تالار سوره اجرا می‌شود. نویسنده نمایش دختری از تبار آفتاب اضافه می کند: «با توجه به‌ استقبالی که از اجرای نمایش در سال ۱۴۰۱ شده بود امسال مجددا تصمیم گرفتیم این کار را روی صحنه بیاوریم‌.با تغییر جزئی در حرکات، بازیگران، دکور و لباس دوباره کار را اجرا کردیم. خوشبختانه تا به حال استقبال خوب بوده است.ما از نمایش قلاده های سرخ که مرداد ماه سال قبل به روی صحنه بردیم به حوزه هنرب معرفی شدیم و باب همکاری باز شد. با مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان صحبت کردیم و مورد استقبال دوستان قرار گرفت .»

از زبان فرشتگانوی در باره ایده اولیه نمایش می‌گوید: «کار درباره دخترها است. ما سعی کردیم درباره جایگاه دخترها صحبت کنیم که نقش دختران در اسلام چه بوده است. طوری که دختران نوجوان به خوبی درک کنند. درباره جایگاه دختران در قبل از بعثت حضرت رسول و زنده به گور کردن دخترها می‌گوییم . نگاهمان را بردیم به جای اینکه زمینی صحبت کنیم از زبان فرشتگان حرف بزنیم. حس کردیم برای دختران این شکل اجرا جذاب‌تر است. اینکه دخترانی در قامت فرشته درباره جایگاه دختر صحبت کنند برای دختران جذابیت بیشتری دارد. در عین حال کارهای گروه ما به صورت فرمیک روایی_ محتوایی است. ما برای حفظ جذابیت کار معمولا یک شکل فرم و جلوه‌های بصری و یک شکل دیالوگ درکارهایمان داریم. این طراحی فرم راهم براساس محتوا انجام دادیم. بعداز اینکه درباره جایگاه دختر صحبت کردیم، گفتیم چون روز دختر و میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها است به طور مخصوص درباره جایگاه تولد و زندگی نامه ایشان‌ پرده‌هایی اختصاص دهیم. زندگی نامه حضرت‌ معصومه(س) را ترسیم کردیم‌. از میلادشان و دوران کودکی‌شان که امام موسی کاظم علیه السلام در بند هستند و حضامت ایشان با برادرشان حضرت امام رضا علیه‌السلام است. در دامان ایشان بزرگ می‌شوند و قصه هجرت ایشان و نقشی که ایشان در آن برهه زمانی داشتند توصیف می‌شود.‌ اینکه این هجرت به چه دلیل بود و چه اتفاقی افتاد و نقش ایشان چه بود. در پرده آخر درباره باورهای غلط درباره دختران در شرایط کنونی صحبت می‌کنیم، از توجه بیش از حدی که به ظاهرشان دارند و دور شدن از پرورش روح. به صورت فرمیک در این باره صحبت می‌کنیم.»

گروه همفکر

نمایش دختری از تبار آفتاب کاری از گروه «حسیبا »است. حیدری به عنوان مدیر این گروه  درباره  گروه حسیبا  اینطور توضیح می‌دهد: «حسیبا از سال ۸۵ شروع به فعالیت کرده و دختران نوجوان را به خودش جذب کرده است. ما کار را از مدارس شروع کردیم . کارمان اینطور است که دختران برای دختران و بانوان کار می‌کنند. فضای راحتی که خانم‌ها بتوانند فعالیت کنند. تعداد زیادی عضو پیوسته دارد که در پروژه‌های مختلف با ما کار می‌کنند. حدود ۱۰ عضو هسته‌ای دارد که در تمام پروژه‌ها حضور دارند و به گروه کمک می‌کنند.این کار دو کارگردان دارد. از سوی دیگر ما یک اتاق فکر داریم که در کارها همفکری می‌کنیم و بقیه دوستان هم می‌نویسند. حدود ۳۵ عنوان نمایش‌نامه تابه حال اجرا کردیم.»

نگاه ویژه

از حیدری درباره خاطراتش می‌پرسیم. تعریف می‌کند: «یکی از جذابیت‌های کار مورد تحت تاثیر قرار گرفتن مخاطب است. مخاطب با ما همراهی می‌کند. ما در پرده آخر حرم حضرت معصومه‌ (س) را نشان می‌دهیم که زائران می‌آیند اینها را می‌بینند و در دستهایشان نبات می‌گذارد و به زائران توجه دارد. این صحنه مخاطب‌ها را خیلی منقلب می‌کرد. صحنه‌های تولد خیلی جذاب بود. به طورکل برکت کار برای اهل بیت خیلی زیاد است. تمام این چند شب سالن پر از جمعیت بود. نگاه ویژه خانم به این  سبک کار زیاد است..»

علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند برای رزرو و خرید بلیت از طریق لینک تیوال به نشانی tiwall.com/p/dokhtar.aftab مراجعه کنند.

«دختری از تبار آفتاب» تا ۲۶ اردیبهشت ماه هر روز ۱۷ بعدازظهر در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه ، نرسیده به حافظ میزبان مخاطبین خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha