۱۴۰۳.۰۱.۲۹

یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در شصت و پنجمین جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه، که نخستین جلسه در سال جدید بود، به شرح داستان سیاوش و سودابه پرداخت و اظهار کرد: این هنر شاعر و هنرمند است که اسطوره را جا می‌اندازد و به داستان و فضا جاودانگی می‌بخشد. اینکه برخی می‌گویند فردوسی شاهنامه را از دیگران گرفته، سخن صحیحی نیست و شاهنامه هنر فردوسی است و لاغیر!

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، یوسفعلی‌میرشکاک، در این جلسه، که عصرسه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، شخصیت‌پردازی فردوسی از سودابه را در اوج دانست و خاطرنشان کرد: سودابه شاهنامه، سودابه‌ای است که فردوسی خود آن را پردازش کرده و شخصیت‌پردازی فردوسی از سودابه را در هیچ اثر منطوم دیگری سراغ ندارم.

میرشکاک در ادامه به چگونگی شخصیت‌پردازی سودابه توسط فردوسی پرداخت و گفت: فردوسی چنان فضایی ترسیم می‌کند که سودابه در چشم کاووس محق به نظر می‌آید. هنگامی که موبدان می‌گوید دو کودک سقط شده از پشت شاه نیستند؛ می‌گوید از رستم می‌ترسند چون رستم پرورنده و استاد سیاوش است. هنگامی که سیاوش از آتش می‌گذرد و نمی‌سوزد، سودابه می‌گوید که این از جادوی زال است.

این پژوهشگر شاهنامه‌شناس درباره تصویر سودابه در شاهنامه خاطرنشان کرد: سودابه در منظومه جاودان فردوسی تجسد زن جادوست که در هفت‌خوان به دست رستم کشته می‌شود. در هفت‌خوان این زن از دیوان یعنی غیرارگانیک است که گویی ناچار می‌شود نخست در تهمینه تجسد پیدا کند و رستم و رخش را به دام بیندازد و پس از کشته شدن سهراب و مرگ تهمینه در سودابه آشکار می‌شود که گویی برای انتقام از رستم و برباد دادن زحمات وی سر برآورده است.

میرشکاک افزود: قاتل سیاوش درحقیقت سودابه است و برای همین به فرجام رستم به شبستان کاووس می رود و سودابه را بیرون می‌آورد و با شمشیر به دو نیم می‌‎کند.

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، ساعت ۳۰: ۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسه هفتگی می‌توانند درسالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha