۱۴۰۳.۰۱.۱۹

آئین اجرایی دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» ایرانیان روز گذشته ۱۸ فروردین ماه با «نیایش‌خوانی» سروش بخشش در تماشاخانه مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در این مراسم که اجرای آن را پدرام جوادزاده برعهده داشت، احمد رمضی آهنگساز، مدرس و سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: دومین سال است که شاهد برگزاری جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» هستیم. این رویداد سال گذشته فضای مسابقه‌ای داشت اما امسال شکل دیگری به خود گرفته است  و با همکاری چندین مجموعه فرهنگی هنری از جمله بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حوزه هنری برگزار می‌شود. امیدوارم بتوانیم در این دوره اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

شکوفایی هنر با مناجات‌خوانی پیوند خورده است

جایگاه موسیقی در آیین پرستش

مهدی امین فروغی پژوهشگر از مناجات‌خوانی و سحری‌خوانی گفت. وی با خواندن شعری از«خسرو و شیرین» نظامی حکایت سرگشتگی، دلدادگی و سرگردانی موجودات را که در طلب پدیدآورنده خود هستند را مطرح کرد و یادآور شد: همه ذرات عالم به دنبال پدیدآورنده خود هستند و در این میان انسان هم به دنبال پدید آورنده خود بوده و با دعا به دنبال معبود خویش است.

وی با اشاره به پرستش در ادیان توحیدی تاکید کرد: در تمام ادیان همه افراد هنر خود را در خدمت برآورده کردن این نیاز به کار بستند و شگفتی عظیمی را بوجود آوردند که باعث افزایش معنویت و رشد و بالندگی هنر شود.

فروغی با تاکید بر اینکه اگر آیین پرستش نبود هنر آنگونه که باید شکوفا نمی‌شد به این نکته اشاره کرد که شکوفایی هنر با مناجات‌خوانی پیوند خورده است. وی در ادامه بیان کرد: در همه ادیان مختلف و همه اقوام انسان‌ها بهترین هنرهای خود را به پای معبود خویش ریختند. بهترین الحان و نغمات، بهترین نقاشی‌ها و آثار مرتبط با هنرهای تجسمی در خدمت آئین نیایش و پرستش خداوند بوده است. طبیعتاً در این میان موسیقی در قالب مناجات و دعا و نیایش جایگاه بسیار ویژه‌ای در آئین پرستش داشته است.

شکوفایی هنر با مناجات‌خوانی پیوند خورده است

این پژوهشگر ادامه داد: در میان اقوام اصیل، موسیقی در خدمت آیین پرستش بود و در مکان‌های مختلف از جمله دشت ایذه خوزستان سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهند که پادشاه خنیاگرانی را استخدام می‌کرده تا با موسیقی و نغمات خدا را ستایش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که موسیقی به همه ادیان الهی کمک قابل توجهی داشته به طوریکه از بدو بعثت پیامبر صدا و لحن خوش و موسیقی با تعالیم اسلام همراه بوده است. اینکه ما با شنیدن یک قطعه موسیقی آوازی به نام اذان در ۵ نوبت هر روز به محراب عبادت می‌رویم، خود نشان‌گر تلفیق موسیقی با دین اسلام است.

بهشت معنوی با سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی

فروغی افزود: در کنار قرائت‌ها، تلاوت‌ها و اذان و مناجات‌هایی که در جامعه اسلامی رواج دارد ترکیب مفاهیم معنوی با هنر موسیقی نشان از این دارد که چقدر موسیقی باعث رسوخ ادیان آسمانی به دل مردم بوده است. همچنین در سده‌های اخیر در ایام ماه مبارک رمضان می‌بینیم که شهرها از الحان و نغمات موسیقی در قالب مناجات‌خوانی و سحری‌خوانی بود. چه پیران پرسه‌زن که با اشعار خود سالها مردم را برای عبادت بیدار می‌کردند و  شهر پر از موسیقی بود و گویی مردم وارد یک بهشت معنوی می‌شدند که با شنیدن این مناجات‌ها روح خود را بازسازی کنند و از این ماه مبارک سبک بال خارج شوند و روح تازه کنند.

وی در پایان اظهار کرد: چه بسیار سنت‌های زییایی در کنار آئین‌های موسیقایی مرتبط با مناجات خوانی و سحرخوانی ماه رمضان اجرا و موجب شروع فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان دوستانه‌ای می‌شد که بی‌نهایت جلوه زیبایی داشت. در این چارچوب شهرها سرشار از بانگ اذان و الحان الهی بود که به واسط تحریرها و اصوات تولید شده از سوی هنرمندان ارزنده این عرصه به گوش مردم می‌رسید. اینها رسم‌های بسیار ارزشمندی بود که در حوزه مناجات خوانی مطرح می‌شد و امیدوارم خداوند همواره به ما مناجاتی عطا کننده هدیه کند.

در بخش بعدی این مراسم سجاد شوشتری با آواز و محسن ایروانی فر با نواختن نی به اجرای یک قطعه ساز و آوازی پرداختند و نخستین شب آئین اجرایی دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» ایرانیان با شعرخوانی میلاد عرفان‌پور شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به پایان رسید.

شکوفایی هنر با مناجات‌خوانی پیوند خورده است

شکوفایی هنر با مناجات‌خوانی پیوند خورده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha